Vi skal møte næringsliv og innbyggere på en slik måte at det blir enklere å gjøre det rette og vanskeligere å gjøre feil
For å sikre etterlevelse og riktig skatt er det avgjørende at brukerne opplever at det er lett å gjøre rett fra start. Vi skal møte næringsliv og innbyggere med det de trenger, der de trenger det. Våre tjenester skal ta utgangspunkt i brukernes behov, og inngå som en del av andre tjenester brukerne forholder seg til. Dette vil bidra til å opprettholde høy tillit til Skatteetaten.
Gjennom mer aktiv kommunikasjon og bedre brukermøter skal vi gjøre det enklere for innbyggere og næringsliv å forstå rettigheter og plikter og å ha oversikt over egen informasjon.
Brukerne skal oppleve at Skatteetaten er forutsigbar. De skal i stor grad betjene seg selv, men når de har behov for hjelp skal de møte en løsningsorientert og effektiv etat, som søker å løse saken ved første kontakt.
Vi skal gjøre gjennomgripende endringer på innkrevingsområdet. Dette arbeidet vil påvirke hele Skatteetaten og legge til rette for nye former for dialog med brukerne, nye arbeidsmåter og systemtilpasninger. I utviklingen av nye tjenester utover innkrevingsområdet vil vi være særlig oppmerksomme på næringslivets behov. Vi har ambisjoner om å være til stede i næringslivets egne prosesser og systemer.
Samtidig som vi skal gjøre det enklere å gjøre rett, skal det også bli vanskeligere å gjøre feil. Dette skal vi få til gjennom å bygge etterlevelse inn i systemene, påvirke adferd og gjennomføre treffsikre kontroller. Vi skal motivere brukerne til å ta riktige valg, og vi skal avdekke feil og unndragelser.
Vi skal styrke kunnskapen om hvordan vi påvirker brukerne til å gjøre rett. Vi skal ha kunnskap om hvordan vi bygger sammenhengende tjenester og understøtter livshendelser som er viktig for beskatning og etterlevelse. Vi skal forstå hvordan endringer rundt oss, som nye forretningsmodeller og arbeidet med FNs bærekraftmål, påvirker næringslivet og samfunnet. Vi skal ha god nok kompetanse til å kunne ta tak i utviklingstrekk som påvirker skatteinngangen og tilliten til Skatteetaten, slik at vi starter endringsarbeidet tidlig nok.