This page is not available in English.
Hvordan gi tilgang til web-løsning for å bestille og laste ned skattelister
Skatteetaten har laget en ny løsning for å bestille skattelistene. Nå har pressen tilgang til digitale løsninger både for å sende inn søknad om tilgang, laste ned skattelistefiler, og hente passord.
For at andre enn daglig leder skal få tilgang, må daglig leder delegere tilganger til andre som i tillegg skal bruke disse tjenestene. Delegering må gjøres på nytt på grunn av en ny versjon av Altinn.
Dette må daglig leder gjøre:
- Logg inn på altinn.no og velg Profil øverst på siden
- Velg Andre med rettigheter til virksomheten

3. Velg Legg til ny person eller virksomhet

4. Fyll ut fødselsnummer og etternavn på den som skal få tilgang til å sende inn søknad og laste ned skattelistefiler, og trykk Gå videre

5. I søkefeltet skriver du skattelister og finner rollen "Tilgang til skattelister for presseorgan":
6. Velg Legg til (+) på riktig tilgang


7. I dette bildet kan du velge om tilgangen skal begrenses:
- "Les" gir tilgang til å laste ned skattelistefilene
- "Skriv" gir i tillegg tilgang til å sende søknad om tilgang til skattelistene" på vegne av presseorganet

8. Trykk Fullfør delegering

9. Du er ferdig, og personen vil nå ha fått tilgang til begge web-løsninger for skattelister. Trykk Ferdig

Dette må den som har fått delegert tilgangen gjøre:
Når trinnene over er gjennomført, kan du selv logge inn og sjekke at alt er i orden:
- Logg inn i Altinn
- Trykk Profil
- Trykk Skjema og tjenester du har rettighet til
Dersom enkelttjenesten "Tilgang til skattelister for presseorgan" ligger i listen som vises under her, vil tilgangen være i orden:
