Viktig informasjon

Delar av dette innhaldet er ikkje tilgjengeleg på nynorsk enno.

Prinsipputtalelse

Merverdiavgiftsloven § 3 - anleggsbidrag - tilførselslinjer for elektrisk kraft til sluttbrukeranlegg

  • Publisert:
  • Avgitt 14.07.2005

Skattedirektoratets brev 14.07.2005.

Brevet gjelder spørsmål om beregning av merverdiavgift på refusjon av byggekostnader eller utvidelseskostnader for tilførselslinjer for elektrisk kraft til sluttbrukeranlegg mv, såkalt anleggsbidrag.

Skattedirektoratet uttaler: " Bakgrunn for henvendelse er uttalelser i Merverdiavgiftshåndboken, hvor anleggsbidrag anses å utgjøre vederlag for avgiftspliktig omsetning av tjeneste. Uttalelsen bygger på Skattedirektoratets brev av 19. februar 2003 til et teleselskap hvor det ble lagt vekt på at anleggsbidraget ble ytet som en følge av gjensidig bebyrdende avtale mellom utbygger og elektrisitetsverk, og dermed var omsetning iht. merverdiavgiftsloven § 3. Det ble i samme brev presisert at dersom refusjon av kostnader i forbindelse med utbygging av et anlegg kreves med hjemmel i lov/forskrift, forelå det ikke slik gjensidighet som forutsatt i merverdiavgiftsloven § 3, og at det derfor ikke var omsetning i slike tilfeller.

AA gjør i hovedsak gjeldende at anleggsbidrag som nettselskap krever av sine kunder er hjemlet i lov/forskrift, og ikke av den kategori som nevnt, hvor anleggsbidrag er et resultat av gjensidig bebyrdende avtale mellom partene.

AA viser til at nettvirksomhet – dvs. bygging og drift av elektrisk ledningsnett for overføring og fordeling av elektrisitet – er et virksomhetsområde som er strengt lovregulert. Det vises til energiloven med tilhørende forskrifter. Det fremheves at selskaper som skal bygge og drive anlegg for bla. overføring og fordeling av elektrisk energi må ha konsesjon, og at konsesjonshavere bla. har lovpålagt plikt til å la abonnenter knytte seg til fordelingsnettet, og plikt til å levere energi til disse.

Videre påpekes at anleggsbidrag ikke kreves etter avtale mellom nettselskapene og tilknyttede abonnenter, men er regulert av forskrift av 11. mars 1999 nr. 302 – ”tarifferingsforskriften” - § 17-5:

”…… §17-5. Anleggsbidrag
Nettselskapene kan fastsette et anleggsbidrag for å dekke anleggskostnadene ved nye nettilknytninger eller vedforsterkning av nettet til eksisterende kunder. Anleggsbidrag vedforsterkning av en tilknytning kan beregnes når kunden krever økt kapasitet eller kvalitet som utløser behov for forsterkning. Anleggsbidraget skal beregnes utfra kostnadene som følger av kundens tilknytning til nettet. Når en tilknytning som beskrevet i første og annet ledd utløser forsterkninger i radielle fellesanlegg kan en forholdsmessig andel av disse kostnadene inngå i anleggsbidraget.

Ved investeringer i maskete nett kan anleggsbidrag kun fastsettes i ekstraordinære tilfeller.

Anleggsbidrag skal fastsettes uavhengig av kundens forventete energiuttak og kan maksimalt settes til anleggskostnad for anlegget minus tilknytningsgebyr. Anleggskostnad settes lik nødvendige kostnader ved tilknytningen eller forsterkningen, inklusive timeverk for  personell, maskiner og utstyr. Nettselskapet kan fordele anleggsbidraget mellom kunder som blir tilknyttet på tidspunktet for ferdigstillelse av anlegget og kunder som blir tilknyttet på et senere tidspunkt, men senest innen ti år etter ferdigstillelse av anlegget. Fordelingen kan skje i form av en etterberegning av anleggsbidraget, når nye kunder bli tilknyttet eller ved at nettselskapet forskutterer investeringskostnadene og fastsetter anleggsbidraget andelsvis overfor de kunder som etter hvert blir tilknyttet nettet. Nettselskapet skal på forhånd informere kunden om innkreving av, og beregningsgrunnlaget for, anleggsbidraget……”

Det vises spesielt til siste setning i § 17-5 hvor det står at anleggsbidrag ikke er gjenstand for forhandling. Nettselskapet simpelthen beregner anleggsbidraget og informerer kunden om innkreving og beregningsgrunnlag. Tvister om anleggsbidragets størrelse og beregning avgjørende av Norges vassdrags- og energidirektoratet (NVE) og Olje- og Energidepartementet (OED).

De økonomiske vilkårene ved tilknytning av nye anlegg eller ved oppgradering av nett som forsyner eksisterende anlegg, dvs. reglene om kostnadsrefusjon og anleggsbidrag er fra 1999 ikke lenger basert på avtaler, men er i sin helhet forskriftsregulert. De regler som i dag er inntatt i forskjellige nettselskapers tilknytningsvilkår om ”anleggsbidrag” er således kun rene avskrifter av § 17-5 i tarriferingsforskiften.

Det vises også til bindende forhåndsuttalelse av 19. mai 2004 om avgiftsbehandling av beløp som kreves refundert i forbindelse med bygging av anlegg for vann og kloakk (merverdiavgiftsloven § 3), hvor det ble lagt til grunn at kommunen krever refusjon av sine utlegg med hjemmel i plan- og bygningsloven §§ 46 flg., og derfor ikke var omsetning iht. merverdiavgiftsloven § 3. Lovregulering av anleggsbidrag for vann og kloakk er tilnærmet lik lovregulering av anleggsbidrag i el-tilfellene.

Anleggsbidrag kan ikke anses som ”tilknytningsavgift” i relasjon til merverdiavgiftsloven § 18 nr. 3, jf. Skattedirektoratets brev av 23. oktober 1973 til Norske Elektrisitetsverkers Forening, som for øvrig konstaterer at det ikke skal svares merverdiavgift anleggsbidrag vedr. tilknytning til fordelingsnettet. AA presiserer at de anleggsbidrag brevet omhandler i dag er omfattet av lovreguleringen som beskrevet ovenfor.

Skattedirektoratet vil bemerke:

Skattedirektoratet fastholder at det må sondres mellom anleggsbidrag som er avtalt vederlag for vare/tjeneste, og anleggsbidrag som vare/tjenesteyter oppkreves med hjemmel i lov/forskrift. Kun i førstnevnte tilfelle er det ”omsetning” iht. merverdiavgiftsloven § 3. Dersom refusjon av kostnader i forbindelse med utbygging av et anlegg for eksempel kreves med hjemmel i lov/forskrift, vil det ikke foreligge en slik gjensidighet som forutsatt i merverdiavgiftsloven § 3. Dette vil for eksempel være tilfellet ved kommuners krav på refusjon av sine utlegg i forbindelse med opparbeidelse av vann og kloakk med hjemmel i plan- og bygningsloven kap. IX, jf. Skattedirektoratets melding AV nr. 17 1993 av 10. november 1993 og bindende forhåndsuttalelse 42/04 av 19. mai 2004.

I foreliggende tilfelle oppkreves anleggsbidrag med hjemmel i forskrift av 11. mars 1999 nr. 302 § 17-5 – fastsatt med hjemmel i lov av 29. juni 1990 nr. 50 (energiloven) §§ 7-6. Det følger av ovennevnte at det dermed er tale om kostnadsrefusjon som – i likhet med nevnte vann og kloakk tilfeller - ikke anses som omsetning i forhold til merverdiavgiftsloven § 3.

Anleggsbidrag som nevnt er heller ikke å anse som ”tilknytningsavgift” i relasjon til merverdiavgiftsloven § 18 nr. 3, og skal ikke med i beregningsgrunnlaget for merverdiavgift all den tid beløpene oppreves særskilt og ikke inngår som en del av strømprisen. Andre anleggsbidrag/tilknytningsavgifter - som ikke har sammenheng med nettselskapets investering i nettet - er avgiftspliktige. Det vises for så vidt til Skattedirektoratets fellesskriv av 23. oktober 1973."