Important information

This page is not available in English.

MVA-melding

Nyttig å vite om overgangen fra Altinn 2 til Altinn 3 for de moderniserte løsningene MVA og Skattemelding

  • Published:
  • Updated: 09 December 2025

Det er ikke planlagt store endringer for innsending av Skattemelding og MVA fra system i 2026. Både Skattemeldingen og MVA bruker allerede Altinn 3 App for innsending. Det er likevel noen endringer som følge av at Altinn II skrus av i juni 2026.

Tilgangspakker - når er de nye tilgjengelige

Skattemeldingen for inntektsåret 2025 kan leveres på dagens roller (Altinn II-roller). Fra og med 1. februar vil det være mulig å bruke de nye tilgangspakkene for å levere skattemeldingen. Merk at;

  • «Begrenset signeringsrett» utgår og må delegeres på nytt med «Skatt næring»
  • «Skatteforhold for privatperson» bli migrert av Altinn til «Skatt privat» først 1. mars 2026
    • Er tilgangen delegert før 1. mars 2021, så må den delegeres på nytt

De nye tilgangene og Altinnrollene vil fungere i parallell også høsten 2026.Skatteetaten vil informere nærmere om konkret tidspunkt for når det bare er de nye tilgangspakkene som gjelder. 

MVA kan leveres på dagens roller (Altinn II-roller) i 2026. Fra og med 15. april 2026 vil det være mulig å bruke de nye tilgangspakkene for å levere MVA. De nye tilgangene og Altinnrollene vil fungere i parallell også høsten 2026. Skatteetaten vil informere nærmere om konkret tidspunkt for når det bare er de nye tilgangspakkene som gjelder.

Når Altinn II skrus av (fra juni 2026) er det ikke lenger mulig å delegere Altinn II-roller. Det vil da bare være mulig å delegere de nye tilgangspakkene. Dette gjelder også for skattemelding og MVA.

 

Omlegging til ny innboks på skatteetaten.no og på Altinn

Skatteetaten tilrettelegger for at meldinger (innsendinger, kvittering, brev mv.) for skattemeldingen og MVA skal følge nytt mønster for inntekståret 2025/ i 2026. Det vil si at dialoger tilgjengeliggjøres via Dialogporten, og kan hentes inn i sluttbrukersystemet derfra, hvis systemet tilrettelegger for det.

Informasjon om hvordan dialogene kan tilgjengeliggjøres i sluttbrukersystemet finner dere her Hvordan hente meldinger gjennom Dialogporten | Samarbeidsportalen.

 

Autorisasjon for innsending 

Systembruker er en bruker i Altinn som lar virksomheten gi fullmakter til en upersonlig bruker, slik at den kan løse oppgaver på vegne av virksomheten.

For inntekståret 2025 kan du bruke systembruker via Maskinporten for å hente gjeldende skattemelding og PDF av fastsatt skattemelding. Validering og innsending må fortsatt gjøres med ID-porten.

For MVA gjøres innsendingene også i 2026 som i dag, med autentisering i ID-porten.

Eventuelle endringer i autentisering for innsending av skattemelding og MVA vil informeres tydelig, og i god tid før endringen må gjøres.