Kontakt mellom etatene
E-post
Vi minner om at ekstern e-post går over usikre kanaler og kan avlyttes. Taushetsbelagt informasjon skal derfor ikke sendes over ekstern e-post. Dette gjelder spesielt personsensitiv informasjon. E-post bør derfor kun brukes til ikke-sensitiv informasjonsflyt mellom våre etater. Informasjonsflyt som sendes på e-post, må tydelig markeres slik at det raskt kommer til riktig mottaker.
Ved e-post til Skatteetaten er det viktig at man i emnefeltet skriver inn "utland" og personens fødselsdato (f.eks. 180155), men ikke fullt fødselsnummer. Dette gjør at e-posten vil bli videresendt internt i etaten direkte til riktig gruppe. Henvendelsen vil da bli registrert på riktig person og eventuelt fulgt opp og besvart av relevant utlandsgruppe.
Henvendelser som av sikkerhetsmessige eller praktiske hensyn ikke kan sendes per e-post, sendes per post.
Telefonhenvendelser
Av gjensidig respekt for våre hektiske hverdager, bør bruk av telefon mellom våre etater begrenses til spesielle tilfeller som må/bør tas opp direkte. I slike saker kan følgende telefonnumre benyttes:
Kontakttelefon fra NAV til Skatteetaten hele landet: tlf. 800 80 000.
Kontakttelefon fra Skatteetaten til NAV: NAV Medlemskap og avgift kundesenter: tlf. 21 07 37 00
Posthenvendelser
Alle posthenvendelser må skje via ordinær postgang. Altinn skal ikke benyttes til henvendelser om medlemskap eller skatteplikt.
NAV
NAV Medlemskap og avgift
Postboks 6600 Etterstad
0607 Oslo
Skatteetaten
Skatteetaten
Postboks 9200 Grønland
0134 Oslo