This page is not available in English.
Skyldner
Moderniseringen av statlig innkreving og ny innkrevingslov fra 2026 innebærer endringer for de som skylder penger og får utleggstrekk.
Gjelder dette deg?
Dette gjelder for personer som har trekk i lønn, pensjon eller ytelse fra Nav.
Overgang til samordnet utleggstrekk
I dag kan en person ha flere parallelle utleggstrekk, både fra Skatteetaten, Statens innkrevingssentral, Innkrevingssentralen for bidrag og tilbakebetaling, politiet (alminnelig namsmann) eller kommunene.
Fra 2026 begynner alle disse namsmyndighetene å samle sine krav i ett samordnet utleggstrekk per person.
Selv om flere har krav mot samme person blir det kun ett utleggstrekk.
Hvis et krav har gått til tvangsinnkreving hos namsmyndighetene, sender vi først et varsel om utlegg med betalingsfrist på tre uker.
Skyldneren kan logge inn på skatteetaten.no eller politiet.no for å få en samlet oversikt over krav. I den samme tjenesten kan skyldner også sende inn opplysninger og henvendelser.
De som ikke har anledning til å logge seg inn, kan kontakte Skatteetaten eller politiet, slik det står i brevet de har fått. Hvis kravet ikke blir betalt eller endret, vil vi etter tre uker ta en beslutning, for eksempel utleggstrekk eller pant i eiendeler.
Namsmyndighetene behandler utleggssaken. Hvis det blir tatt en beslutning om utleggstrekk, beregner vi hvor mye som skal trekkes. Vi tar hensyn til fastsatte satser for livsopphold og opplysninger vi har om for eksempel inntekter, utgifter, forsørgelsesbyrde og sivilstand.
De fleste utleggstrekk blir prosenttrekk som skal trekkes på hver utbetaling av lønn, pensjon eller ytelse. Noen utleggstrekk blir et fast beløp per måned.
Skyldner vil få brev om beslutningen med informasjon om når trekket starter.
Skyldner kan når som helst logge inn på skatteetaten.no eller politiet.no for å se status og få detaljerte opplysninger om saken sin. Oversikten viser hvilke krav som er med i trekket, hvem som er kreditor, trekkets størrelse og hvilke opplysninger som er lagt til grunn for størrelsen på trekket.
Når en skyldner får et samordnet utleggstrekk etter nye regler, vil alle gamle utleggstrekk avsluttes. Kravene opprettholdes, men skyldner skal bare ha ett enkelt utleggstrekk. Dette trekket vil løpe helt til alle kravene er betalt, eller eventuelt avsluttes av andre grunner. Dagens begrensning på to år gjelder ikke lenger.
Arbeidsgiver eller Nav starter trekket og sender pengene til Skatteetaten. Vi utbetaler videre til kreditor. Hvis det er flere kreditorer, er det bestemt i forskrift til lov hvem som skal ha utbetaling først, eller om de skal dele på pengene.
Arbeidsgiver eller Nav får ikke lenger detaljert informasjon om hvem kreditorene er, eller hva trekket gjelder. De får bare pålegg om at de skal utføre et lønnstrekk og betale inn beløpet til Skatteetaten.
Når skjer endringene?
Vi starter fra 2026 med ny ordning, men har en overgangsperiode fram til 2029 hvor folk vil ha ulike ordninger.
- Noen vil fortsette med den gamle ordningen, og kan ha flere trekk løpende samtidig til disse går ut på dato.
- Noen vil få den nye typen samordnede utleggstrekk. Da skal de bare ha ett enkelt utleggstrekk.