Important information

This page is not available in English.

4.2 Hva skal det meldes om

  • Published:

I det følgende gjengis noen eksempler på forhold som betraktes som brudd på vandelskravet, og som det er viktig at bevillingsmyndighetene får kunnskap om.

Av eksemplene fremgår det til en viss grad hvilke etater som har de enkelte opplysningene. Det kan foreligge formildende omstendigheter som forklarer manglende oppfyllelse av ett eller flere krav. Det må derfor foretas en selvstendig vurdering før opplysningene oversendes til bevillingsmyndigheten.

Med personer menes i det følgende de som er omfattet av vandelskravet i serveringsloven og alkoholloven. Med virksomhet menes virksomhet som det søkes bevilling for, samt aktive og inaktive virksomheter som personer som omfattes av vandelskravet har eller har hatt vesentlige interesser i.

  • Personen/virksomheten har ikke levert selvangivelse eller årsoppgjør innen utleggsdato i ligningsåret. (ligningskontoret)
  • Personen/virksomheten har ikke levert selvangivelse eller årsoppgjør for ett eller flere tidligere år. (ligningskontoret)
  • Personen/virksomheten har i selvangivelse eller årsoppgjør gitt uriktig eller mangelfulle opplysninger som har ført til eller vil kunne føre til at tilleggsskatt ilegges med 45% eller mere. (ligningskontoret)
  • Personen har ikke betalt skyldig skatt som utgjør "vesentlig beløp" tre måneder etter forfall (hva som utgjør vesentlig beløp vil bl a avhenge av personens inntekt). (skatteoppkreveren)
  • Personen har eller har hatt en sentral stilling i en annen virksomhet der det har funnet sted overtredelser som nevnt nedenfor. (alle kontorer)
  • Revisor har ikke undertegnet næringsoppgaven i revisjonspliktig virksomhet (og dette ikke skyldes forglemmelse) (ligningskontoret)
  • Virksomheten har unnlatt å etterkomme opplysningsplikten etter ligningsloven kap 4 og 6, og forholdet må anses som vesentlig. (ligningskontoret)
  • Virksomheten er anmeldt for brudd på regnskapslovgivningen eller unnlatelse av å etterkomme pålegg om å følge denne. (ligningskontoret, fylkesskattekontoret og skatteoppkreveren)
  • Virksomheten har ikke betalt skatte- og avgiftsrestanser som utgjør "vesentlige" beløp tre måneder etter forfall (hva som utgjør vesentlige beløp vil bl a variere med virksomhetens størrelse/omsetning)(skatteoppkreveren)
  • Virksomheten har ikke sendt inn oppgaver for arbeidsgiveravgift for tre eller flere terminer.(skatteoppkreveren)
  • Virksomheten har ikke sendt inn oppgaver over skattetrekk for tre eller flere terminer.(skatteoppkreveren)
  • Virksomheten har tre eller flere ganger hatt personer i arbeid i lokalet som ikke er innmeldt som ansatt til arbeidsgiverregisteret, eller det er avdekket ikke bokførte lønnsutbetalinger.(skatteoppkreveren)
  • Virksomheten har unnlatt å trekke skatt av "vesentlige" utbetalinger/godtgjørelser, eller det er avdekket helt eller delvis svarte lønnsutbetalinger til ansatte registrert i arbeidsgiverregisteret (hva som utgjør "vesentlig" utbetalinger/godtgjørelse vil bl a variere med virksomhetens størrelse/omsetning).(skatteoppkreveren)
  • Virksomhet som er registreringspliktig har ikke registrert seg i merverdiavgiftsmanntallet seks måneder etter at registreringsplikten inntrådte. (fylkesskattekontoret)
  • Virksomheten har ikke sendt inn omsetningsoppgave for merverdiavgift for tre eller flere terminer.(fylkesskattekontoret)
  • Virksomheten har i omsetningsoppgave for merverdiavgift eller annen oppgave til avgiftsmyndighetene, forsettlig eller grovt uaktsomt, gitt uriktige eller ufullstendige opplysninger og dette har ført til eller vil kunne føre til ileggelse av tilleggsavgift med 30 % eller mer.(fylkesskattekontoret)
  • Virksomheten er anmeldt for å ha unnlatt å etterkomme opplysningsplikten etter merverdiavgiftsloven § 46 eller ligningsloven kap 4 og 6.(fylkesskattekontoret)
  • Virksomheten har ikke betalt merverdi- og investeringsavgift som utgjør "vesentlige" beløp tre måneder etter forfall (hva som utgjør "vesentlig" beløp vil bl a variere med virksomhetens størrelse/omsetning)(skattefogden)
  • Virksomhetens formelle og reelle eierforhold er ikke samsvarende.(fylkesskattekontoret)