Important information

This page is not available in English.

SKD-melding

Merverdiavgiftsreformen

  • Updated: 15 January 2018
  • Avgitt 06 June 2001

Skattedirektoratets melding nr. 12/01, 6. juli 2001.

Med virkning fra 1. juli 2001 ble det innført generell merverdiavgiftsplikt på omsetning av tjenester. De viktigste endringene fremgår av merverdiavgiftsloven § 5 og nye §§ 5 a og 5 b.

Fra 1. juli 2001 skal det i visse tilfeller betales merverdiavgift av tjenester som kjøpes fra utlandet. Merverdiavgiften beregnes og betales av mottaker, såkalt snudd avregning.

Investeringsavgiftsloven er opphevet med virkning fra 1. april 2002. Næringsdrivende som blir avgiftspliktige som følge av merverdiavgiftsreformen skal likevel ikke betale investeringsavgift.

Det er åpnet adgang for næringsdrivende med liten omsetning (under 1 million kroner) til å levere årsoppgave.

Finansdepartementet har som en midlertidig løsning med hjemmel i merverdiavgiftsloven § 70 vedtatt enkelte lempinger fra plikten til å beregne uttaksmerverdiavgift for delt virksomhet.

1 Innledning
Ved lov 21. desember 2000 (nr. 113), jf. Ot.prp. nr. 2 (2000-2001) og Innst.O. nr. 24 (2000-2001), ble det foretatt betydelige endringer i merverdiav-giftsloven (merverdiavgiftsreformen). Endringene trådte i kraft 1. juli 2001.

Ved lov 6. april 2001 (nr. 11), jf. Ot.prp. nr. 37 (2000-2001) og Innst.O. nr. 48 (2000-2001), ble investeringsavgiftsloven opphevet. Opphevelsen trer i kraft 1. april 2002, med unntak av §§ 6 og 7 som oppheves fra den tid Kongen bestemmer.

I forbindelse med Revidert nasjonalbudsjett foreslo regjeringen enkelte endringer i merverdi-avgiftsloven. Ved lov 15. juni 2001 (nr. 46), jf. Ot.prp. nr. 94 (2000-2001) og Innst.O. nr. 130 (2000-2001), ble det blant annet innført ytterligere unntak fra avgiftsplikten.

Ved lov 15. juni 2001 (nr. 45), jf. Dok. 8:99 (2000-2001) og Innst.O. nr. 105 (2000-2001) ble det innført en bestemmelse om årsoppgave for næringsdrivende med liten omsetning.

I Innst.S. nr. 325 (2000-2001) om tilleggs-bevilgninger og omprioriteringer i statsbudsjettet foreslo komitéen at tjenesteytere som blir avgiftspliktige som følge av reformen skal slippe å betale investeringsavgift. Se også Innst. S. Nr. 322 (2000-2001). Endringene i avgiftsvedtaket for 2001 ble vedtatt 15. juni 2001.

De nye og endrede lovbestemmelser er tatt inn som vedlegg til denne meldingen.

Nye og endrede forskrifter med merknader og fortolkningsuttalelser vil bli omtalt i og vedlagt en egen melding. Det samme gjelder endringene i avgiftsvedtaket for 2001.

2. Merverdiavgiftsreformen
Ved lov 21. desember 2000, jf. Ot.prp. nr. 2 (2000-2001) ble det vedtatt betydelige endringer i merverdiavgiftsloven. Endringene avviker i noen grad fra Regjeringens forslag til merverdiavgiftsreform slik denne ble presentert i Odelstingsproposisjonen. Dette skyldes inngått budsjettavtale mellom Arbeiderpartiet, Kristelig Folkeparti, Senterpartiet og Venstre. Finanskomiteens flertall sluttet seg i Innst.O. nr. 24 (2000-2001) til Regjer-ingens forslag, med de endringer som fremgikk av budsjettavtalen.

I forbindelse med behandlingen av revidert nasjonalbudsjett ble det vedtatt ytterligere end-ringer i merverdiavgiftsloven, jf. lov 15. juni 2001 og Ot.prp. nr. 94 (2000-2001).

Nedenfor gis en kortfattet oversikt over de viktigste lovendringene. For nærmere orientering vises til Skattedirektoratets melding om for-skrifter, fortolkningsuttalelser mv, i tilknytning til reformen som vil bli utgitt i løpet av kort tid.

2.1 Merverdiavgiftsloven § 2
Ved siden av at varebegrepet er utvidet til også å omfatte fast eiendom, er det i nytt annet ledd gitt en definisjon av begrepet tjeneste. Definisjonen er utformet mest mulig generell, gjennom en negativ avgrensning mot varebegrepet. Det presiseres i annet ledd annet punktum at også begrensede rettigheter til fysiske gjenstander eller fast eiendom, samt hel eller delvis utnyttelse av immaterielle verdier skal anses som tjeneste.

2.2 Merverdiavgiftsloven § 5
Som følge av generell avgiftsplikt på omsetning av tjenester er nåværende unntak for kunstnere ut-videt til også å omfatte omsetning av opphavsrett til egne litterære og kunstneriske verk, samt kunstnerisk fremføring av åndsverk, jf. § 5 første ledd nr. 1 endret bokstav a.

§ 5 inneholder subjektrelaterte unntak fra avgiftsplikten. De nye bestemmelsene om unntak fra avgiftsplikt for kringkastingsselskap, ideelle organisasjoner og foreninger og boligbyggelag er plassert i § 5 nye bokstaver e, f og g. Ikke enhver omsetning fra disse subjektene er unntatt. Unntakene og den nærmere avgrensning av disse er omtalt i Ot.prp. nr 2 (2000-2001), se blant annet kap. 6.2.8, 7.2.8, 7.2.9 og 7.2.13.

Siden posttjenester blir avgiftspliktig, er unntaket for omsetning av frimerker begrenset til frimerker som samlerobjekt, jf. § 5 første ledd ny nr. 3.

2.3 Merverdiavgiftsloven ny § 5 a
Den nye bestemmelsen fastsetter i første ledd et unntak fra avgiftsplikt for omsetning og utleie av fast eiendom eller rettighet til fast eiendom. Unntaket for utleie omfatter også varer og tjenester som omsettes som ledd i utleie av fast eiendom.

I annet ledd angis unntakene fra første ledd, dvs. tjenestene er avgiftspliktige. Dette vil blant annet gjelde for utleie av parkeringsplasser i parkeringsvirksomhet og utleie av båtplasser. I samme bestemmelse videreføres gjeldende avgiftsplikt for utleie av selskapslokaler i forbindelse med servering, omsetning av rett til å disponere plass for reklame, utleie av oppbevaringsbokser, omsetning av trær og avling på rot når omsetning ikke skjer sammen med grunnen, omsetning av rett til å ta ut jord, stein og andre naturalier av grunn samt omsetning av rett til jakt og fiske.

2.4 Merverdiavgiftsloven ny § 5 b
Paragrafen angir de øvrige unntakene fra den generelle merverdiavgiftsplikten knyttet til sær-skilte tjenesteområder. Unntakene i ny § 5 b første ledd omfatter helsetjenester, sosiale tjenester, undervisningstjenester og finansielle tjenester. Videre er omsetning av rett til å over-være teater-, opera-, ballett-, kino- og sirkusforestillinger, samt utstillinger i gallerier og museer, rett til å overvære konsert- eller idrettsarrangementer, samt adgang til fornøyelsesparker og opplevelsessentra omfattet av unntaket. Lotteritjenester, tjenester som ledd i offentlig myndighetsutøvelse og seremonielle tjenester ytet i forbindelse med begravelser og bisettelser er likeledes unntatt. Videre er det gjort unntak for guidetjenester og formidling av slike tjenester, rett til å utøve idrettsaktiviteter samt serveringstjenester fra elev- og studentkantiner. Unntaket for tjenester som gjelder personbefordring omfatter også adgang til alpinanlegg, men ikke tjenester som gjelder personbefordring med luftfartøy. Her er det imidlertid innført nullsats, jfr. pkt. 2.6. Formidling av personbefordring og romutleie i hotellvirksomhet er også unntatt fra avgiftsplikten.

Det er fastsatt forskrifter som avgrenser unn-takene for helsetjenester og sosiale tjenester. Finansdepartementet har også avgitt fortolkningsuttalelser i tilknytning til merverdiavgiftsunntakene for reiselivstjenester, undervisningstjenester og finansielle tjenester. Forskriftene med merknader og fortokningsuttalelsene vil bli omtalt i og vedlagt en egen melding.

2.5 Merverdiavgiftsloven § 16 første ledd nr. 4
Avgiftsfritaket for transporttjenester over lande-grensene gjelder ikke for statens postselskaps befordring av brev til utlandet.

2.6 Merverdiavgiftsloven § 16 første ledd ny nr. 14
Unntaket fra avgiftsplikt for personbefordring gjelder ikke personbefordring med luftfartøy, jf. ny § 5 b første ledd nr. 9. I § 16 første ledd ny nr. 14 er det bestemt at det ikke skal betales merverdiavgift ved omsetning av slike tjenester, såkalt nullsats.

2.7 Merverdiavgiftsloven § 16 første ledd ny nr. 15
Bestemmelsen fastsetter et avgiftsfritak ved omsetning av kjøretøyer som bruker elektrisitet til fremdrift.

2.8 Øvrige endringer i merverdiavgiftsloven
Det er ellers fastsatt endringer i merverdiavgiftsloven §§ 13, 14, 22 og 63. Disse endringen er av mer redaksjonelle karakter og en naturlig konsekvens av innføringen av generell avgiftsplikt på omsetning av tjenester.

2.9 Innførsel av tjenester – snudd avregning
Finansdepartementet har med hjemmel i merverdiavgiftsloven §§ 65 a og 66 fastsatt forskrift om merverdiavgift ved kjøp av tjenester fra utlandet. Det er en forutsetning for avgiftsplikt at tjenesten kan fjernleveres og at mottaker er næringsdrivende hjemmehørende i Norge eller offentlig institusjon i Norge. Merverdiavgiften skal beregnes, innberettes og innbetales av mottaker, såkalt snudd avregning. Forskriften med merknader vil bli omtalt i og vedlagt egen melding.

3 Andre virkninger av budsjettavtalen 3.1 Opphevelse av investeringsavgiftsloven
Avtalepartene ble enige om å oppheve investeringsavgiftsloven samtidig med endringene i merverdiavgiftsloven, jf. Innst.O. nr. 24 (2000-2001). Ved lov 6. april 2001 (nr. 11), jf. Ot.prp. nr. 37 (2000-2001) og Innst.O. nr. 48 (2000-2001), ble investeringsavgiftsloven opphevet. Opphevelsen trer i kraft 1. april 2002, med unntak av §§ 6 og 7 som oppheves fra den tid Kongen bestemmer. Loven ble opprinnelig opphevet med virkning fra 1. januar, men ble senere utsatt til 1. april fordi konjunkturavgiften for næringsbygg ble vedtatt opphevet.

3.2 Merverdiavgiftssatsen og merverdiavgift på mat- og drikkevarer
Budsjettavtalen resulterte også i at den generelle merverdiavgiftssatsen ble øket til 24 prosent fra 1. januar 2001 og at omsetning av næringsmidler (mat- og drikkevarer) skal ha lav sats på 12 prosent fra 1. juli 2001. Det vises til Budsjettinnst.S. nr. 1 (2000-2001) og Stortingets avgiftsvedtak av 28. november 2000. Forskrift om redusert merverdiavgiftssats for næringsmidler vil bli omtalt i og vedlagt egen melding.

4 Årsterminoppgave
Ved lov 15. juni 2001 (nr. 45), jf. Dok. 8:99 (2000-2001) og Innst.O. nr. 105 (2000-2001) ble det i merverdiavgiftsloven ny § 31 a innført en bestemmelse om årsoppgave for næringsdrivende med liten omsetning. I forskrift om levering av årsoppgave for registreringspliktig næringsdrivende med liten omsetning (nr. 122) fastsatt av Finansdepartementet 29. juni 2001 er det gitt nærmere bestemmelser om avgrensing og gjennomføring. Som liten anses omsetning om den ikke overstiger kr. 1 000 000 i løpet av et kalenderår, avgift ikke medregnet.

Ifølge ikrafttredelsesbestemmelene kan nærings-drivende som blir merverdiavgiftspliktig som følge av reformen levere årsoppgave for avgiftspliktig omsetning allerede i 2001. Alle andre næringsdrivende, både de som er registret per 30. juni og de som blir registrert i løpet av siste halvår 2001, vil tidligst kunne levere årsoppgave for 2002.

5 Fremskutt fritak for investeringsavgift
I forbindelse med behandlingen av Revidert nasjonalbudsjett for 2001 vedtok Stortinget 15. juni 2001 et fritak for investeringsavgift for næringsdrivende som blir merverdiavgiftspliktige som følge av reformen. Vedtaket innebar en endring i Stortingets vedtak om merverdiavgift og avgift på investeringer mv. for budsjetterminen 2001. Fritaket er nærmere omtalt i en egen melding.

6 Merverdiavgiftsloven § 70 – uttaksbestemmelsene etter merverdiavgiftsreformen
Finansdepartementet har med hjemmel i merverdiavgiftsloven § 70 den 15. juni 2001 vedtatt enkelte lempinger fra plikten til å beregne uttaksmerverdiavgift for delt virksomhet når tjenesten tas ut til bruk i den ikke-avgiftspliktige del av virksomheten. Fritaket gjelder når den eksterne omsetningen av tjenesten utgjør mindre enn 20 prosent av den samlede tjenesteproduksjonen. Forutsetningen er da at det ikke gjøres fradrag for anskaffelser til den ikke avgiftspliktige del av virksomheten. Fritaket er nærmere omtalt og vedlagt meldingen som informerer om nye og endrede forskrifter, fortolkningsuttalelser mv. i relasjon til merverdiavgiftsreformen.

Enkelte bestemmelser i lovens §§ 5, 5 a og 5 b er utformet slik at det gjelder særskilte unntak fra avgiftsplikt når tjenester omsettes til en avgrenset subjektkrets eller avgiftsplikten kan være knyttet til en nærmere kvalifisert art av en tjeneste. I disse tilfeller foreligger det ikke uttak når det både omsettes avgiftsunntatte og avgiftspliktige arter av slike tjenester. Eksempler på dette er § 5 nr. 1 bokstav g) og § 5 a nr. 1.

Dette innebærer at dersom et boligbyggelag omsetter både avgiftsunntatte forvaltningstjenester til tilknyttete borettslag og avgiftspliktige forvaltningstjenester av samme art til andre, skal det ikke foretas uttaksberegning selv om omsetningen til andre overstiger 20 prosent. Det skal heller ikke beregnes uttaksmerverdiavgift dersom en avgiftspliktig i tillegg til å drive utleie av parkeringsplasser i parkeringsvirksomhet, også har utleie av parkeringsplasser i tilknytning til annen utleie av fast eiendom til bolig- eller forretningsformål.

Lenker til Lovdata: Lov av 21. desember 2000 og 15. juni 2001 om endringer i lov av 19. juni 1969 nr. 66 om merverdiavgift (merverdiavgiftdsloven.)

Lov av 21. desember 2000 og 6. april 2001 om opphevelse av lov 19. 1969 om avgift på investeringer m.v.