Important information

This page is not available in English.

For leverandører av sluttbrukersystemer

Her finner du informasjon om endringene for deg som lager tjenester og systemer med integrasjon mot Skatteetatens tjenester og API. Skatteetaten vil benytte fellesfunksjonalitet i Altinn, og krever blant annet systembruker for maskinell innsending. Dette medfører et behov for utvikling hos sluttbrukersystemleverandører som kan ta noe tid. Vi oppfordrer alle til å komme i gang med test så raskt som mulig.

Important information
Innhold på denne siden:

Dette må du gjøre for å ta i bruk nye APIer

Reetableringen fører til større endringer for sluttbrukersystemleverandører. Dere må tilrettelegge for tekniske integrasjoner, og oppsett av tilgangspakker for deres kunder. På lenkene under finner du teknisk informasjon, hvordan komme i gang med testing, og en trinnvis beskrivelse for å forberede for produksjon:

Teknisk dokumentasjon ligger på våre GitHub-sider.

For å få tilgang til Skatteetatens reetablerte API-er kan du ta kontakt med oss på e-post: [email protected]. Vennligst oppgi hvilke(n) type tjeneste(r) du ønsker tilgang til.

For utviklere:
Vi tilbyr en kanal på Slack hvor utviklere hos systemleverandører og virksomheter kan stille spørsmål og ha dialog med tekniske ressurser hos oss.

Hva blir nytt?

  • Skatteetatens tjenester reetableres på vår egen plattform (skatteetaten.no). Se hvilke tjenester som endres
  • Flere tjenester får nye maskin-til-maskin-grensesnitt og innsending bytter i all hovedsak til JSON-format og OpenAPI.
  • For å utnytte mulighetene i maskin-til-maskin (M2M)-løsningene, må leverandører ta i bruk tilgangspakker og systembruker:
    • Tilgangspakker erstatter dagens Altinn-roller. Systemleverandører må registrere sine systemer i Altinn og angi hvilke tilgangspakker som er nødvendige for å bruke systemene. Se oversikt over tilgangspakkene på Altinn docs.
    • Systembruker er en ny løsning som Digitaliseringsdirektoratet innfører i nye Altinn. Den vil erstatte dagens virksomhetsbruker, og brukes for å gi fullmakter til en upersonlig bruker for å løse oppgaver på vegne av virksomheten. Les mer om systembruker på Digitaliseringsdirektoratet sine nettsider.
  • Filopplasting av tredjepartsopplysninger vil bli begrenset til manuell innsending og beholder dagens XML-format.
  • For innrapportering av grunnlagsdata vil én innsending kun være for en oppgavegiver/opplysningspliktig om gangen.
  • Mønster for filopplasting vil endre seg. Se eget avsnitt nedenfor.

Teknisk informasjon for hver enkelt tjeneste finner du på Github. Informasjon oppdateres fortløpende etter hvert som tjenester blir lagt ut i testmiljøet.

Tjenesteområde

Maskin til maskin (API)

Taste-skjema

Vedlegg

SFTP

Tredjeparts-opplysninger

X*

X

X

X**

Aksjonærregisteret

X

   

X**

Toll

 

X

   

Innkreving

 

X

   

Motorvogn/ Særavgifter

 

X

   

A-ordningen

X

X

X

 

Skatteområdet

X

X

   

Publikumstjenester

 

X

   

Øvrige

 

X

   

 

* Gjelder ikke for ordninger som er planlagt endret/utfaset innen få år.

** Gjelder kun videreføring for de som leverer via denne innsendingsmetoden per i dag.

Skatteetaten utvikler over 40 nye API-er som dere som systemleverandører må integrere i egne løsninger. Bakgrunnen for dette er:

  • Effektivisering og automatisering: API-er muliggjør direkte innsending fra system, og fjerner behovet for manuell opplasting. Dette sparer tid og ressurser både for innsender og Skatteetaten
  • Bedre datakvalitet og færre feil: Maskinell innsending reduserer risikoen for feil som oppstår ved manuell behandling og opplasting av vedlegg.
  • Sikkerhet og tilgangsstyring: APIene benytter Maskinporten, Systembruker og Tilgangspakker for autentisering. Dette gir bedre sikkerhet og mer finmasket tilgangsstyring. APIene muliggjør integrasjoner som forenkler rapporteringen og lar bruker være innlogget over tid.
  • Fremtidens innsendingsmønster: Skatteetaten planlegger en gradvis overgang der maskinell innsending blir hovedløsningen når Altinn 3 lanseres. Tasteskjema vil være tilgjengelig som en overgangsløsning.

Kort om endringene

Digitaliseringsdirektoratet jobber med å fornye Altinn innen juni 2026 fordi dagens teknologi er utdatert. Skatteetaten jobber parallelt med å reetablere alle våre tjenester på skatteetaten.no i løpet av 2025. Alle som benytter Skatteetatens tjenester, bør sette seg inn i endringene som kommer i god tid før årsskiftet 2025/2026 og gjennomføre nødvendige tilpasninger.

Ny teknologi vil blant annet gi mer brukervennlige løsninger og økt sikkerhet. For eksempel vil nye Altinn bedre kunne oppfylle dagens krav til universell utforming og ulike skjermstørrelser oggi muligheter for modernisering på sikt. 

Digitaliseringsdirektoratet (Digdir) har etablert programmet Nye Altinn, der Skatteetaten, Brønnøysundregistrene, Statistisk sentralbyrå og Digdir har hvert sitt prosjekt som koordineres via programmet.

Skatteetaten har valgt å reetablere våre tjenester på skatteetaten.no og samtidig benytte fellesfunksjonalitet i nye Altinn (autentisering via Maskinporten, autorisasjon og tilgangspakker, og felles arbeidsflate via Dialogporten).

Alle som bruker Skatteetatens tjenester, vil bli påvirket av reetableringen.

  • Skatteetaten jobber med å gjøre våre skjema og tjenester tilgjengelige på skatteetaten.no fortløpende gjennom høsten 2025. Vi skal være ferdig med reetableringen innen årsskiftet 2025/26. 
  • De fleste av våre nye API-grensesnitt for innsending av grunnlagsdata er tilgjengelige i test. For mer info og lenker, se våre GitHub-sider 
  • Målet er at rapportering for inntektsåret 2025 kan skje i nye tjenester i 2026, innen gjeldende frister 
  • Altinn 3, som Digitaliseringsdirektoratet utvikler, skal være ferdig innen dagens Altinn blir sanert i juni 2026. 
  • Skatteetaten tar i bruk en del fellesløsninger som kommer med Altinn 3, blant annet ny tilgangsstyring. På grunn av forskyvninger i planene til Digdir, er det besluttet at dagens Altinn-roller vil bli videreført ut 2026. 

Endringene omfatter disse tjenestene fra Skatteetaten:

  • Tredjepartsopplysninger (alle ordninger for grunnlagsdata)
  • Aksjonærregisteroppgaven
  • A-ordningen
  • Diverse skattetjenester
  • Særavgifter
  • Motorvogn
  • Innkreving
  • Toll
  • Kontaktskjema, attestbestilling m.m.
  • Vedlegg (RF-1301)

Listen er ikke uttømmende.

Tjenester som allerede er modernisert, som skattemeldingen og mva-meldingen, får etter planen ingen tekniske endringer, men blir berørt av overgangen fra Altinn-roller til tilgangspakker.

Tilgangspakker vil erstatte dagens Altinn-roller.

Tilgangspakkene knyttes til en ressurs (tjeneste, skjema) for å styre hvem som skal kunne bruke tjenesten.​ Delegeringer gjort i dagens Altinn må gjøres på nytt. Mer informasjon om dette kommer etter sommeren. Unntaket er roller man har fått via Enhetsregisteret og spesialroller for regnskapsførere og revisorer som er planlagt automatisk overført.

Mer informasjon om de forskjellige tilgangspakkene

Systembruker vil erstatte dagens virksomhetsbruker. En systembruker er en upersonlig bruker som lar virksomheter gi fullmakter til f.eks en systemleverandør, slik at denne kan løse oppgaver på vegne av virksomheten. Det er leverandørens ansvar (i samarbeid med sin kunde) å tilse at kun de som skal ha tilgang, faktisk har det.

Samarbeidsportalen: Systembruker

Arbeidsflate erstatter dagens Altinn innboks og arkiv. På arbeidsflaten vil du ha tilgang til den samme dialogen fra Skatteetaten, enten du logger på Altinn eller på skatteetaten.no.

Samarbeidsportalen: Arbeidsflate

Dialogporten er et nytt API som gir offentlig sektor mulighet til å tilgjengeliggjøre og sammenstille digitale dialoger, tjenester, data og post på tvers av virksomheter og tekniske plattformer. Dialogporten gjør det for eksempel mulig for systemleverandører å presentere dialoger direkte i sine systemer.

Samarbeidsportalen: Dialogporten

Maskinporten er en løsning for tilgangsstyring for virksomheter som utveksler data maskin-til-maskin – og sørger for sikker autentisering og tilgangskontroll. Den er en sikkerhetsmekanisme for trygg deling.

Samarbeidsportalen: Maskinporten

For mer informasjon om produktene i nye Altinn, se modernisering av Altinn (Samarbeidsportalen).

Vi tilbyr en kanal på Slack for dialog mellom utviklere i prosjektet og utviklere hos systemleverandører og virksomheter.

For dokumentasjon og test, se våre GitHub-sider.

Har du spørsmål til Skatteetaten om reetablering av våre tjenester, kan du sende e-post til [email protected]. Denne e-postadressen er midlertidig og vil bli avsluttet i 2026, når prosjektet avvikles.

Se også

Du kan også lese hva du må gjøre hvis du har andre roller: