Driver du virksomhet og synes skatt og mva. er komplisert?
Skatteetaten lager nye systemer for mva-meldingen og skattemeldingen. Flere regnskaps- og årsoppgjørssystemer tilpasser sine systemer til våre nye løsninger. Det gjør det enklere å rapportere riktig, og det kan bety at du slipper å bruke tid på å rette i etterkant.
De aller fleste som driver bedrift må føre et regnskap. Regnskapet brukes som grunnlag når du skal levere skattemelding, mva-melding og eventuelt andre lovpålagte oppgaver.
Næringsdrivende som har aksjeselskap må bruke et regnskapssystem eller regnskapsfører for å levere skattemeldingen fra regnskapsåret 2023.
Dette bør du tenke på hvis du skal velge et regnskapssystem
1. Finn ut hvor mye hjelp du trenger
Synes du økonomi og regnskap er komplisert, og du bruker mye tid på dette? Hvis du for eksempel har flere ansatte, sender fakturaer og er mva-pliktig, kan det hende at det lønner seg å skaffe et regnskapssystem eller en regnskapsfører.
2. Vurder om du ønsker å gjøre det selv
I de aller fleste regnskapssystem får du hjelp og støtte til å føre regnskapet, og rapportere dine forhold til Skatteetaten.
3. Finn et regnskapssystem som passer deg
Du må finne et system som passer deg og din virksomhet. I tillegg må systemet være tilpasset for innsending av mva-melding og skattemelding til Skatteetaten.
Forstå mer om hva som er nytt
Ny skattemelding for næringsdrivende
Ny skattemelding for næringsdrivende
Ny mva-melding
Skatteetaten har forenklet prosessen for registrering i mva-registeret, og utviklet en ny mva-melding.