Important information

Det du ser på denne siden er en test-versjon. Denne er under arbeid, og testes og kvalitetssikres nå internt i Skatteetaten.

Important information

This page is not available in English.

Regnskapsfører, revisor, rådgiver

Ny innkrevingslov fra 2026 og modernisering av statlig innkreving innebærer endringer for regnskapsførere, revisorer og rådgivere.

Gjelder dette deg?

Dette gjelder deg som er regnskapsfører, revisor eller finansiell rådgiver for virksomheter og privatpersoner.

Dette blir nytt

Arbeidsgivere kan bli pålagt å trekke en ansatt i lønn for å dekke ubetalte krav som den ansatte har (utleggstrekk/påleggstrekk).

Skatteetaten, Statens innkrevingssentral, NAV innkreving, politiet (alminnelig namsmann) og kommunene samler alle sine krav i ett samordnet trekk i inntekt per inntektsmottaker.

Én inntektsmottaker skal kun få ett samlet trekk i inntekt. Det samlede trekket kan bestå av flere krav fra ulike myndigheter.

Lønnssystemene får mulighet til å lese inn meldinger om trekk direkte i systemet. Det kan spare arbeidsgivere for manuell registrering av utleggstrekk, og forenkle de andre prosessene.

Personvern

For å ivareta den ansattes personvern, vil arbeidsgivere kun få informasjon om

  • hvem som skal trekkes (fødsels- eller d-nummer)
  • beløp og prosent dere skal trekke
  • når dere skal starte trekkene

Den ansatte vil finne oversikten over sine krav og trekk ved å logge seg inn på skatteetaten.no eller politiet.no. Hen vil også kunne finne informasjon i brevene fra Skatteetaten og Politiet i Altinn.

Arbeidsgiverne skal betale alle kravene i et utleggstrekk direkte til et felles kontonummer hos innkrevingsmyndigheten, det vil si Skatteetaten. Trekket skal rapporteres i a-meldingen.

Ved innbetaling av ett trekk som skal dekke flere krav, vil innkrevingsmyndigheten fordele innbetalingen på kreditorene. Det betyr at dere ikke lenger skal betale direkte til kreditor.

Hvis du ikke har fått betalt for en vare eller tjeneste, kan du tvangsinndrive kravet gjennom alminnelig namsmann. Du må sende inn kravet elektronisk fra et system eller gjennom en ny selvbetjeningsløsning på politiet.no.

The requirement for a tax deduction account when paying salaries will be phased out from 2026. Employers must pay withholding tax directly to the Tax Administration on the first working day after salary payment, instead of transferring the amount into a dedicated tax deduction account.

January will be a transition month

The new set of rules applies from 1 January 2026, but you must follow the old regulations for salary paid in 2025.

  • You must pay the sixth period for 2025 from the tax deduction account by 15 January 2026.
  • At the same time, you must start ongoing payments of withholding tax directly to the Tax Administration for salary paid from and including January 2026.
  • Remember to change the account number for payment
    From January 2026, your accounting system should support ongoing payments of withholding tax.

From 2026, you must report the salary payment date in the a-melding.

There’s no longer any need for a bank guarantee as an alternative scheme to a tax deduction account.

Release funds from a tax deduction account

If the enterprise has money left in their tax deduction account when it’s discontinued, there are two possible ways for you to get this money back:

  • If the amount in the tax deduction account is less than NOK 12 000 after payment of the sixth period for 2025, you will get an automatic refund of the money. The amount will be paid after 10 April 2026.
  • If the amount in the tax deduction account is NOK 12 000 or more after payment of the sixth period for 2025, you must apply for a refund of the money.

 

There’s no longer any need for a bank guarantee as an alternative scheme to a tax deduction account.

If you have a previous bank guarantee, the Tax Administration will consider it terminated as of 1 January 2026. Neither you nor your bank need to send a formal notice to terminate the guarantee. The Tax Administration will not submit claims under these guarantees after the first quarter of 2026. You’ll get information about the changes from your bank.

Du må betale inn utleggstrekk og forskuddstrekk på lønn første virkedag etter lønnsutbetaling. Trekkene skal betales direkte til Skatteetaten.

Forfallsdatoen til arbeidsgiveravgiften blir ikke endret.

Når de ansatte jobber i flere land

I noen helt spesielle tilfeller kan det være vanskelig å vite hvor mye av lønnen som er trekkpliktig til Norge når lønnen utbetales. Da kan arbeidsgivere søke om å utsette forfallsdato for forskuddstrekket til den 5. i påfølgende måned.

Forutsetningen for å søke er at det er en reell usikkerhet knyttet til trekkplikten og at det kan dokumenteres.

Arbeidsgivere som kan søke om utsatt frist

Det kan være aktuelt for arbeidsgivere, som i den vanlige organiseringen av arbeidet, har ansatte som jobber i flere land i løpet av en måned. Det er også en forutsetning at det ikke er klarlagt hvor mange dager den ansatte jobber i de ulike landene på tidspunktet for lønnsutbetalingen.

Ordningen er i utgangspunktet ikke aktuell for arbeidsgivere

  • som betaler lønn etterskuddsvis
  • som kan bruke arbeidsplaner, turnus, eller rotasjonsordninger for å fastslå trekkplikt til Norge
  • hvor usikkerheten knyttet til forskuddstrekket gjelder mindre enn 10 prosent av de ansatte med innrapportert forskuddstrekk til Norge. Vi forventer at arbeidsgiveren i disse tilfellene kan korrigere forskuddstrekket i stedet for at vi gir et generelt unntak. Vi vurderer søknader per organisasjonsnummer.

Requirements for the application

Businesses that believe they meet the conditions must submit an application. The applicant must be authorised to represent the company.

The application must include:

  • the organisation number of the business
  • the contact information of the applicant
  • the grounds for the application - such as an estimate of the number of affected employees and their share of the workforce
  • employee lists, project contracts, employment contracts, or supporting documents from the payroll system.

The application should also contain:

  • the period the application covers (unless otherwise stated, approval is normally granted for one year at a time).

How to submit the application

  • Open Write to us
  • Tick the box for "Other questions" under "What would you like to write to us about? "
  • Write "Application for deferred due date for advance tax deductions" in the description of what the enquiry concerns.

Søknad via advokat eller rådgiver

Arbeidsgivere kan søke via advokat, rådgiver eller andre representanter. Fullmektig som ikke er advokat, revisor eller regnskapsfører, må legge frem skriftlig fullmakt fra virksomheten som søker.

Representanter kan legge ved en felles redegjørelse for bakgrunnen og bransjemessige forhold som gjelder flere av klientene eller alle klientene samlet, men hver virksomhet må fremme en egen søknad med individuelle opplysninger.

Erklæringer eller bekreftelser fra advokat, revisor eller rådgiver kan inngå som støttedokumentasjon, men er ikke tilstrekkelig dokumentasjon alene. Arbeidsgiveren må dokumentere at det er reell usikkerhet om trekkplikt slik at Skatteetaten skal kunne etterprøve opplysningene i erklæringen.

 

When will the changes happen

The changes are planned to take effect with the New Collection Act, which enters into force on 1 January 2026.

There will be a gradual transition to the new scheme for attachment of earnings from this date.

Dette må du gjøre

Du må gjøre deg kjent med endringene som kommer i nytt lovverk.

Hvis du har ansvar for å utføre oppgaver på vegne av andre virksomheter, må du sørge for å etablere ny arbeidsflyt og nye rutiner for innbetaling av forskuddstrekk av skatt, behandling av utleggstrekk og innsending av begjæring om utlegg til alminnelig namsmann.

Ta kontakt med leverandøren av lønns- og personalsystemet ditt i god tid for å sikre at de koder inn nye datofelt for lønnsutbetaling og forskuddstrekk av skatt i a-meldingen.

Sjekk også om de vil utvikle støtte for å motta utleggstrekk direkte i systemet.

Før dere tar i bruk nye løsninger for utleggstrekk, må virksomheten dere jobber for gi systemleverandøren fullmakt til å utveksle data på vegne av denne virksomheten. Dette gjøres i Altinn. Systemleverandøren kan hjelpe.

Hvis du har ansvar for lønnsutbetalinger, må du sørge for å rapportere utleggstrekk og forskuddstrekk på lønnsutbetalingsdatoene i a-meldingen.

Relatert informasjon

Hva innebærer den nye innkrevingsloven og digitaliseringsprogrammet Fremtidens innkreving for deg som er