This page is not available in English.
Målbilde for brukeropplevelse
Helhetlig brukeropplevelse handler om at vi må jobbe bedre sammen for at brukeren skal få forståelige, konsistente og effektive opplevelser i alle møtene med Skatteetaten.
Skatteetatens strategi har flere ambisjoner som skal hjelpe oss med å nå målene om etterlevelse, datakvalitet og tillit. Det å forstå brukeren er helt sentralt for å finne riktig løsning, fordi tillit og etterlevelse skapes, og tapes, i hvert eneste berøringspunkt brukeren har med Skatteetaten.
Helhetlig brukeropplevelse handler om hele opplevelsen en bruker har. Alt fra brev, veiledning, digitale løsninger og saksbehandling, til oppetid, sikkerhet, tilgjengelighet og så videre. Alle brukere har en opplevelse når de samhandler med oss, uansett om det er på våre nettsider, fysisk eller i sitt eget økosystem.
Skatteetaten har laget et målbilde for brukeropplevelse som viser hvordan vi skal jobbe for å få brukerne våre til å etterleve. Målbildet består av 5 steg: Få vite hva jeg må gjøre, Finne det jeg trenger, Forstå det jeg møter, Få til det jeg skal og Få hjelp når jeg trenger det. Hver av disse har en beskrivende underside. Du kan se hele målbildet og lese mer om hvordan vi jobber med helhetlig brukeropplevelse på intranettet (kun tilgjengelig for Skatteetatens ansatte).