Third party data (basic data) – for end-user systems
Latest updates
-
Skatteetaten utvider brukerstøttetjenesten for tredjepartsopplysninger
- 01 December 2025
- Tredjepartsopplysninger
Du kan nå sende spørsmål og melde feil for tredjepartsopplysninger i brukerstøttetjenesten. Du får også oversikt over status på sakene du har meldt inn.
-
Ekstra hjelp og oppfølging ved overgangen til ny løsning for innlevering av tredjepartsopplysninger
- 05 November 2025
- Tredjepartsopplysninger
Vi er veldig fornøyde med at flere har tilpasset og testet ut de nye løsningene for maskinell innlevering av tredjepartsopplysninger og at flere også ønsker å gjøre en verifikasjon av sine integrasjoner ved å levere i produksjon før den offisielle rapporteringsperioden starter i januar.
-
Rapportering av tredjepartsopplysninger for inntektsåret 2025 (presisering)
- 10 October 2025
- Tredjepartsopplysninger
Presisering av nyhetsmelding om Altinn II publisert 08.10.25.
-
Her kan du søke om tilgang til tjenester for innrapportering til Skatteetaten
- 08 October 2025
- Alle
Skatteetaten har laget et eget skjema som sluttbrukersystemleverandører og andre som skal integrere seg mot Skatteetatens innrapporteringstjenester kan bruke for å søke om tilgang til API-ene i test og produksjon (tilgang til scope).
-
Bruksvilkår for tilgang til Skatteetatens eksterne tjenester
- 08 October 2025
- Alle
Som en del av omleggingen fra Altinn II til Altinn 3 har Skatteetaten etablert bruksvilkår for sluttbrukersystemer og andre eksterne som skal integrere seg mot Skatteetatens eksterne tjenester (API).
Technical documentation
You’ll find technical documentation for third party data, information on how to test your system, and other useful tips here.
We’re migrating the reporting of third party data from Altinn to separate forms and API solutions. Read more about the migration of the Tax Administration’s services from Altinn to Skatteetaten.no.
As before, it will be possible to submit third party data directly via an end user system, or upload an XML file with third party data in a form. Both alternatives require system providers to adopt to the new solutions:
On our GitHub page, you’ll find information on how to start, and an overview of APIs for the submission of different third party data:
Please note that the information about the reestablished services is under development and is updated continuously. See which API's are available already.
Select this solution if you:
- prefer to upload information to a form as attachments (XML) for submission, or
- are not integrated with our APIs yet.
The format or design of file attachments is unchanged, but there’ll be a new way to submit the file. The Altinn form RF-1301 is discontinued and replaced by a new form.
Test the file format
We offer test submissions to those with a duty of disclosure and to other senders wishing to submit third party data as file attachments via Altinn. Read more about test submissions of third party data.
Operational status and planned changes
Here you will find information about the operational status of the Tax Administration’s and the National Population Register’s services. You can also subscribe to operational notices.
Need help?
Send us an enquiry here if you have questions related to a service, or if you are going to order access to a new service:
What you need to create a user account:
- Your enterprise must create a user administrator.
- The user administrator must create users in the user administration tool.
Manage access to the user administration service