Koronavirus – viktig informasjon fra Skatteetaten
Bli elektronisk bruker
Som elektronisk bruker får du tilgang til tjenester fra stat og kommune på nett. Du kan blant annet gå til Skatteetatens nettsider for å sjekke og levere skattemeldingen din, søke om og endre skattekortet ditt og endre adresse. Du kan også kommunisere med Skatteetaten og få tilgang til dokumentene dine elektronisk.
For å bli elektronisk bruker trenger du:
- et norsk identitetsnummer (fødselsnummer eller d-nummer)
- en elektronisk ID. En elektronisk ID er et identitetsbevis som bekrefter hvem du er. Det finnes flere alternativer for elektronisk ID:
-
MinID er en personlig elektronisk ID som gir deg tilgang til de fleste offentlige tjenester.
- For å få MinID, må du først bestille et PIN-kodebrev . Det vil ta noen dager før du får det i posten til den folkeregistrerte adressen din.
Hvis du har d-nummer, og ikke har registrert en norsk postadresse, vil du få PIN-kodebrevet sendt til adressen du har oppgitt i utlandet. - Når du har fått PIN-kodebrevet i posten, kan du registrere en elektronisk bruker.
- For å få MinID, må du først bestille et PIN-kodebrev . Det vil ta noen dager før du får det i posten til den folkeregistrerte adressen din.
-
BankID er en personlig elektronisk ID som gir deg tilgang til offentlige tjenester. For å bestille BankID, må du kontakte banken din.
Har du aktivert BankID i banken din, er du elektronisk bruker.
-
BankID på mobil er en personlig elektronisk ID som gir deg tilgang til offentlige tjenester. For å få BankID på mobil, må du først ha vanlig BankID med kodebrikke fra banken din.
Har du aktivert BankID på mobil i banken din, er du elektronisk bruker.
-
Buypass ID er en personlig elektronisk ID som gir deg tilgang til offentlige tjenester. Har du aktivert et smartkort fra Buypass, er du elektronisk bruker.
-
Commfides er en personlig elektronisk ID som gir deg tilgang til offentlige tjenester. Har du aktivert en USB-pinne eller et smartkort fra Commfides, er du elektronisk bruker.
-
For å logge inn på en offentlig tjeneste må du finne den aktuelle nettsiden. Du får for eksempel tilgang til alt om skatten din og dine opplysninger i Folkeregisteret når du logger deg inn på Min side.
Ikke del påloggingsinformasjonen din med andre. Identiteten din kan bli misbrukt.
Du bør bli elektronisk bruker fordi:
- Du får tilgang til Skatteetatens tjenester på nett. I de fleste tilfeller trenger du da ikke å møte hos Skatteetaten eller sende dokumenter i posten. Du får også tilgang til mange andre elektroniske tjenester fra det offentlige.
- Du får dokumenter raskere. Du slipper å vente på at skattetrekksmelding, skatteoppgjør og andre dokumenter skal komme i posten. Du får varsel på mobil og/eller e-post når du har fått noe fra oss elektronisk.
- Du får svar raskere. Du kan ha dialog med Skatteetaten om en sak, og kan svare direkte til saksbehandler via et svarskjema.
- Du kan få skatteoppgjøret ditt tidligere. Da får du vite raskere om du har penger til gode eller må betale restskatt.
- Du kan til enhver tid sjekke hva arbeidsgivere rapporterer om deg. Det gjelder for eksempel inntekten din, skattetrekket ditt og arbeidsforholdene dine.
- All kommunikasjon mellom deg og Skatteetaten blir lagret i et elektronisk arkiv. Da har du enkel tilgang til dokumentene dine, og ingen andre kan lese dem.
Er du allerede elektronisk bruker, må du huske å oppdatere kontaktinformasjonen din
For å få varsel når du har fått noe fra oss, må du ha riktig mobilnummer og e-postadresse registrert i kontaktinformasjonen din. Du kan også velge hvilket språk du vil få dokumenter og meldinger fra oss på.
Logg deg inn og sjekk om kontaktinformasjonen din er korrekt.
Kontaktinformasjonen din registreres i et felles register, som de fleste offentlige virksomheter bruker. Stat og kommune ønsker å kommunisere med deg elektronisk i stedet for på papir, men du har også mulighet til å reservere deg mot å bli elektronisk bruker.