This page is not available in English.
Sjekkliste ved rapportering av tredjepartsopplysninger og aksjonærregisteroppgaver for inntektsåret 2025
For regnskapsfører og revisor.
Vi har reetablert våre tjenester for tredjepartsopplysninger og aksjonærregisteroppgaven. Her finner du en oversikt over hvordan du kan gjennomføre rapporteringen for inntektsåret 2025. Det er tre måter å rapportere på;
Her følger beskrivelser av hva du/dere må gjøre for å forberede rapportering:
Klienten/kunden må sørge for at du får tilgang og kan rapportere i systemet. Vi anbefaler deg å gå i dialog med klienten/kunden i god tid før rapportering for å sikre at nødvendige forberedelser med oppsett for maskin-til-maskin er gjort. Det kan være at du må bistå med oppsettet, som beskrevet i pkt 1.2 med underpunkter.
Følg med på informasjon fra systemleverandøren om hvordan de vil tilrettelegge for bruk av løsninger for rapportering i 2026. Dersom din systemleverandør har tilrettelagt for ny løsning, opprettes en systembruker med de tilgangspakkene som du trenger for å kunne rapportere på vegne av din(e) klient(er)/kunde(r).
Eksempel på tilgangsstyring: Som følge av at en virksomhet (A) er registrert som regnskapsfører/revisor for en annen virksomhet (B) i Enhetsregisteret, får A automatisk tilgang til å representere B. Dette skjer med tilgangspakker som er spesialtilpasset regnskapsførere (3 pakker) og revisorer (2 pakker). I tillegg kan B gi ekstra tilganger ved å delegere andre tilgangspakker til A, eller en eller flere ansatte i A).
Særskilte sjekkpunkter:
1.2.1 Klientadministrator
Det anbefales å kontrollere hvem som har klientadministrator tilgang og at denne/disse har en aktiv rolle i virksomheten. Hovedadministrator må godkjenne opprettelse av systembruker. Når det er gjort, kan klientadministrator knytte klienter til systembrukeren. Hvis flere har fått delegert rollen klientadministrator i Altinn II før 1. desember, så beholder disse rollen og kan godkjenne klienter/kunder i systemet uten at det må gjøres noe. Hvis systemleverandøren har lagt til rette for det, er det mulig å gjøre en felles godkjenning (massedelegering) av alle klientene/kundene.
Les mer om klientdelegering her
1.2.2 Klienter/kunder som er virksomhet og ikke registrert med regnskapsfører eller revisor i enhetsregisteret
Hvis du i Altinn II har fått delegert roller av klienter/kunder, så må klientene/kundene delegere tilsvarende tilgangspakke(r) til virksomheten din. Dette kan klienten/kunden gjøre i Altinn under egen profil. Når klienten/kunden da delegerer tilgangspakke i Altinn så vil hen få oversikt over tjenestene som er knyttet til tilgangspakken. Da kan du knytte denne klienten/kunden til en systembruker og starte å rapportere for klienten/kunden.
Vi anbefaler at du har dialog med klienten/kunden din i god tid før rapportering, for å sikre at nødvendige forberedelser er gjort. Dere bør blant annet undersøke hvilke roller i Altinn dere har som må erstattes av aktuelle tilgangspakker.
1.2.3 Klientdelegering til ansatte i egen virksomhet
Når en systemleverandør tar i bruk maskin-til-maskin rapportering med systembruker, er det ikke nødvendig å fordele roller i Altinn. Dette gjelder de reetablerte tjenestene med API-løsninger (tredjepartsopplysninger, aksjonærregister oppgaven, A-melding og skattekort til arbeidsgiver).
Knytningen mellom aktuelle ansatte og systembruker må avtales og settes opp i samråd med systemleverandøren.
Skjema for opplasting av vedlegg får nytt design og du finner det på skatteetaten.no. Opplysningene du skal oppgi i skjemaet og informasjonen i vedleggene er i hovedsak de samme som tidligere. Mer informasjon om hva som er mulig med nytt skjema for manuell filopplasting finner du her: Testinnsending av tredjepartsopplysninger som skal rapporteres som filvedlegg.
Når du har sendt inn et skjema med vedlegg til Skatteetaten, finner du innsendingen, tilbakemeldingen og evt. dialog knyttet til innsendingen i ny innboks på skatteetaten.no og på Altinn - se mer info om de nye innboksene: For deg som er regnskapsfører, revisor eller rådgiver.
Alle Skatteetatens skjema får nytt design og du finner dem på skatteetaten.no. Opplysningene du skal oppgi er i hovedsak de samme som tidligere. Når du har sendt inn et skjema, finner du innsendingen, tilbakemeldingen og evt. dialog knyttet til innsendingen i ny innboks.
Merk: Når nye skjema blir tilgjengelige på nettsiden vår 2. januar 2026, skiller vi ikke på rettighetene for regnskapsfører med/uten signeringsrett. Dvs at også sistnevnte kan sende inn skjema. Arbeidsdelingen i Altinn blir borte, og på Skatteetatens skjema kan alle som fyller inn opplysninger også sende dem inn.