This page is not available in English.
For deg som er regnskapsfører, revisor eller rådgiver
Skatteetatens skjema og tjenester flyttes til skatteetaten.no, men vi vil fortsatt bruke fellesfunksjonalitet i Altinn. Her får du vite hva dette betyr for deg som jobber innen regnskap og revisjon.
Hvis dere har utviklet egne interne systemer for maskinell innrapportering til Skatteetaten, se også informasjon for systemleverandører.
Dette må du gjøre
Vi reetablerer våre tjenester for tredjepartsopplysninger og Aksjonærregisteroppgaven. Om kort tid vil vi publisere en veileder for hvordan du kan gjennomføre rapporteringen for inntektsåret 2025.
Hva blir nytt?
Skatteetatens tjenester reetableres på vår egen plattform (skatteetaten.no).
- Flere tjenester får nye maskin-til-maskin-grensesnitt (API) for direkte innsending fra system. APIene muliggjør integrasjoner som forenkler rapporteringen og lar bruker være innlogget over tid. I første halvår 2026 kan du rapportere grunnlagsdata og aksjonærregisteroppgaven enten via de nye API-ene eller som før, gjennom Altinn II.
- For alle som bruker filopplastingstjenesten til rapportering av tredjepartsopplysninger (RF-1301), blir det endringer: Testinnsending av tredjepartsopplysninger som skal rapporteres som filvedlegg
- Skjemaene får forbedret design og funksjonalitet, tilpasset ulike skjermstørrelser og integrert i Skatteetatens egne flater. Dette gir en mer intuitiv og moderne innsendingsopplevelse.
Tilgangspakker erstatter roller
Tilgangspakker skal erstatte dagens Altinn-roller i løpet av 2026. Alle som skal rapportere maskinelt (maskin-til-maskin) i de nye løsningene, må ta i bruk tilgangspakker: Hva er tilgangspakker? (digdir.no).
Les mer om tilgangspakker og tilgangsstyring:
Oversikt over tilgangspakkene (altinn.no)
Klientdelegering
Den nye løsningen for klientdelegering vil være ganske lik dagens løsning i Altinn II for de som gjør delegeringer i Altinn. Den vil gjøre det mulig å styre hvem i regnskaps- eller revisjonsvirksomheten som kan utføre handlinger på vegne av hvilke klienter.
Ta i bruk tilgangspakker og klientdelegering (altinn.no)
Nye innbokser i Altinn og på skatteetaten.no
Skatteetaten utvikler en ny innboks på skatteetaten.no. Den vil bli fylt med innhold så snart man tar i bruk de reetablerte tjenestene. I innboksen vil man se inn- og utsendinger og motta meldinger fra oss.
Digdir utvikler en innboks i Altinn 3 som skal erstatte dagens Altinn innboks: Ny innboks – bedre dialoger, enklere å finne frem (digdir.no)
Begge innboksene samler meldinger som hører sammen i meldingstråder, slik at bruker enkelt kan sjekke status på inngående og utgående post og se om saken er ferdig eller krever handling.
Saker som gjelder områder tilhørende Skatteetaten vil vises i begge innboksene, og det vil fremgå når dialogen er oppdatert, hvem som har sett den og hvilken status den har.
Kort om Altinn og nye begreper
Digitaliseringsdirektoratet jobber med å fornye Altinn innen juni 2026 fordi dagens teknologi er utdatert. Skatteetaten jobber parallelt med å reetablere alle våre tjenester på skatteetaten.no i løpet av 2025. Alle som benytter Skatteetatens tjenester, bør sette seg inn i endringene som kommer i god tid før årsskiftet 2025/2026 og gjennomføre nødvendige tilpasninger.
Ny teknologi vil blant annet gi mer brukervennlige løsninger og økt sikkerhet. For eksempel vil nye Altinn bedre kunne oppfylle dagens krav til universell utforming og ulike skjermstørrelser oggi muligheter for modernisering på sikt.
Digitaliseringsdirektoratet (Digdir) har etablert programmet Nye Altinn, der Skatteetaten, Brønnøysundregistrene, Statistisk sentralbyrå og Digdir har hvert sitt prosjekt som koordineres via programmet.
Skatteetaten har valgt å reetablere våre tjenester på skatteetaten.no og samtidig benytte fellesfunksjonalitet i nye Altinn (autentisering via Maskinporten, autorisasjon og tilgangspakker, og felles arbeidsflate via Dialogporten).
Alle som bruker Skatteetatens tjenester, vil bli påvirket av reetableringen.
- Skatteetaten jobber med å gjøre våre skjema og tjenester tilgjengelige på skatteetaten.no fortløpende gjennom høsten 2025. Vi skal være ferdig med reetableringen innen årsskiftet 2025/26.
- De fleste av våre nye API-grensesnitt for innsending av grunnlagsdata er tilgjengelige i test. For mer info og lenker, se våre GitHub-sider
- Målet er at rapportering for inntektsåret 2025 kan skje i nye tjenester i 2026, innen gjeldende frister.
- Altinn 3, som Digitaliseringsdirektoratet utvikler, skal være ferdig innen dagens Altinn blir sanert i juni 2026.
- Skatteetaten tar i bruk en del fellesløsninger som kommer med Altinn 3, blant annet ny tilgangsstyring. På grunn av forskyvninger i planene til Digdir, er det besluttet at dagens Altinn-roller vil bli videreført ut 2026.
Endringene omfatter disse tjenestene fra Skatteetaten:
- Tredjepartsopplysninger (alle ordninger for grunnlagsdata)
- Aksjonærregisteroppgaven
- A-ordningen
- Diverse skattetjenester
- Særavgifter
- Motorvogn
- Innkreving
- Toll
- Kontaktskjema, attestbestilling m.m.
- Vedlegg (RF-1301)
Listen er ikke uttømmende.
Tjenester som allerede er modernisert, som skattemeldingen og mva-meldingen, får etter planen ingen tekniske endringer, men blir berørt av overgangen fra Altinn-roller til tilgangspakker.
Tilgangspakker vil erstatte dagens Altinn-roller.
Tilgangspakkene knyttes til en ressurs (tjeneste, skjema) for å styre hvem som skal kunne bruke tjenesten. Delegeringer gjort i dagens Altinn må gjøres på nytt. Mer informasjon om dette kommer etter sommeren. Unntaket er roller man har fått via Enhetsregisteret og spesialroller for regnskapsførere og revisorer som er planlagt automatisk overført.
Systembruker vil erstatte dagens virksomhetsbruker. En systembruker er en upersonlig bruker som lar virksomheter gi fullmakter til f.eks en systemleverandør, slik at denne kan løse oppgaver på vegne av virksomheten. Det er leverandørens ansvar (i samarbeid med sin kunde) å tilse at kun de som skal ha tilgang, faktisk har det.
Arbeidsflate erstatter dagens Altinn innboks og arkiv. På arbeidsflaten vil du ha tilgang til den samme dialogen fra Skatteetaten, enten du logger på Altinn eller på skatteetaten.no.
Dialogporten er et nytt API som gir offentlig sektor mulighet til å tilgjengeliggjøre og sammenstille digitale dialoger, tjenester, data og post på tvers av virksomheter og tekniske plattformer. Dialogporten gjør det for eksempel mulig for systemleverandører å presentere dialoger direkte i sine systemer.
Maskinporten er en løsning for tilgangsstyring for virksomheter som utveksler data maskin-til-maskin – og sørger for sikker autentisering og tilgangskontroll. Den er en sikkerhetsmekanisme for trygg deling.
For mer informasjon om produktene i nye Altinn, se modernisering av Altinn (Samarbeidsportalen).
Vi tilbyr en kanal på Slack for dialog mellom utviklere i prosjektet og utviklere hos systemleverandører og virksomheter.
For dokumentasjon og test, se våre GitHub-sider.
Har du spørsmål til Skatteetaten om reetablering av våre tjenester, kan du sende e-post til [email protected]. Denne e-postadressen er midlertidig og vil bli avsluttet i 2026, når prosjektet avvikles.
Se også
Du kan også lese hva du må gjøre hvis du har andre roller: