Important information

This page is not available in English.

Tredjepartsopplysninger

Skatteetaten utvider brukerstøttetjenesten for tredjepartsopplysninger

  • Published:
  • Updated: 01 December 2025

Du kan nå sende spørsmål og melde feil for tredjepartsopplysninger i brukerstøttetjenesten. Du får også oversikt over status på sakene du har meldt inn. 

Hvem tjenesten er for  

Tjenesten er for eksterne som har teknisk grensesnitt mot Skatteetatens API: 

  • sluttbrukersystemleverandører og andre som utvikler løsninger for brukere 
  • konsumenter av Folkeregisteret 
  • offentlige etater og andre som har hjemmel til å hente data fra Skatteetaten 

I samme brukerstøttetjeneste kan du også søke om tilgang til innrapporteringstjenester.  

Du må ha tilgang til brukerstøttetjenesten for å sende henvendelser. 

Manglende tilgang  

Hvis du ikke har tilgang, må en person med lederrolle i din organisasjon (for eksempel daglig leder, styreleder, bestyrende reder, innehaver eller hovedadministrator i Altinn) delegere rettigheter til de brukerne som skal ha tilgang. 

Her kan du søke om tilgang 

Har du allerede sendt henvendelse på e-post eller andre kanaler? Du trenger ikke sende henvendelsen på nytt. Vi svarer i den kanalen du opprinnelig kontaktet oss. 

Vi faser ut e-postadresser for tekniske henvendelser  

På sikt faser vi ut systemleverandørenes bruk av fellesepostkasser på tjenestene og som er opprettet i tilknytning til prosjekter, som overgangen fra Altinn II til Altinn 3. Vi ber dere allerede nå om å bruke de nye skjemaene i brukerstøttetjenesten for henvendelser om API'er for tredjepartsopplysninger.

Vi gjør ikke endringer på eksisterende Slack-kanaler.