Kontakt oss

Nå lurer mange på dette:

Vi sender fortsatt ut skatteoppgjør løpende til og med 25. november. Da skal alle ha fått skatteoppgjøret for 2020.

Når skatteoppgjøret ditt er klart, vil du få varsel om dette.

Vi kan dessverre ikke gi deg en konkret dato for når du får oppgjøret ditt, selv om du kontakter oss.

Hvis du har penger til gode, vil du få disse utbetalt kort tid etter at du har mottatt skatteoppgjøret.

 

Hvis du oppdager feil i skatteoppgjøret ditt, skal du i de fleste tilfeller endre skattemeldingen og sende den inn på nytt.

Sjekk om du kan endre selv eller om du må sende inn klage.

Hvis du har fått restskatt, vil du få tilsendt en faktura med betalingsinformasjon i god tid før forfallsfristen. Du kan også finne kontonummer og lage KID-nummer selv.

Dersom du ikke kan betale restskatten din til forfall, kan du søke om en betalingsavtale via vårt elektroniske søknadsskjema. Vi kan ikke innvilge betalingsavtale over telefon. Søknaden må sendes skriftlig og den må være dokumentert. For å få innvilget søknad, må du oppfylle alle vilkårene.

Informasjon om flytting og hvordan du gjøre det – enten du skal flytte i Norge, endre postadresse, flytte til Norge eller fra Norge

Før dere gifter dere, må dere oppgi informasjon til Skatteetaten slik at vi kan sjekke om dere oppfyller vilkårene for å inngå ekteskap. Dette gjelder enten dere skal gifte dere i Norge eller gifte dere i utlandet.

Korona-situasjonen – viktig informasjon fra Skatteetaten

Tiltak for å begrense spredning av koronaviruset

Skatteetatens tjenestetilbud påvirkes som følge av situasjonen med koronaviruset. Det er kun mulig å bestille tid for tjenester som krever personlig oppmøte.

Våre veiledere jobber fremdeles fra hjemmekontor. Det er mange som ringer så det kan være litt ventetid på telefon.

Åpningstider

Åpningstid på telefon, chat, kontorer (du må forhåndsbestille tid) og Facebook: 09:00 – 15:00.

Ring 800 80 000

Ringer du fra utlandet: +47 22 07 70 00. 

Når du ringer oss på 800 80 000, gir vi deg 3 tastevalg, med noen undervalg. Du trenger ikke vente til alle talemeldingene er lest opp før du trykker deg videre.

1-1 Skatt

1-1-1 Spørsmål om skatt
1-1-2 Betaling av restskatt, utbetaling av skatt til gode eller andre spørmål om skatteoppkreving
1-1-3 Skattekort og forskuddsskatt

1-2 Flytting, ekteskap, navn og andre folkeregisterspørsmål
1-3 Andre spørsmål

1-3-1 A-ordningen og lønnstilskuddsordningen
1-3-2 Kjøretøy, omregistreringsavgift, vektårsavgift, vrakpant, tollkreditt og andre avgifter
1-3-3 Innrapportering av grunnlagsdata/tredjepartsopplysninger
1-3-4 Merverdiavgift
1-3-5 Andre spørsmål

2-1 Skatt

2-1-1 inn- eller utbetaling av skatt og avgift, og andre spørsmål om skatteoppkreving
2-1-2 Selvstendig næringsdrivende
2-1-3 Aksjeselskap og andre virksomheter

2-2 Merverdiavgift
2-3 Andre spørsmål

2-3-1 A-ordningen og lønnstilskuddsordningen
2-3-2 Kjøretøy, omregistreringsavgift, vektårsavgift, vrakpant, tollkreditt og andre avgifter
2-3-3 Rapportere grunnlagsdata/tredjepartsopplysninger
2-3-4 Flytting, ekteskap, navn og andre folkeregisterspørsmål
2-3-5 Andre spørsmål

3-1 Skatt

3-1-1 inn- eller utbetaling av skatt og avgift, og andre spørsmål om skatteoppkreving
3-1-2 Andre spørsmål om skatt

3-2 Merverdiavgift
3-3 Andre spørsmål

3-3-1 A-ordningen og lønnstilskuddsordningen
3-3-2 Kjøretøy, omregistreringsavgift, vektårsavgift, vrakpant, tollkreditt og andre avgifter
3-3-3 Rapportere grunnlagsdata/tredjepartsopplysninger
3-3-4 Flytting, ekteskap, navn og andre folkeregisterspørsmål
3-3-5 Andre spørsmål

 

Det er gratis å ringe 800 80 000 fra fastlinje. Fra mobiltelefon gjelder prisene i ditt mobilabonnement. Du kan også ringe 22 07 70 00 til lokaltakst fra mobil i Norge.

Spør oss på Facebook

Skatten min - for privatpersoner

Skatten min Bedrift - for bedrifter

Skriv til oss

Du kan ikke sende e-post til oss. Skal du sende oss noe, må du logge deg inn og sende en melding i Altinn eller sende i posten til:

Skatteetaten
Postboks 9200 - Grønland
0134 OSLO

Viktig informasjon

Skattekontor

Hjelp til utenlandske arbeidstakere og arbeidsgiverne deres

På Servicesenter for utenlandske arbeidstakere (SUA) får utenlandske arbeidstakere og arbeidsgiverne deres veiledning og hjelp med søknader. Servicesenteret har kontorer i Oslo, Stavanger, Bergen, Trondheim og Kirkenes. SUA-kontorene er åpne for timebestilling.

 

Statens innkrevingssentral er en del av Skatteetaten.

Statens innkrevingssentral sørger for innkreving og tvangsinnkreving i saker fra Politiet i tillegg til å kreve inn på vegne av en rekke oppdragsgivere som Lånekassen, Husbanken og Arbeidstilsynet.

Kontaktinformasjon:

Telefon: 751 49 000
Postadresse: Postboks 455, 8601 Mo i Rana
eller benytt kontaktskjemaet.

NAV innkreving er en del av Skatteetaten.

NAV innkreving sørger for å kreve inn underholdsbidrag og feilutbetalinger etter vedtak fra NAV.

Kontaktinformasjon:

Telefon: 210 51 100
Postadresse: Nav innkreving, 9917 Kirkenes
eller logge deg inn og benytt kontaktskjemaet.

Skatteetaten har overtatt ansvaret for skatteoppkreveroppgavene som kommunen har hatt tidligere. Det betyr at det ikke lenger er skatteoppkrever (kemner) i kommunen.

Klage til Skatteetaten

Hvordan du skal gå frem for å klage avhenger av hva du skal klage på. I mange tilfeller kan du nå endre selv, i stedet for å klage.

Jobb i Skatteetaten?

Vil du jobbe i en alltid aktuell etat, der du får ta del i sterke, utviklende fagmiljø og arbeide med samfunnsrelevante oppgaver? Velkommen til Skatteetaten!