Important information

This page is not available in English.

Hvordan gi tilgang til web-løsning for å bestille og laste ned skattelister

Skatteetaten har laget en ny løsning for å bestille skattelistene. Nå har pressen tilgang til digitale løsninger både for å sende inn søknad om tilgang, laste ned skattelistefiler, og hente passord.

For at andre enn daglig leder skal få tilgang, må daglig leder delegere tilganger til andre som i tillegg skal bruke disse tjenestene. Delegering må gjøres på nytt på grunn av en ny versjon av Altinn.

Dette må daglig leder gjøre:

  1. Logg inn på altinn.no og velg Profil øverst på siden
  2. Velg Andre med rettigheter til virksomheten

Skjermbilde fra Altinn 1

 

3. Velg Legg til ny person eller virksomhet

Skjermbilde fra Altinn 2

 

4. Fyll ut fødselsnummer og etternavn på den som skal få tilgang til å sende inn søknad og laste ned skattelistefiler, og trykk Gå videre

Skjermbilde fra Altinn 3


5. I søkefeltet skriver du skattelister og finner rollen "Tilgang til skattelister for presseorgan":

6. Velg Legg til (+) på riktig tilgang

Skjermbilde fra Altinn 4

 

Skjermbilde fra Altinn 5

 

7. I dette bildet kan du velge om tilgangen skal begrenses:

  • "Les" gir tilgang til å laste ned skattelistefilene
  • "Skriv" gir i tillegg tilgang til å sende søknad om tilgang til skattelistene" på vegne av presseorganet

Skjermbilde fra Altinn 6

 

8. Trykk Fullfør delegering

Skjermbilde fra Altinn 7

 

9. Du er ferdig, og personen vil nå ha fått tilgang til begge web-løsninger for skattelister. Trykk Ferdig

Skjermbilde fra Altinn 8

 

Dette må den som har fått delegert tilgangen gjøre:

Når trinnene over er gjennomført, kan du selv logge inn og sjekke at alt er i orden:

  1. Logg inn i Altinn
  2. Trykk Profil
  3. Trykk Skjema og tjenester du har rettighet til

Dersom enkelttjenesten "Tilgang til skattelister for presseorgan" ligger i listen som vises under her, vil tilgangen være i orden:

Skjermbilde fra Altinn 9