Important information

This page is not available in English.

Skatteetatens medierapport for 2020

I medierapporten for 2020 presenterer vi en oversikt over Skatteetatens mediearbeid i 2020. Formålet med å lage en medierapport, er å lære av Skatteetatens dialog med media gjennom året.

I medierapporten finner du en oppsummering av

  • hvilke saker som har preget mediebildet
  • statistikk og analyse over mediedekningen
  • noen av sakene vi lærte av
  • hvordan korona-situasjonen har preget arbeidet vårt.

Vi beskriver også vårt samspill mellom medieoppslag, dialog i sosiale medier og eksterne arrangementer.

Du kan også laste ned hele medierapporten som PDF-fil.

Slik arbeider Skatteetaten med media

Mediearbeidet i Skatteetaten er forankret i etatens verdier, virksomhetsstrategi og statens kommunikasjonspolitikk.

Vi ønsker og har tro på å bruke kommunikasjon som virkemiddel for å bidra til en opplyst samfunnsdebatt. Vi har derfor en aktiv holdning til å bidra med kunnskap og informasjon. Åpenhet og diskusjon bidrar til tillit og bedre etterlevelse.

Ulik forskning og teorier om god etterlevelse av regelverket påpeker at det er viktig å synliggjøre de som handler rett, samtidig som det er nødvendig å synliggjøre at det får konsekvenser å ikke følge reglene. Disse teoriene brukes aktivt i pressearbeidet.

 

Skatteetaten har et presseteam, som har daglig dialog med media i hele landet. Skatteetatens presseteam samarbeider med ulike fagmiljøer i etaten når pressehenvendelser skal svares ut. Skatteetatens landsdekkende divisjoner har egne kommunikasjonsansvarlige som presseteamet i direktoratet samarbeidet tett med om pressehenvendelser og mediedialog.

Mediearbeidet ledes av pressesjef. Kommunikasjonsdirektør har overordnet ansvar for all mediehåndtering i etaten. Pressen kan henvende seg til presseteam via telefon (tlf: 945 01 000) eller pr e-post, [email protected].

Skatteetaten bruker ingen eksterne innleide konsulenter i arbeidet.

Skatteforvaltningsloven har strenge bestemmelser om taushetsplikt. Medarbeidere i Skatteetaten kan derfor ikke kommentere enkeltsaker eller gi konkrete opplysninger om enkeltpersoner eller virksomheter.

Skatteforvaltningslovens bestemmelser om taushetsplikt er strengere enn offentlighetslovens bestemmelse om taushetsplikt. Offentlighetslovens prinsipp om meroffentlighet trumfer ikke skatteforvaltningsloven.

Skatteforvaltningslovens § 3-1.Taushetsplikt, svar til presse på generelt grunnlag

Etter skatteforvaltningslovens § 3-1 er det taushetsplikt om noens formues- eller inntektsforhold, eller andre økonomiske, bedriftsmessige eller personlige forhold.

Skatteetaten kan tilby journalister svar på generelt grunnlag. Det betyr at etaten kan formidle svar på hvilke lover som gjelder og hva reglene sier på området journalisten er interessert i. Kommunikasjonsavdelingen er ansvarlig for å understreke overfor journalisten at det må gå tydelig fram av artikkel/reportasje at Skatteetatens svar er gitt på helt generelt grunnlag og kan derfor ikke knyttes til enkeltsaker.

Skatteetaten benytter ulike talspersoner i pressen. I hovedsak er det ledere som uttaler seg om et fagområde de er ansvarlige for. Som etat har vi tro på at det skaper tillit og troverdighet at de som uttaler seg på vegne av etaten er ansvarlig for fagområdet de uttaler seg om.

Skatteetaten kjøper medieovervåkingstjenester. Etaten hadde i 2020 avtale med Infomedia, som overvåker mediebildet. Vi mottar nyhetsoppdateringer flere ganger daglig og bruker varslene til å lage daglige nyhetsoppdateringer til toppledelsen. I 2020 benyttet vi NTB for nyhetsoppdatering og portal for pressemeldingsutsendelse. Hvert tertial leverer Infomedia en medieanalyse til Skatteetaten, som blant annet inneholder funn om hvordan mediedialogen speiler etatens overordnede strategiske mål.

Alle pressehenvendelser i Skatteetaten blir loggført i et krisehåndteringsverktøy. Navn på journalist, redaksjonen hvor journalisten arbeider, spørsmål og svar loggføres.

For å sikre likebehandling og effektiv oppfølging av pressehenvendelser, har vi opprettet en egen e-post for pressehenvendelser, [email protected]

I vanlig arbeidstid er det en pressevakt som overvåker denne e-posten for å fortløpende svare ut mediehenvendelser.

Mediedekningen i 2020

Medieanalysene fra Infomedia forteller oss at vi var omtalt i vel 10.000 medieoppslag i 2020. Det er omtrent 2.000 flere enn i 2019. Det meste av omtalen regnes av analytikerne som nøytral omtale. 21 prosent er klart positivt ladet, mens 4 prosent er negativ omtale av Skatteetaten. I 2019 var tilsvarende tall 19 prosent positiv og 6 prosent negativ.

Medieanalysen viser også at 26 prosent av sakene om Skatteetaten i media i 2020 var egeninitierte saker. Tilsvarende tall i 2019 var 20 prosent. Det samsvarer med økt antall utsendte pressemeldinger.

Omtalemengde over tid

Vis større versjon

Medietype og dekning

Vis større versjon

Meste leste pressemeldinger

De pressemeldingene som nådde ut til flest medier var:

  1. Innfører påbud om munnbind ved oppmøte hos Skatteetaten, 10.11.2020. 193 oppslag
  2. Skattemeldingen blir sendt ut på forskjellige datoer – du får beskjed når din er tilgjengelig, 18.03.2020. 176 oppslag
  3. Skatteoppgjør for 637 milliarder kroner i 2019, 07.12.2020. 165 oppslag
  4. All skatteveiledning på ett sted, 28.10.2020. 140 oppslag
  5. Svindlerne prøver seg igjen: - Vi sender ikke lenker, 24.03.2020. 100 oppslag

Reaktiv og proaktiv pressehåndtering

I vår medielogg i CIM er det i 2020 registrert 1.186 pressehenvendelser, ca. 20 prosent flere enn året før. 166 av dem er registrert som "proaktive", det vil si at det er Skatteetaten som har tatt initiativ til mediesaker. Vi har tatt kontakt med journalister for å tilby intervju, informere om en ny rapport, fortelle om ny kunnskap og/eller sendt ut en pressemelding. I 2019 var 190 saker registrert som pro-aktive.

I 2020 sendte vi ut 76 pressemeldinger gjennom NTBs løsning, 24 flere enn året før. Pressemeldingene ble varslet gjennom 31.695 utsendte e-poster til redaksjoner og journalister. 27 av pressemeldingene handlet om årets skattemelding, mens 17 handlet om kompensasjonsordningen og lønnstilskuddsordningen som ble forvaltet av Skatteetaten.

Korona-situasjonen

Koronasituasjonen har, som for mange områder i samfunnet, også preget pressehåndteringen i Skatteetaten. Vi registrerer 20 prosent økning i henvendelser til oss og mange av disse handler om koronasituasjonen.

Siden nedstengingen i mars, har koronasituasjonen ført til behov for proaktiv informasjon om alt fra endring i frister for innlevering av skattemelding, til informasjon om at det ikke innkreves tvangsmulkt. Vi har også erfart et behov for å nå ut med informasjon om kompensasjonsordningen og lønnstilskuddsordningen, som Skatteetaten fikk ansvar for i 2020. Vi har fått mange spørsmål knyttet til oppfølging og kontroll av støtteordningene. Det har også vært mange spørsmål om konkurser og utestående beløp for skatter og avgifter.

Spørsmålene til oss har endret seg i takt med anbefalinger, råd og regelendringer gjennom pandemien. For eksempel fikk vi mange henvendelser om hvor mange som hadde meldt flytting til hytta i forbindelse med påskeferien 2020, da det ikke var anbefalt å reise på påskeferie på hytta. Andre eksempler er spørsmål om regler for fradrag på hjemmekontor, skatt på utleie av bobil eller om det må skattes av digitale julebord. Den saken som vi har arbeidet mest med i 2020, er kompensasjonsordningen.

Vi går derfor litt dypere inn i en beskrivelse av dette og gir litt nærmere beskrivelse av andre koronarelaterte saker vi har arbeidet med:

3-2-medieinteresse.jpg

Medienes interesse for kompensasjonsordningen for næringslivet har vært formidabel, helt siden Stortinget vedtok at en ordning skulle etableres i mars 2020, og særlig etter lanseringen 18. april 2020. Fredagskvelden 17. april 2020 inviterte Finansdepartementet til en direktesendt pressekonferanse om åpningen av kompensasjonsordningen, en helt unik ordning i norsk historie.

Store og små redaksjoner fra nord til sør har belyst ordningens ulike sider. Skatteetaten mener åpenhet og gjennomsiktighet har vært en suksessfaktor i forvaltningen av ordningen. Da Finansdepartementet i slutten av mars i fjor ga Skatteetaten oppdraget med å utvikle og forvalte kompensasjonsordningen, stod mange norske virksomheter på randen av en økonomisk krise. Omsetningen falt betydelig i løpet av kort tid som følge av smitteverntiltak og nedstenging, samtidig som faste kostnader fortsatte å løpe. Det hastet med å få ut penger for å berge flest mulig arbeidsplasser. Skatteetaten fikk derfor kun tre uker på å utvikle en helt unik ordning som på dette tidspunktet ble anslått til å omfatte over 75.000 virksomheter og 15 milliarder kroner i månedlige utbetalinger.

Under normale omstendigheter antas det at et prosjekt av tilsvarende kompleksitet ville tatt mellom seks måneder og ett år å gjennomføre, skrev nettavisen Digi.no.  Mediene stilte derfor spørsmål om det ville være mulig å hindre svindel når så mye penger skulle ut til norske bedrifter raskest mulig. Økonomikommentator i NRK, Cecilie Langum Becker, skrev om kompensasjonsordningen for bedrifter under tittelen «Vi betaler ut milliarder først, og spør etterpå. Slik må det nesten bli».

Daværende skattedirektør Hans Christian Holte skrev dette i sitt svarinnlegg på NRK Ytring: «Kompensasjonsordningen skal være enkel å bruke, men vanskelig å misbruke». Han understreket at Skatteetaten ville gjennomføre manuelle og maskinelle kontroller før og etter utbetaling. Mens Skatteetaten i aprildagene 2020 jobbet på spreng med å få på plass kompensasjonsordningen, gikk debatten om behovet for full åpenhet om pengestøtteordningen.

3-2-hindresvindel.jpg

Dagens Næringsliv skrev følgende på lederplass: «Det haster å få ut pengene. Men det haster også å få ut informasjon om hvem som får støtte og hvor mye som betales ut.» Skattedirektør Hans Christian Holte svarte: «Et av flere prioriterte mål i Skatteetatens pågående arbeid med ordningen har vært å sikre mediene og offentligheten for øvrig innsyn i hvem som mottar støtten – og hvor mye som utbetales. Skatteetaten har som mål at opplysninger om støtte kan bli tilgjengeliggjort kort tid etter at ordningen trer i kraft. Vi jobber med en slik innsynsløsning i skrivende stund. Opplysninger om nye vedtak og utbetaling av tilskudd vil publiseres løpende.» Få dager etter at kompensasjonsordningen ble åpnet 18. april, var en offentlig innsynsløsning klar på Skatteetatens nettsider, hvor etaten offentliggjorde hvem som hadde fått tildelt tilskudd – og hvor mye.

Skatteetaten mener det bidro til å styrke tillitten til at de statlige støtteordningene forvaltes på en god måte. Pressens Offentlighetsvalg uttalte dette om innsynsløsningen i april: «Utvalget mener Skatteetaten og Finansdepartementet fortjener ros for en løsning som er moderne og åpen og som vi regner med viser vei når etaten og departementet ser på andre nye løsninger framover. Verdien av løsningen som er valgt er stor for både lokalaviser og nasjonale medier, i en tid der journalistikken behøves for å informere bredt.»  Fra innsynsløsningen åpnet i april 2020 til mars 2021 er det registrert 184.000 sidevisninger. I fjor høst uttalte fungerende skattedirektør Eve Vangsnes Bergli til fagbladet Journalisten at mediedekningen har bidratt til å redusere faren for svindel og juks.  «Til tross for at utbredelsen av koronaviruset har rammet mediene hardt økonomisk, har både store og mindre redaksjoner vært i stand til å lage kritisk og undersøkende journalistikk på flere områder, også om kompensasjonsordningen. Det synes jeg er imponerende», sa skattedirektøren.

En stor del av mediehenvendelsene om kompensasjonsordningen har fra april 2020 og til dags dato dreid seg om enkeltselskaper og mulig svindel. På grunn av taushetsplikt i skatteforvaltningsloven kan ikke Skatteetaten kommentere enkeltsaker, men etaten har i mange saker uttalt seg om regelverket på generelt grunnlag. Skatteetaten har også fortalt om kontrollarbeidet som gjennomføres av ansatte med spisskompetanse, at det er ingen indikasjoner på omfattende juks og at det samarbeides godt med Økokrim, politidistriktene og andre statlige etater. På sensommeren 2020 ble toppsjefene i Skatteetaten, Økokrim og NAV intervjuet av Aftenposten/E24 under tittelen «Skatteetaten har stanset utbetalinger for 1,9 milliarder kroner: - Vi tar koronasvindlerne».

I november besluttet regjeringen at forvaltningen av en ny kompensasjonsordning skulle overføres fra Skatteetaten til Brønnøysundregistrene. «Vi kunne klart å forvalte ordningen videre, men det ville fått konsekvenser for våre primæroppgaver», sa skattedirektør Nina Schanke Funnemark til NRK.

Over 34.000 foretak har mottatt i underkant av sju milliarder kroner fra kompensasjonsordningen som Skatteetaten forvaltet. Rundt 350 bedrifter har per februar 2021 fått krav om å betale tilbake støtte, de er krevd for til sammen 44 millioner kroner. Tre bedrifter er hittil anmeldt til politiet for svindel. Det vil pågå etterkontroller av foretak som har mottatt tilskudd i hele 2021.

En rekke regelendringer har vært nødvendige for å tilpasse Skatteetatens forvaltning av skatte- og avgiftsforvaltning i løpet av koronapandemien og den påfølgende økonomiske krisen som følge av nedstengninger og andre tiltak for å begrense smittespredning i samfunnet.

De viktigste har vært utsatt betaling av forskuddsskatt og fastsatt skatt, utsatt betaling av arbeidsgiveravgift og MVA, og nedsatte satser. Utsatte oppgavefrister og betalingsfrister og lettelser på særavgiftsområdet og utsatt frist for levering av skattemelding for næringsdrivende og selskaper.

Blant sakene der det har vært kommunikasjonsutfordringer er saker om utsatte innbetalingsfrister, som ikke nødvendigvis har medført utsatt leveringsfrist for MVA-meldingen.

Regnskap Norge uttalte til E24 at den utsatte betalingsfristen og stansen av tvangsmulkt har forledet næringsdrivende til å tro at også mva-meldingen kunne vente. Administrerende direktør Christine Lundberg Larsen i Regnskap Norge reagerte på at Skatteetaten fortsatte å gi tilleggsskatt for forsinket MVA-melding. Seksjonssjef Hanne Kjørholt ble sitert i saken på at Skatteetaten endret praksis på grunn av forvirringen.

Folkeregisteret mottok 335 flyttemeldinger til fritidsboliger i mars i fjor, mot et gjennomsnitt på tre flyttemeldinger per dag ellers. 22. mars, ti dager etter at Norge stengte ned, publiserte NRK.no en sak med overskriften «Mangedobling av folk som prøver å melde permanent flytting til hytta». Nettsaken var basert på tips om at Folkeregisteret har fått en kraftig økning i antall flyttemeldinger fra folk som ønsket å bytte bostedsadresse slik at de kunne på bo på hytta i påsken. Rundt to millioner eier eller har tilgang til hytte i Norge, og dette er dermed et tema som angår mange og som mediene de påfølgende ukene viste stor interesse for. Bakgrunnen for flyttemeldingen var at regjeringen forbød folk å være på hytta hvis den lå utenfor hjemkommunen, og hytteeierne forsøkte dermed å omgå reglene ved å registrere hytta som primærbolig.

«Vanligvis mottar vi ca. tre slike saker om dagen, men i perioden 14. mars og frem til i går mottok vi 20–40 saker per dag», sa lederen for Folkeregisteret, Elin Imsland, til NRK.no.

Og la til: «Vi prioriterer de aller mest kritiske oppgavene og flyttemeldinger til fritidsbolig er ikke prioritert som et kritisk område for Skatteetaten i disse dager.»

 I Folkeregisterloven heter det at bostedsadresse skal være adressen du oppholder deg mest i en 12 måneders periode. Men at du i det hele tatt skal kunne benytte hytta som helårsbolig, reguleres av de enkelte reguleringsplanene i kommunene. De fleste hytteområder er regulert som landbruks-, natur- og friluftsområder og kan derfor ikke benyttes til bolig, heter det i den første nettsaken til NRK. I 2021 har flere medier intervjuet kommunale ledere om hvordan de populære hyttekommunene praktiserer regelverket på området.

3-4-hytte.jpg

Både medieoppmerksomheten og utbetalt støtte var betydelig mindre for lønnstilskuddsordningen sammenlignet med kompensasjonsordningen for næringslivet. De to statlige koronastøtteordningene Skatteetaten forvaltet i 2020 utbetalte henholdsvis 197 millioner kroner (lønnstilskuddsordningen) og vel 6,9 milliarder kroner (kompensasjonsordningen).

Skatteetaten har meldt om søknadsfrister og informasjon om lønnstilskuddsordningen i pressemeldinger, i sosiale medier, på skatteetaten.no og lonnstilskudd.no. Mens media har vært veldig interessert i kompensasjonsordningen, er det kun kommet noen få pressehenvendelser om lønnstilskudd.

«Skattesmell etter coronadugnad». Det var overskriften på Dagbladet-saken i oktober om kronerullingen for å redde utestedet Last Train i Oslo. Her kan man lese at trofaste støttespillere bidro med 300.000 kroner for å redde rockepuben fra konkurs den første tiden etter nedstengingen i mars.
 «Kronerullingen reddet oss. Vi måtte stenge, men hadde løpende utgifter og sto uten inntekter. Vi søkte, og etter hvert fikk vi også kompensasjon fra staten. Vi var heldige, og unngikk konkurs», sa daglig leder Martin Dynna til avisen.

Men kronerullingen regnes som skattbar inntekt for virksomheter. Skatteetaten fikk flere pressehenvendelser om denne tematikken knyttet til for eksempel puber og frisører, og måtte forklare regelverket på generelt grunnlag. Vi kunne også vise til en prinsipputtalelse om crowdfunding. Det var og et unntak for kronerulling for virksomheter som mottok støtte fra kompensasjonsordningen: Hvert foretak som mottok støtte kunne fra april motta skattefrie gaver for inntil 3.000 kroner i måneden det søkes støtte for. Hanne Kjørholt, seksjonssjef i juridisk avdeling i Skatteetaten, forklarte regelverket slik:

«Støtte til virksomheter, for eksempel fra innsamlinger, for å redde en kriserammet virksomhet fra konkurs, er skattepliktig virksomhetsinntekt for mottakeren. Når det gjelder kompensasjonsordningen, er utgangspunktet for beregning av støtten foretakets fall i omsetningen i søknadsmåneden. Som omsetning regnes inntekt fra salg av varer og tjenester som er levert, og erstatning for inntekt fra salg av varer og tjenester. Fordi slik innsamling er en erstatning for inntekt, anses dette som omsetning. Dette har vært gjeldende hele tiden.»

3-6-dugnad.jpg

Skatteetaten har siden midten av mars i fjor fått mange pressehenvendelser om konkurser, konkursbegjæringer og betalingsutsettelser av skatter og avgifter.

Totalt kom det 60 henvendelser om konkurser, dobbelt så mange som i samme periode i 2019. Bakgrunnen er at Skatteetaten etter en totalvurdering av situasjonen som følge av koronaepidemien og de tiltakene som regjeringen innførte 13. mars begrenset bruk av tvangsmidler og konkursbegjæringer for en periode.

Etaten fremmer i et normalår vel 2.500 konkursbegjæringer. I tillegg vedtok Stortinget før sommeren i fjor nye regler for betalingsutsettelser for skatte- og avgiftskrav. Ordningen er senere forlenget flere ganger. Mange eksperter spår en fremtidig konkursbølge når disse milliardkravene forfaller og mediene etterspør tall og fakta om konkursbegjæringer, betalingsutsettelser og restanser og når vi mener konkursbølgen vil komme.

I år har skattedirektør Nina Schanke Funnemark og Cecilie Solum, divisjonsdirektør for innkreving, også skrevet et leserinnlegg i Dagens Næringsliv om tematikken.

I en krevende periode for næringslivet har det vært utfordrende å formidle årsakene til at Skatteetaten begjærer konkurser samtidig som betalingskravene er utsatt flere ganger fra politisk hold, og ekspertene lenge har spådd en konkursbølge som ennå ikke har funnet sted.

3-7-konkurs.jpg

I mars besluttet Skatteetaten og det tverretatlige a-krimsamarbeidet i en midlertidig periode å redusere omfanget av utegående kontroller på grunn av smitten i samfunnet. Dette ble gjort i påvente av at man fikk på plass nødvendig smittevernsutstyr og nye rutiner for sikre kontroller.

I april ble dette omtalt i Dagens Næringsliv, der Fred Sherling i Fair play bygg Stavanger rettet kritikk mot de sju a-krimsentrene for å gjennomføre færre kontroller fordi medarbeiderne var på hjemmekontor. Dette ble satt i sammenheng med risikoen for at kriminelle kunne utnytte støtteordningene, spesielt lønnskompensasjonsordningen. Sherling fortalte at han hadde mottatt en rekke tips om bygg- og anleggsfirmaer som oppga at de permitterte ansatte, men som tilsynelatende beholdt full drift på byggeplassen, noe som kunne indikere svindel. Han uttalte at de ansatte på a-krimsentrene måtte komme seg ut på kontroll for å stoppe kriminaliteten.  Skattedirektør Hans Christian Holte svarte på kritikken ved å vise til at Skatteetaten i likhet med andre aktører må ta ansvar for å redusere smitten i samfunnet, og at dette er en av mange uheldige konsekvenser av koronasituasjonen i Norge. Han viste til at det fremover var fullt mulig å gjennomføre mye kontrollarbeid i samfunnet. 

I mai var utekontrollene gjenopptatt på en trygg og sikker måte og Skatteetaten benyttet anledningen til å fortelle om flere kontroller av byggeplasser i Oslo, Bergen og Stavanger. Seks byggeplasser og 233 personer fra totalt 76 virksomheter ble kontrollert i aksjonen. Direktør for divisjon innsats, Eve Bergli, fortalte i NRK at Skatteetaten opplevde en sterk økning i antall tips som følge av ny tipsordning. En rekke tips var knyttet til forsøk på svindel med støtteordningene.  Økningen i tips var på hele 64 prosent målt mot tilsvarende periode året før. Bergli fortalte også at Skatteetaten hadde kartlagt hvilke risikoer for skatte- og avgiftsunndragelser som øker som følge av regjeringens tiltak, og at det ble satt inn målrettede tiltak for å motvirke dette.

Skatteetaten gjorde i denne perioden en adferdsanalyse av hvordan koronasituasjonen påvirker etterlevelsen blant folk. Analysen viste at holdningene våre endres i krisetid. Flere mener det er greit med skatteunndragelser når inntektene synker og arbeidsplasser står på spill. Konklusjonene ble presentert i en kronikk i E24, og legger føringer for Skatteetatens prioriteringer i en tid hvor mange opplever store økonomiske utfordringer. Dette inngår i etatens risikobaserte tilnærming som gjør at vi kan ta kunnskapsbaserte beslutninger og sette inn målrettede tiltak.  

3-8-kontroll.jpg

Med restriksjoner på utenlandsreise ble det sommerferie i Norge for mange i 2020. Fagmiljøet i Skatteetaten meldte om at det kunne være behov for å gjøre folk oppmerksom på skattereglene som gjelder når du leier ut huset, fritidsbolig, båt eller bil. Vi samlet veiledning i en “Dette må du vite” pressemelding som ble sendt ut i starten av sommerferien.

3-9-leie-ut.png

Det var i løpet av høsten flere pressehenvendelser om hvordan hjemmekontor påvirker skatten og om man kan kreve fradrag for kostnader man eventuelt har i forbindelse med å jobbe hjemmefra. Arbeidsgiveren kan med visse forbehold låne ut eller kjøpe utstyr til ansatte på hjemmekontor. Det er i prinsippet mulig å få fradrag for andre kostnader, men for de aller fleste inngår dette kravet i minstefradraget. Dermed er det i praksis ingen ekstra fradrag å få for hjemmekontor. Juridisk avdeling skrev en prinsipputtalelse om dette, var behjelpelig med å forklare reglene i diverse pressesvar og laget i tillegg grunnlaget til en veiledningsartikkel til skatteetaten.no.

3-10-hjemmekontor02.png

I oktober var det andre aktører som tok initiativ til utspill i media om reglene for julebord når dette holdes digitalt på grunn av koronarestriksjoner. Det var ikke helt tydelig om reglene åpner for at arbeidsgiver kan skattefritt betale for servering som leveres hjem eller gi de ansatte et gavekort for å spise ute, når julebordet, på grunn av koronatiltak, ville bli en digital samling på Teams eller Zoom.

Dette ble omtalt i pressen og endte opp med et spørsmål i Stortinget. En rask avklaring kom fra finansministeren og ble omtalt av mange medier, som Stavanger Aftenblad (bilder 23. og 30. september 2020).

3-11-digitalt-julebord.png

3-11-digitalt-julebord-02.png

Et enkeltvedtak som fikk mye oppmerksomhet i november handlet om reglene for alkoholavgift. Spørsmålet var hvorvidt denne særavgiften skal beregnes av produkter som ble laget for å imøtekomme en brått økende etterspørsel etter desinfeksjonsmidler i starten av pandemiutbruddet. Saken var krevende for Skatteetaten å svare ut, siden vår taushetsplikt betyr at vi ikke kan gå inn i detaljer eller forklare vurderinger i anvendelse av regelverket i en konkret sak. Skatteetaten hadde etterberegnet alkoholavgift i tråd med reglene for en produsent som leverte desinfeksjonsmiddel til mange kunder, inkludert nødetater.

Uten kunnskap om den konkrete saken opplevdes skattekontorets vedtak som uforståelig og urimelig i lys av omstendighetene. Skatteetaten måtte likevel begrense seg til å forklare regelverket på generelt grunnlag, blant annet hvilke tekniske krav som må være oppfylt for at man skal få avgiftsfritak på salg av alkoholinnholdige produkter. Saken var skrevet om i VG, Hamar Arbeiderblad, E24 og NTB med mye dekning i lokale redaksjoner. Det var også tema i Stortinget. Det opprinnelige vedtaket om å beregne alkoholavgift ble til slutt omgjort av skattekontoret som en del av den vanlige klageprosessen, begrunnet i de helt spesielle omstendighetene som gjaldt i starten av pandemien.

3-12-alko-sprit.png

3-12-alko-sprit-02.png

Mediesaker der Skatteetaten preget nyhetsbildet

I løpet av året preger Skatteetaten nyhetsbildet i perioder. Her er noen av sakene vi ønsker å trekke frem for 2020:

4-1-ny-skattedirektor.png

19. oktober 2020 startet Nina Schanke Funnemark som skattedirektør. Hennes første oppgave ble å møte i studio til NRK P2s Nyhetsmorgen på radio og tv. Allerede kl. 06.45 var hun i NRK for å snakke om forenkling, tillit, nordmenns skattebetalingsvilje og overføringen av skatteoppkreverne fra kommunene til etaten. [Les transkripsjon av intervjuet eller se intervjuet]

Etter at det i september ble klart at Schanke Funnemark ble ny skattedirektør, startet planleggingen av intervjuer i forbindelse med hennes tiltredelse.

Blant oppslagene som kom i løpet av høsten var intervju i Kapital 22. oktober i forbindelse med kåringen av Norges 100 mektigste kvinner.

Det ble også oppslag i E24 1. november med tittelen "Etatens nye kraft". Her forteller skattedirektøren om at hun i 22 år har arbeidet i etaten, med stadige opprykk i systemet, og hvordan hun via topplederjobben i Lånekassen kom tilbake til Skatteetaten etter to år.

4-1-ny-skattedirektor-02.png

I 2020 fikk de aller fleste lønnstakere og pensjonister en helt ny skattemelding. Tidligere fikk hele befolkningen tilgang til skattemeldingen samtidig på samme dag, mens den nye skattemeldingen ble sendt ut i puljer på forskjellige dager mellom 18. mars og 1. april.  Det var også mulig å få utbetalt skattepenger til gode mye tidligere enn før, i noen tilfeller en eller to uker etter levering av skattemeldingen.

 Det er viktig for Skatteetaten at journalister får fakta og god informasjon om endringer og tidsløpet i skattemeldingsperioden, for å bidra til å opplyse folk. Det minker risikoen for feilinformasjon og misforståelser.

Vi sørget for å informere godt i forkant av lansering av ny skattemelding. Vi publiserte informasjon på nett og holdt et pressemøte 26. februar med en demovisning av den nye skattemeldingen. På denne måten var pressesaker med på å opplyse de skattepliktige med korrekt informasjon. Nyhetsbildet fra midten av mars var kraftig dominert av koronanyheter, men på de viktige dagene kom nyheter og informasjon om skattemeldingen. Vi la til rette for fylkesvise tall og intervjuer med lokale talspersoner flere steder rundt i landet, både på lanseringsdatoer og gjennom skattemeldingsperioden frem til frist for levering av skattemeldingen.

4-2-skattemelding.png

Følgende pressemeldinger om skattemeldingen ble sendt ut:

Vi svarte ut mer enn 114 mediehenvendelser om skattemeldingen og skattemeldingen ble nevnt i 1.369 artikler og mediesaker. Det er flere henvendelser og presseklipp enn året før. Det var flere saker i lokalaviser i 2020 sammenlignet med 2019, men noen færre saker i regionale medier, riktig nok med god dekning i distriktssendingene til NRK.

Skatteetaten har ikke lenger pressekontakter ute i regionene etter ny organisering og vi må sørge for at vi fortsetter å ivareta lokale vinklinger og tall for pressemeldinger og intervjuer.

4-2-skattemelding02.png

En viktig suksessfaktor for å betjene pressen med nyttige opplysninger, er at vi får god statistikk fra fagmiljøer i etaten. Statistikken gir oversikt for landet, fylker og kommuner, bl.a. antall skattemeldinger som er produsert, snittbeløp for foreløpig skatt til gode og restskatt, antall som har åpnet og antall som har levert skattemeldingen. Det er stor interesse for tallene i redaksjonene og dette gir oss anledning til å få frem budskap som de skattepliktige trenger å motta: At du er selv ansvarlig for å sjekke og levere riktige opplysninger i skattemeldingen.

Med den nye skattemeldingen blir det mulig å sende ut skatteoppgjøret mye tidligere enn før. Tidligere måtte alle vente til slutten av juni for å få utbetalt pengene de hadde til gode. Lønnstakere og pensjonister som leverte den nye skattemeldingen på nett kunne i 2020 motta skatteoppgjøret sitt og penger på konto allerede før leveringsfristen for skattemeldingen hadde gått ut. Tidlig skatteoppgjør ble tilgjengelig ukentlig fra 2. april, og innen 11. juni hadde over 1,9 millioner fått skatteoppgjør med tilgodebeløp. De aller fleste fikk oppgjør til vanlig tidspunkt senere i juni, slik at 9 av 10 fikk skatteoppgjøret før sommeren, som tidligere.  Dette ble en nyhet i pressemeldingen «9 av 10 har no fått skatteoppgjeret sitt» med fylkestall for det endelige skatteregnestykket for fire millioner personer.

Næringsdrivende fikk utsatt frist til å levere skattemeldingen for 2019 i og med at Finansdepartementet besluttet å forlenge fristen fra 31. mai til 30. august 2020, for alle selskaper og enkeltpersonsforetak, begrunnet med arbeidsmengden for bedrifter og rådgivere under pandemien. Senere levering av skattemeldingen førte til en senere dato for det siste skatteoppgjøret, og de påfølgende skattelistene som kom en måned senere enn planlagt, 8. desember. Skattedirektør Nina Schanke Funnemark kunne fortelle blant annet i NRK om «Skatteoppgjør for 637 milliarder kroner for inntektsåret 2019». Over 700 artikler og pressesaker nevnte skatteoppgjøret mellom april og desember.

4-2-skatteoppgjor.png

Vi minnet folk om å huske på korona-endringer og justere skattekortet for 2020, både i mars «Påvirker koronakrisen din privatøkonomi? Nå kan det være lurt å sjekke skattekortet» og igjen i september «Slik unngår du korona-restskatt». I juni kom påminnelsen til unge som har planer om å tjene penger i sommerferien: «Har du fått deg sommerjobb? Ikke glem skattekortet!»

4-2-skattekort.png

4-2-skattekort-02.png

I desember produserer Skatteetaten skattekort for neste inntektsår og 15. desember 2020 sendte vi en pressemelding for å oppfordre folk til å sjekke om opplysningene er riktige og stemmer med det de forventer å ha i inntekt, formue og fradrag i 2021: «No kjem skattetrekksmeldinga (skattekort) for 2021: – Har kanskje aldri vore viktigare å sjekke.» Her ble det fremhevet at reisefradrag ikke regnes med, fordi så mange arbeidstakere ikke har reist til jobben som vanlig i 2020 og 2021. 100 artikler nevner skattekortet i desember.

4-2-skattekort-03.png

4-2-skattekort04.png

Prosjektet «Nytt og modernisert folkeregister» har pågått siden 2016. Flere av Folkeregisterets innbyggertjenester er forenklet og digitalisert. I januar 2020 ble kronikken «God digitalisering krever lagarbeid og smidige løsninger», signert skattedirektør Hans Christian Holte, publisert. Kronikken tar for seg både moderniseringen av Folkeregisteret og samarbeidet på tvers av organisasjoner, sektorer og siloer som forutsetning for å lykkes i arbeidet.

4-3-mf.png

I 2020 ble digital bekreftelse på registering av vigsel tatt i bruk. Årlig sender Folkeregisteret ut cirka 18.000 signerte og stemplede vigselsattester. Tidligere har attestene vært sendt på papir som brevpost. Nå sendes det ut en digital bekreftelse via Altinn. Den nye tjenesten ble markert med en pressemelding i mars, som ble plukket opp i en rekke medier og sørget for bred omtale.

Høydepunktet i 2020 var den offisielle åpningen av det nye og moderniserte Folkeregisteret i sin helhet. Det skjedde under et pressearrangement 22. september. Finansminister Jan Tore Sanner stod for den offisielle delen av åpningen sammen med fungerende skattedirektør Eve V. Bergli.

Pressemeldingen i etterkant av lanseringen ble plukket opp av NTB og fikk god spredning med omtale i 47 artikler i perioden 22. til 25. september.

Bergli deltok i NRK Nyhetsmorgen samme dag som det nye registeret ble lansert, mens divisjonsdirektør Torstein Hoem deltok i NRK P2s ettermiddagssending. I kjølvannet av pressedekningen fikk vi også publisert en kronikk om det nye Folkeregisteret i Dagens perspektiv med tittelen «Nytt Folkeregister | Norges digitalisering har fått en ny grunnmur».

Samiskspråklige medier har ved flere anledninger høsten 2020 fulgt opp fjorårets nyhet om muligheten til å registrere seg med samisk språkkompetanse i Folkeregisteret. Få har benyttet seg av ordningen, meldte NRK etter ett år. 

4-4-kontrollvirksomhet.jpg

Skatteetaten har de siste årene utviklet måten vi kontrollerer skattytere på. Vi gjennomfører færre “tradisjonelle kontroller” enn før, men bruker andre kontrollvirkemidler og er mer målrettet i tilnærmingen. Dette innebærer at vi tar færre tilfeldige stikkprøver og bruker grundige analyser og risikovurderinger i utvelgelsen av de som skal kontrolleres. Kontroll er et virkemiddel som Skatteetaten ønsker å bruke når det er grunnlag for det. Vi har erfaring med at en kombinasjon av risikobaserte og målrettede kontroller og forskjellige former for informasjon og veiledning har god effekt på etterlevelsen. Vi har tillit til at de fleste ønsker å betale rett skatt og avgift til rett tid når det legges til rette for det.

På nyåret i fjor fikk finansminister Jan Tore Sanner spørsmål om kontrollvirksomheten i Stortinget. Dette førte til saker hos blant andre Frifagbevegelse.no og i Stavanger Aftenbladet, og skattedirektør Hans Christian Holte skrev innlegg der han redegjorde for vår kontrollvirksomhet. Hovedbudskapet vårt er at selv om færre næringsdrivende er blitt kontrollert på tradisjonelt vis de siste ti årene, så betyr ikke det at flere unnlater å betale skatter og avgifter, snarere tvert imot. Eksempler på nye former for etterlevelsesarbeid er den direkte dialogen som etableres i skattemeldingen og utvidet veiledning som ”dulter” skattytere til å rapportere korrekt.   Kontrollvirksomheten vår fikk også mye oppmerksomhet fra pressen i dekningen av kompensasjonsordningen.

4-5-idkort.jpg

Politiet lanserte nye, sikrere pass og nasjonale ID-kort sent i fjor. Dette er noe Skatteetaten har vært opptatt av i en årrekke. Foruten mulighet til å legitimere deg med et sikkert identitetsbevis, får du ikke digital tilgang til egne helseopplysninger, mulighet til å hente en e-resept på apoteket, du får ikke opprette en bankkonto, du kan ikke motta stipend fra Lånekassen eller få stønader du har rett på fra NAV. Derfor har vi vært tydelige i både høringsinnspill og i media på at alle som bor i eller har en tilknytning til Norge bør få én sikker, unik identitet som kan ivareta deres grunnleggende behov og som kan beskytte mot ID-misbruk.

I første omgang får ikke utlendinger som oppholder seg her til lands muligheten til å skaffe seg ID-kort. Skatteetaten ønsker at også utlendinger gis adgang til å få ID-kort så raskt som mulig. Mennesker uten mulighet til å kunne legitimere seg på en troverdig måte i samfunnet er sårbare og risikerer å bli utnyttet av useriøse aktører, for eksempel i det svarte arbeidsmarkedet. Vårt Land skrev flere saker om problematikken i fjor, og vi bidro med bakgrunnsprat etter at avisen omtalte rapporter fra NOAS (Norsk organisasjon for asylsøkere), Redd Barna og Norsk Folkehjelp som dokumenterte problemstillingene. Rapportene viste at over tusen personer, deriblant 300 barn, med begrensede, humanitære oppholdstillatelser slet med å kunne delta i det norske samfunnet fordi de ikke kunne dokumentere egen identitet med gyldig pass fra hjemlandet. NRK fulgte opp saken og radio-intervjuet skattedirektør Hans Christian Holte. Han skrev også et innlegg etter at avisen omtalte rapporter fra NOAS (Norsk organisasjon for asylsøkere), Redd Barna og Norsk Folkehjelp som dokumenterte problemstillingene. Rapportene viste at over tusen personer, deriblant 300 barn, med begrensede, humanitære oppholdstillatelser slet med å kunne delta i det norske samfunnet fordi de ikke kunne dokumentere egen identitet med gyldig pass fra hjemlandet.

I vår og sommer gjennomførte Skatteetaten en synlighetskampanje for å forebygge svart arbeid i privatmarkedet. Målet med kampanjen var å oppfordre de som pusser opp eller rehabiliterer boligen eller hytta, til å sikre seg seriøse håndverkere som følger regelverket og betaler skatter og avgifter. Dette ble gjennomført fordi mange privatpersoner satte i gang egne småprosjekter på grunn av koronasituasjonen med permitteringer, hjemmekontor og myndighetenes anbefaling om å holde seg mest mulig hjemme.  

Skatteetaten trykket opp informasjonsbrosjyrer med tips til hvordan privatpersoner best kan velge seriøst. I perioden mai til august var medarbeidere i sving med å levere ut totalt 175.000 brosjyrer i postkassen til folk over hele landet. Vi tok kontakt med en rekke redaksjoner for å høre om de var interessert i å omtale Skatteetatens våroffensiv, for å forsterke effekten av informasjonsarbeidet. Det ga god oppslutning, og totalt ble det laget 62 mediesaker om kampanjen. Blant annet ble flere av etatens medarbeidere intervjuet på radiosendinger i NRK Vestland og NRK Rogaland i forbindelse med utlevering av informasjonsmateriell. Det ble også sendt ut en pressemelding om kampanjen som mange medier omtalte.    

4-6-synlighet.jpg

I flere år har Skatteetaten prøvd ut tiltaket Tettpå i utvalgte kommuner i Norge. Gjennom Tettpå ringer Skatteetaten opp personer som nylig har kjøpt bolig eller søkt om byggetillatelse for å veilede dem om hvordan man kan sikre seg seriøse håndverkere som ikke jobber svart. Hovedtanken er at man nå personer akkurat når de trenger denne informasjonen. Etter å ha prøvd ut tiltaket i pilotkommuner - med svært positive resultater - ble det besluttet at satsingen skulle gjøres landsdekkende. Dette fortalte fungerende skattedirektør Eve V. Bergli til NRK Nyhetsmorgen 24. august. Skatteetaten sendte også ut en pressemelding om saken. 

I 2020 ble en rekke nye kommuner innlemmet i ordningen, fra Tromsø i nord til Kristiansand i sør. Totalt var det 33 mediesaker om Tettpå i 2020.

4-6-synlighet-02.jpg

4-7-vesteralen.png

Bø kommune i Nordland vedtok i desember 2019 å redusere satsen for den kommunale delen av formuesskatten, fra maksimalsatsen på 0,7 % til 0,2 % Dette skal gjelde fra og med skatteåret 2021. Dette førte til mer enn tusen medieoppslag, og internasjonal oppmerksomhet, først om selve grepet, senere om formuende som sa at de kom til å melde flytting til den lille kommunen i Vesterålen for å spare store summer i formuesskatt.

Eiendomsinvestoren Einar A. Sissener var blant de første som kjøpte eiendom i Bø med tanke på å flytte nordover, men skikkelig fart i mediedekningen her hjemme ble der da VG  26. oktober kunne slå opp med henvisning til Vesteraalen Online at skikongen Bjørn Dæhlie har kjøpt seg hus i Bø. Han har regnet ut at han sparer to millioner kroner på å melde flytting nordover.

Andre kommuner som Færder, Tvedestrand og Vestnes meldte seg på og ønsket å vurdere lignende skattekutt for å tiltrekke seg kapitalsterke innbyggere. Og det ble politisk debatt, både om tiltaket og om formuesskatten som sådan, Frp varslet at de ønsker å fjerne hele formuesskatten.

Skatteetaten ble etter hvert utfordret i media til å svare på hvordan regelverket rundt skatt og flytting fungerer, men også hva som gjøres for å kontrollere om innbyggere virkelig flytter slik de har meldt fra om til Folkeregistret. «Folkeregisteret er et tillitsbasert register. Men vi kontrollerer i den grad vi får tips, eller det på annen måte oppstår en mistanke om at vedkommende ikke bor på sin folkeregistrerte adresse», sa seksjonssjef i juridisk avdeling, Lene Marie Ringså, blant annet til Dagens Næringsliv 20. november. E24/Aftenposten fulgte opp med å reise til Bø for å se med selvsyn hvilke boliger folk har kjøpt opp. Også her siteres Ringså: Seksjonssjef Lene Ringså i Skatteetaten sier Folkeregisteret er tillitsbasert. De sjekker i den grad de får informasjon, og de kan endre adressen. «Samtidig følger også Skatteetaten med i mediebildet og vurderer løpende hvilke eventuelle kontroller vi tenker det er hensiktsmessig å gjennomføre», sier hun.

Enheten for finansiell etterretning (EFE) er en enhet i Økokrim.

4-8-efe.jpg

Dagens Næringsliv hadde i starten av 2020 en artikkelserie om hvitvaskingsmeldinger (MT-meldinger).

Bankene plikter å sende slike meldinger om mistenkelige transaksjoner til Økokrim som et ledd i bekjempelsen av hvitvasking. Representanter for banknæringen kritiserte Økokrim for å gjøre for lite med meldingene, og at de munner ut i for få saker. Meldingene blir plukket ut og sendt videre til Skatteetaten, der de blir brukt i etterretningsarbeid for å avdekke skattekriminalitet. DN skrev at Skatteetaten nå får langt færre varsler enn tidligere: I fjor fikk Skatteetaten 80 slike varsler fra Økokrim, ned fra 282 i 2015. Økokrim fikk kritikk for manglende kapasitet til å håndtere de store volumene henvendelser og videreformidle informasjonen til Skatteetaten.

«I siste instans fører dette til at enkelte kriminelle aktører på dette området kan gå fri. Vi står i fare for å løse færre saker. Noen saker klarer vi ikke å rulle opp. Dette arbeidet blir svekket», uttalte skattedirektør Hans Christian Holte til avisen.

Hvert år brukes Skatteetaten som falsk avsender på phishing-forsøk fra svindlere som prøver å skaffe seg tilgang til bankpålogging og andre sensitive opplysninger. Det enkle budskapet også i 2020 var at Skatteetaten aldri sender lenker i e-post og SMS-forsendelser. I år var det sikkerhetsdirektør Ragna Fossen som var avsender av budskapet i en pressemelding sendt ut like i forkant av skattemeldingsperioden. Saken fikk god spredning, rundt 100 artikler i dagene rundt utsending, blant annet på Dagbladet-nettstedet Din side, og ble gjenbrukt av media ut over våren.

I 2019 vedtok Stortinget at avgiftsfritaket på varer med lav verdi fra utlandet, den såkalte 350-kronersgrensen, blir fjernet i 2020. Det skjedde i to trinn: Fra 1. januar ble fritaket fjernet for næringsmidler, restriksjonsbelagte varer og varer som ilegges særavgifter, og fra 1. april ble tilsvarende endring gjort for øvrige varer. Varer kjøpt over nett ble ilagt samme avgifter som varer kjøpt i norske butikker.

Skatteetaten fikk ansvaret for å kommunisere denne endringen til norske forbrukere. Vi sendte ut flere pressemeldinger i forkant av de respektive endringene og informerte i flere omganger om hva dette betyr for norske forbrukere og for utenlandske nettbutikker, som får plikt til å kreve inn mva.

Medieinteressen rundt endringene var stor, og vi svarte på mange henvendelser om publiseringen av VOEC-registeret (VAT On E-Commerce), en oversikt over hvilke utenlandske netthandler som har registrert seg for å kreve inn norsk mva.

I et innlegg i E24 i desember minnet avdelingsdirektør Regine Vastvedt forbrukerne på at det nå er moms på julenetthandel fra utlandet, og hvilke regler som det er viktig å kjenne til for dette.     

Flere ganger de siste tiårene har det blitt foreslått for Stortinget å overføre kommunenes oppgaver innen skatteoppkreving til Skatteetaten, men først i desember 2019 ble det vedtatt. Overføringen skulle vært gjennomført 1. juni 2020 men ble utsatt til 1. november på grunn av pandemien.

Mediebildet av overføringen var preget av at noen parter, primært Fagforbundet, men også Senterpartiet og enkelte kommuner, var motstandere av overføringen og argumenterte mot at Stortinget skulle vedta forslaget. Etter vedtaket i desember 2019 ble det mindre om overføringen i media.

Skatteetaten svarte reaktivt når journalister tok kontakt i arbeidet med artikler. Skatteetaten har hele tiden støttet forslagene om overføringen, men vi valgte å ikke svare på kronikker i denne runden, primært fordi det var en politisk vurdering om ansvaret skal være statlig eller kommunalt.

Selve overføringen 1. november fikk noe mediedekning. Både Finansdepartementet og Skatteetaten sendte ut pressemeldinger om at skatte-Norge endelig var samlet, og at folk nå fikk én inngang for sine henvendelser. Pressemeldingene ble totalt sett gjengitt relativt mange steder. I tillegg var skattedirektør Nina Schanke Funnemark på TV2 Nyhetskanalen mandag 2. november og snakket om overføringen.

Flere lokalaviser hadde saker om lokale konsekvenser. De fleste handlet enten om at skatteoppkreverkontoret stengte, eller om at skattekontoret fikk flere ansatte når skatteoppkreverne ble overført. De fleste sakene i forbindelse med selve overføringen var positive, inkludert Kommunal Rapports artikkel.

Totalt sett var det færre saker i media om overføringen enn da det ble foreslått i 2014 og 2015, og de fleste artiklene og kronikkene var i perioden mellom forslaget ble lagt frem i oktober og det ble vedtatt i desember 2019.

Skatteetaten og kommunene har lenge ønsket at Skatteetaten skal gi kommunene mer informasjon, og på en mer effektiv måte. Det kan effektivisere arbeidet til kommunene og muliggjøre at de kan utvikle nye tjenester til innbyggerne. En sentral utfordring har vært at Skatteetaten ikke kan forholde seg til ulike ønsker fra alle landets kommuner. Så det var en viktig milepæl da kommunenes interesseorganisasjon KS tok på seg ansvaret med å være segmentansvarlig for informasjon fra Skatteetaten til kommunene. I første omgang gjelder det for informasjon fra det moderniserte Folkeregisteret, men senere kan det også gjelde for inntektsopplysninger.

Skatteetaten og KS sendte ut pressemeldinger 11. juni og de fikk bare noe dekning, som denne i Dagens Perspektiv.

Dagens Næringsliv har flere ganger intervjuet skattedirektør Hans Christian Holte om etatens arbeid med skattlegging av inntekter og formue fra ulike kryptovalutaer. Det er mange som ikke har rapport slike verdier på skattemeldingen, og Skatteetaten har dermed utviklet kompetanse på å avdekke disse.

I oktober hadde vi igjen dialog med DN om dette, og den samme journalisten som har skrevet om dette tidligere intervjuet fungerende direktør for innsatsdivisjonen Stine Olsen og publiserte saken 1. november. Oppslaget førte til at flere tok kontakt med etaten for å spørre om hvordan de skulle rapportere verdiene sine.

Noen uker senere sendte Skatteetaten ut brev til 2000 personer som etaten hadde indikasjoner på at eide kryptovaluta som ikke var oppført i skattemeldingen, og anbefalte dem om å rapportere verdiene. Det førte til et nytt oppslag i DN, og deretter en pressemelding som fikk ganske mye dekning.

Skatteetaten har en betydelig innsats mot arbeidslivskriminalitet, både i egen regi og gjennom deltakelsen på de syv a-krimsentrene i Oslo, Tønsberg, Kristiansand, Stavanger, Bergen, Trondheim og Bodø. A-krimsentrene er mye ute på kontroller og retter innsatsen mot å bekjempe kriminaliteten i ulike bransjer der a-krim forekommer. I 2020 har sentrene brukt media aktivt i forebyggende øyemed, ved å sette søkelys på hvilke kritikkverdige forhold de avdekker og regelverket rundt dette. Lavere utadrettet aktivitet på sentrene, og medienes prioritering av korona, bidro til mindre synlighet i mediene i 2020. I 2020 ble det publisert ca. 300 medieoppslag med utspring i a-krimsentrene.

I mars publiserte de samarbeidende etatene felles årsrapport for a-krimsamarbeidet for 2019. Den ble omtalt av Fri fagbevegelse, som skrev at a-krimsenterne har identifisert 67 kriminelle nettverk som utgjorde en trussel mot arbeidslivet. Til sammen var opp mot 600 personer knyttet til disse nettverkene.

I juni ga a-krimsenteret i Oslo ut en rapport som avdekker at bilvaskebransjen preges av useriøse aktører. Dette til tross for at bilpleiebransjen har vært hyppig kontrollert av myndighetene de seneste årene. Saken ble omtalt av NRK gjennom et lengre innslag på Dagsrevyen, saker på nett og radio, og ble etterfulgt av bred medieomtale i andre medier.

«Vi har gjort oppdagelser av både trygdesvindel, brudd på arbeids- og lønnsvilkår, skatteunndragelser og utnyttelse av sårbare mennesker», uttalte Olav Norheim, leder for a-krimsenteret i Oslo.

4-14-akrim.jpg

På slutten av året var Fædrelandsvennen med a-krimsenteret i Kristiansand ut på kontroll av bilpleiebransjen. Dette resulterte i en miniserie på 6 episoder, hvor senterets talsperson blant annet oppfordrer forbrukere til å velge seriøse aktører.

A-krimsenter Rogaland hadde på høsten en sak i Stavanger Aftenblad om bruken av overtredelsesgebyr. Dette effektive virkemiddelet blir i økende grad brukt som en sanksjon som rammer økonomisk og umiddelbart, og saken viser at a-krim kan reagere kjapt og effektivt mot ulovligheter i bransjene.

A-krimsenteret i Nordland har erfart at medieoppmerksomhet bidrar til å redusere handlingsrommet for kriminelle. Et eksempel på dette er en kontroll av en aktør i fiskerinæringen som leverte arbeidskraft i større omfang til fiskebruk i Norge. Saken resulterte i bred nasjonal mediedekning, og senteret fikk raskt tilbakemeldinger fra fiskebrukene om at denne aktøren ikke vil bli benyttet i fremtidige sesonger.

I februar brakte først Nordlys, så TV2 saken om amerikanske Coby Shain Howard som ble gitt en ny fødselsdato av Folkeregisteret.

Årsaken til dette var at hans opprinnelige fødselsdato i 1986 er “overbefolket” og at han derfor fikk tildelt en annen fødselsdato samme år. For amerikaneren og andre som rammes, skaper det ifølge medieoppslagene problemer med blant annet bankkort og norsk førerkort.

For amerikanske Coby Shain Howard løste saken seg i løpet av våren, ved at Folkeregisteret endret dato tilbake til den reelle fødselsdatoen.

Mediesaker Skatteetaten lærte av

Da koronapandemien rammet Norge, fikk Skatteetaten i oppdrag å utvikle og forvalte en kompensasjonsordning for næringslivet. Skatteetaten måtte raskt svare på spørsmål fra mediene om en ordning som ikke hadde eksistert før. Mediene var særlig opptatt av mulighetene til å følge med på pengestrømmen fra felleskapet til bedriftene som fikk tilskudd.

Kompensasjonsordningen for næringslivet fikk en egen innsynsløsning med oppdaterte fakta og tall om søkere og tilskudd. Den ble hyppig brukt av pressen, men en del journalister ønsket langt mer informasjon om enkeltbedrifter enn det forskriften ga adgang til. Vi erfarte også at mange journalister ikke er kjent med at Skatteetaten på grunn av taushetsplikt ikke kan kommentere enkeltsaker. Ikke få ganger var det budskapet da medier konfronterte etaten med opplysninger om konkrete bedrifter. Som oftest kunne vi forklare regelverket generelt, uten å kommentere at en
bedrift angivelig hadde fått for mye eller lite tilskudd.

Politikerne endret forskriften for kompensasjonsordningen etter hvert som det ble behov for justeringer. Også det var tidvis krevende å forklare journalister med kort deadline. En stor andel av henvendelsene dreide seg om tall, for eksempel knyttet til kontroller og tilbakebetalinger av tilskudd. Å hente ut og kvalitetssikre tall kunne av og til være utfordrende for fagmiljøet som ellers jobbet på spreng med å forvalte ordningen. Det var også en del saker der Skatteetaten forsøkte å forklare at etaten forvalter et regelverk som er politisk bestemt. God forvaltningskunnskap er i flere saker nødvendig for at sakene skal bli korrekte. Presseteamet må bidra med mer enn informasjon fra Skatteetaten isolert sett.

 Media har vist stor interesse for at Skatteetaten det siste året har begjært færre konkurser samtidig som mange bedrifter har fått utsatt betaling av skatter og avgifter.

Vi har sett mange oppslag der ulike eksperter spår en kommende konkursbølge og pressen etterspør en rekke tall og summer. Her har det vært viktig for Skatteetaten å redegjøre balansert for samfunnsoppdraget vårt – å kreve inn skatter og avgifter, hvorfor vi begjærer konkurs når disse kravene ikke blir betalt inn i tide og årsaken til at det nå gis betalingsutsettelse istedenfor at vi går til konkursbegjæringer når kravene ikke innfris.

Viktige poenger å få frem er at Skatteetaten må opptre på en måte som sikrer likebehandling og rettssikkerhet, at vi skal bidra til like konkurransevilkår (ingen skal tjene på at de ikke betaler skatter og avgifter når konkurrentene etterlever), og at vi vil gi råd til og forsøke å være fleksible i møte med et næringsliv som er hardt rammet av koronasituasjonen.

Folkeregisteret mottok 335 flyttemeldinger til fritidsboliger i mars i fjor, mot et gjennomsnitt på tre flyttemeldinger per dag ellers.

Bakgrunnen for flyttemeldingene var at regjeringen forbød folk å være på hytta hvis den lå utenfor hjemkommunen, og hytteeierne forsøkte dermed å omgå reglene ved å registrere hytta som primærbolig, men det er ikke Folkeregisteret og Skatteetaten som faktisk avgjør om hytteeierne skal kunne bruke hytta til helårsbolig.

I Folkeregisterloven heter det at bostedsadresse skal være adressen du oppholder deg mest i en 12 måneders periode. Men at du i det hele tatt skal kunne benytte hytta som helårsbolig, reguleres av de enkelte reguleringsplanene i kommunene. De fleste hytteområder er regulert som landbruks-, natur- og friluftsområder og kan derfor ikke benyttes til bolig. Dette – at det ikke er Folkeregisteret som faktisk avgjør om hytteeierne skal kunne bruke hytta til helårsbolig – var ikke like lett å formidle til media.

I ettertid ser vi at Skatteetaten nok kunne gjort en bedre pedagogisk jobb og vært tydeligere i kommunikasjonen om kommunenes avgjørende rolle.

2020 var det første året at vi ikke hadde en felles lanseringsdato for alle, noe som i tidligere år har skapt en naturlig pressebegivenhet. Vi hadde likevel nyhetsverdi med en helt ny skattemelding, puljevis utsendelse, og mulighet for tidligere skatteoppgjør. Et informasjonsløp til pressen som begynte mange uker før lansering av skattemeldingen bidro til å opplyse befolkningen om deres forpliktelser og styre deres forventninger.

Så langt det lot seg gjøre i et nyhetsbilde som var nesten utelukkende dominert av koronanyheter, brøt vi gjennom på de viktige dagene med nyheter og informasjon om skattemeldingen. Det viser hvor viktig skatt er for folk at vi kunne få nødvendig oppmerksomhet rundt åpning og leveringsfristen, og underveis på konkrete temaer som vi ønsket å sette søkelys på, basert på faglig innspill om kjente problemområder.

I all kommunikasjon rundt skattemeldingen tok vi hensyn til at landet var i en krisesituasjon og det var betydelig økonomisk usikkerhet for mange. Det påvirket tone og innhold. Selv om skattemeldingen for 2019 handler om økonomisk forhold i året før pandemien traff Norge, slik at korona ikke hadde noen skattemessig betydning for denne skattemeldingen. Midt i tiden da regjeringen hadde lagt ned et forbud mot å dra på hytta, hadde vi planlagt en pressemelding om hvordan du rapporterer inntekter fra utleie av hytta i skattemeldingen. Med bakgrunn i den betente stemningen rundt hyttebruk, var det forhåpentligvis en riktig vurdering å ikke sende den ut.

Vi var derimot proaktive med å fortelle hva som er viktig å tenke på og endre i nåværende års skattekort for å unngå “korona-restskatt” senere på grunn av endringer i inntekt (for eksempel ved permittering), eller fradrag (for eksempel på grunn av lavere lånerenter). Vi fortalte at næringsdrivende fikk utsatt leveringsfrist for skattemeldingen med tre måneder, og at det ikke ville bli ilagt tvangsmulkt. Vi informerte senere på året om skatteregler for utleie av hus, hytte, båt og bobil med bakgrunn at folk ferierte i Norge som følge av reiserestriksjoner, og reglene for inntekter fra innsamlingsaksjoner og spleis.

En lanseringsfase for skattemeldingen som har gått fra å vare i ett døgn til flere uker, med de spennende tallene om restskatt og skatt til gode klar først mot slutten av denne fasen, er noe vi må venne oss til. Det krever en god plan der vi informerer om årets tidsplan og forbereder kommunetall for deling med pressen. Dette, og fylkespressemeldinger, er viktig å prioritere, siden relevante og lokale tall er noe redaksjoner ønsker seg. Regionale og lokale vinklinger blir stadig viktigere for å nå gjennom til lesere.

28. oktober i 2019 varslet NAV at praktiseringen av EØS' trygdeforordning har vært feil helt tilbake til 2012. Minst 2400 saker kan ha blitt feilbehandlet og mange har mistet retten til støtte fra NAV og har måtte sone fengselsstraffer. Som oppfølging av dette, ba skattedirektør Hans Christian Holte egen organisasjon om en selvstendig gjennomgang av etatens oppfølging av EØS-regelverket.

Gjennom en pressehenvendelse fra NRK, fant Skatteetaten ut i desember 2019 at ikke alle som har tilbakebetalt en ytelse til NAV har fått en korrekt skatteberegning. 1750 personer var berørt.  Det ble ryddet opp i feilen, skattedirektøren beklaget og alle berørte fikk nye korrigerte skatteoppgjør.

5-4-trygdesaken.jpg

Det ble fulgt opp med regelverksendringer i oppfølgingen av Skatteetatens NAV-feil: Skatteetaten endrer regelverk og praksis for tilbakebetaling av NAV-ytelser

I 2020 har det vært noe oppfølging av Skatteetatens NAV-feil. I begynnelsen av mars ble det sendt ut en pressemelding med tittel: «Behandling av NAV-saker: Skatteetaten har ryddet opp i feil», for å oppsummere hvordan etaten har ryddet opp i feil. Vi mener det skaper tillit å innrømme feil og samtidig fortelle om hva vi gjør for å rydde opp. Denne saken er et eksempel på hvordan vi informerer om opprydding.

Saken er også et eksempel på pressens viktige rolle i å avdekke feil. Det var på grunn av NRKs spørsmål til Skatteetaten i 2019, som førte til av vi avdekket feil og senere fikk ryddet opp i feil.

NRK har fulgt opp saken over tid, her fra oppfølging i mars 2020: Skatteetaten reduserer Nav-gjeld for 41.000 mennesker

5-4-trygdesaken-02.png

En annen sak vi lærte av i 2020, var en saksbehandlingsfeil knyttet til gjeldsordning. Vi oppdaget at Skatteetaten ikke hadde overholdt tidsfristen for å sette ned pensjonsgivende inntekt for personer som har vært i en gjeldsordning.

For å være åpen om feilen og fortelle om hva vi gjør for å rydde opp, så la vi ut en nyhetssak om saken. Som etat tror vi at det skaper tillit å informere om feil og vise hva vi gjør for å rydde opp.

Sosiale medier i pressesammenheng

Skatteetaten har egne Facebook-sider, Skatten min og Skatten min bedrift, Twitter-konto @skattenmin, konto på LinkedIn og Skatteetatens kanal på YouTube.

Skatteetaten benytter sosiale medier til flere formål, som for eksempel brukerinformasjon og veiledning, nyhetsformidling og posisjonering av våre strategiske områder, arbeidsgiverprofilering og kampanjer. Vår tilstedeværelse i sosiale medier, og tilhørende aktiviteter, skal bygge opp under Skatteetatens overordnede mål og utfylle det arbeidet vi gjør i andre kanaler.

I denne rapporten omtaler vi samspillet mellom mediearbeidet og hvordan vi benytter sosiale medier.

Et godt eksempel er skattemeldingskampanjen. I slike store kampanjeperioder koordinerer vi budskap og tiltak i alle kanaler tett slik at vi oppnår synergieffekter på tvers og slik at vi effektivt treffer ønsket målgruppe med våre budskap.

6-some.png6-some-02.png

6-some-03.png

6-some-04.PNG

Alle pressemeldinger, kronikker og nyhetssaker fra Skatteetaten i 2020 har som hovedregel blitt tvitret samtidig som de sendt ut/publisert. På den måten når vi bredere ut og oppnår flere synergieffekter med hva vi gjør i andre kanaler. Det plasserer også våre nyheter i samfunnsdebatten som foregår her.

Skattemeldingen hadde som alltid en stor rigg med aktivitet i mange kanaler – og hvor vi koordinerte kommunikasjonen på tvers av kanalene og tilpasset både stil, tone og budskap til den enkelte kanal og målgruppe.

Andre gode eksempler på felles aktiviteter i kanalene har vært skattekort, skattelistene og hjemmekontor som ble hverdagen for mange. Sosiale medier ble også benyttet til å kommunisere advarselen mot phishing i forbindelse med skattemeldingen samtidig i pressemelding, på Twitter og Facebook. Dette øker oppmerksomheten, gir oss dra-hjelp fra opinionsdannerne, hjelper skattyterne og er positivt for etatens omdømme.

6-1-twitter.PNG

6-1-twitter-02.PNG

6-2-twitter.PNG

Skattedirektørens Twitter-konto fungerer godt til å kommentere, vise frem samarbeid og flagge ståsteder på aktuelle temaer som etaten har publisert i Skattekommisjonen, pressemeldinger, kronikker eller annet. Her er gode eksempler med frivillig retting og samarbeid med KS.

6-2-twitter-02.PNG

Eksterne arrangement

Arendalsuka ble Bjørveka

7-1-bjorverka.png

På grunn av pandemien ble årets utgave av Arendalsuka avlyst. Men prosjektgruppa som jobbet med å skape innhold til den årlige samfunnsfestivalen hadde så mange gode og gjennomtenkte idéer at vi besluttet å gjennomføre vår egen digitale variant på Facebook og YouTube, nemlig «Bjørveka».

Med studio i Skattekvartalet med utsikt mot Barcode og alle de store rådgivningsfirmaene, ble det produsert fem halvtimessendinger (+ en bonussending til internt bruk).

De eksternt rettede arrangementene var:

Kontroll i koronaens tid
Med Erik Nilsen, direktøren for skattekrim-avdelingen i Skatteetaten og lederen av a-krimsenteret i Oslo, Olav Norheim.
Folkeregisteret – en reise fra hullkort til skyen
Divisjonsdirektør Torstein Hoem, leder av Folkeregisteret, Elin Schellerud Imsland og prosjektleder Viveca Liodden.
Norsk rekord i etatsbygging? Hvordan fikk vi sammen kompensasjonsordningen.no opp og stå på tre uker?
IT-direktør Jørn Leonhardsen, prosjekteier Odd Woxholt, prosjektleder Lill Kristoffersen og Eivind Gjemdal, adm. dir. i Bits.
Aksepterer nordmenn skatteunndragelser i en krisetid?
Adferdsteamet ved Stian Skaalbones og Andeas Olden. Økokrimsjef Pål K. Lønseth, fungerende skattedirektør Eve V. Bergli og Nav-direktør Hans Christian Holte.
Status for holdningene i befolkningen til arbeidslivskriminalitet
Divisjonsdirektør Martha Johanne Gjengedal, LO, NHO og SMSØ-sekretariatet v/Karl Børre Reite og Jon Arild Ruud.

Programledere var Ernst Larsen og Thomas Tangen. Opptak og regi: Andreas Agasøster Vatnøy.

Seertallene på videoen på YouTube er fra 1600 til 380 visninger. Programmene ble markedsført under banneret «Bjørveka», men bygger på konseptet Skattekommisjonen som er mer tidsuavhengig.

Oppsummering og læringspunkter

En del av Skatteetatens oppgave er å gi samfunnet informasjon om våre ansvarsområder. Både for å opplyse befolkningen om deres rettigheter og plikter og vise frem kunnskapen Skatteetaten har. Mediene er opptatt av skatte- og avgiftsforhold og samtidig verdifulle for å nå ut til befolkningen med viktige budskap. For å opprettholde tillit er det viktig at dialogen med pressen er god. Vi har som mål å være en åpen etat som likebehandler journalister. I dialog med pressen etterstreber vi å svare tydelig og raskt i saker Skatteetaten har ansvar for. Vi skal være til å stole på, behjelpelige, løsningsorienterte og tenke nytt om hvordan vi presenterer kunnskap om, og resultatet av, Skatteetatens arbeid. Det har vi også forsøkt å leve etter i 2020.

2020 var for oss et travelt og annerledes år, vi mottok som et eksempel 20 prosent flere pressehenvendelser og sendte ut 24 flere pressemeldinger, sammenlignet med året før. 17 pressemeldinger handlet om kompensasjonsordningen og lønnstilskuddsordningen. Mange av mediesakene har handlet om koronasituasjonen og vi ser at åpenhet og pressens viktige rolle i å avdekke feil og juks knyttet til støtteordninger, har vært viktig. Det å bidra til åpenhet rundt hvem som får støtte og gi innsikt i fakta om konkurser, restanser og betalingsutsettelser illustrerer at åpenhet og tilgjengeliggjøring av informasjon er viktig for tillit til Skatteetaten og
støtteordningene.

Selv om koronasituasjonen dominerte mediebildet, var det interesse for ny skattemelding når den ble lansert, få dager etter at Norge stengte ned. Vi svarte ut over 114 mediehenvendelser om skattemeldingen og skattemeldingen ble nevnt i 1369 artikler og mediesaker. Det er flere henvendelser og presseklipp enn året før. For å nå frem med viktige budskap erfarer vi at det er viktig å ha lokale tall å knagge budskap på, for eksempel hvor mange som ligger an til å få skatt til gode og restskatt og hvor mange som har levert skattemeldingen, i ulike fylker. De strategiske områdene som har vært mest belyst i media i 2020, er Skatteetatens mål om å forebygge og redusere arbeidslivskriminalitet gjennom saker som belyser kontroll og skatteunndragelse i koronatid. Ellers er etatens mål om å sikre en stabil, sikker og kostnadseffektiv produksjon godt belyst gjennom informasjon om ny skattemelding, skattekort og gjennom saker som informerer om nye regler, justerte regler og regler som fikk en ny betydning i lys av koronasituasjonen. På en ny måte så har vi også belyst vårt samfunnsoppdrag knyttet til innkreving, og konkurser hvor det har vært spesielt viktig å opplyse om likebehandling, rettssikkerhet, og vår rolle i å bidra til like konkurransevilkår.

Ellers har vi erfart at digitale møter og intervju, fungerer fint! Vi fortsetter gjerne med det, det kan spare tid for både media og skattedirektør/Skatteetaten, men vi er også positive til å fortsette med fysiske møter og intervju når samfunnet åpner opp.

Mediene har en viktig oppgave i å arbeide med gravende journalistikk og sette søkelys på utfordringer og vanskelige problemstillinger. Vi opplever god dialog med pressen. De stiller aktuelle og relevante spørsmål og vi skal som etat gjøre vårt ytterste for å imøtekomme og svare ut spørsmål som kommer vår vei.


Hilsen,
Merete Bergeland Jebsen, pressesjef
Astrid Bugge Mjærum, kommunikasjonsdirektør