This page is not available in English.
Tredjepartsopplysninger
Rapportering av tredjepartsopplysninger for inntektsåret 2025 (presisering)
Presisering av nyhetsmelding om Altinn II publisert 08.10.25.
For inntektsåret 2025 skal tredjepartsopplysninger i hovedsak leveres via én av følgende tre løsninger:
- Nye API-er – maskinell innsending direkte fra fagsystem via systembruker til Skatteetatens mottaks-API.
- Nytt vedleggsskjema på skatteetaten.no – opplasting av XML-fil via skjemaet RF-1301.
- Tasteskjema på skatteetaten.no – manuell utfylling for enkelte tjenester.
Bruk av Altinn II og RF-1301 kan benyttes unntaksvis, og da hovedsakelig av de som i dag har en maskinell innsending via RF-1301 – det vil si innsending direkte fra system uten manuell opplasting i Altinn.
Skatteetaten har besluttet å videreføre denne midlertidige løsningen for inntektsåret 2025, ettersom den nye autorisasjonsløsningen i Altinn 3 er forsinket. Dette gir opplysningspliktige, regnskapsførere, revisorer og systemleverandører mer tid til å tilpasse seg endringene, særlig knyttet til bruk av systembruker.
Vi oppfordrer alle sluttbrukersystemleverandører til å teste og ta i bruk de nye tjenestene på skatteetaten.no så snart som mulig, slik at flest mulig kan tilby maskinell innsending via de nye API-ene allerede for inntektsåret 2025.