Kontakt oss
Nå lurer mange på dette
Du kan se, bestille og endre skattekortet ditt. Du kan ikke velge hvilken prosent du vil ha på skattekortet ditt. Prosenten blir bestemt av tallene du legger inn. Hvis du vil trekke mer skatt enn det skattekortet viser, kan du be arbeidsgiver om å gjøre det.
Se veiledningsvideo om skattekort.
Hvis du tjener under 70 000 kroner, kan det være du kan få frikort. Hvis du har mer enn én arbeidsgiver må du huske å fordele frikortbeløpet.
Hvis du har fått restskatt, vil du motta en faktura med betalingsinformasjon i god tid før forfallsfristen. Hvis du vil betale restskatten nå, kan du finne kontonummer og lage KID-nummer selv.
Hvis du ikke kan betale hele beløpet før betalingsfristen, kan du søke om en betalingsavtale. Kun de som oppfyller alle vilkårene kan få en betalingsavtale.
Informasjon om flytting og hvordan du melder flytting – enten du skal flytte i Norge, til Norge, fra Norge eller endre postadressen din.
Chat med oss
Du kan skrive til chat-roboten vår. I åpningstiden kan du be om å snakke med en veileder.
Åpningstiden er 09:00–15:00 alle hverdager.
Ring oss
Hovednummeret vårt er 800 80 000.
Når du ringer oss på 800 80 000, gir vi deg noen tastevalg. Du trenger ikke vente til alle talemeldingene er lest opp før du trykker deg videre.
1 Skattekort og forskuddsskatt
2 Alle andre spørsmål om skatt, skattemelding og skatteoppgjør
2-1 Privatperson
2-2 Personlig næringsdrivende
2-3 Aksjeselskap og andre virksomheter
2-4 Revisor, regnskapsfører, rådgiver eller advokat
3 Flytting, ekteskap, navn og andre folkeregisterspørsmål
4 A-ordningen
5 Merverdiavgift
6 Kjøretøy, omregistreringsavgift, vektårsavgift, vrakpant, tollkreditt og andre særavgifter
Fra utlandet ringer du +47 22 07 70 00.
For bidragskrav og andre krav fra Nav, Helfo og Garantikassen for fiskere, ringer du 21 05 11 00.
Åpningstiden er 09:00–15:00 alle hverdager.
Skriv til oss
Hvis du må kontakte oss skriftlig, må du logge deg inn. Du kan ikke sende e-post til oss.
Hvis du skal sende oss brev i posten, bruker du adressen:
Skatteetaten
Postboks 9200 Grønland
0134 Oslo
Skal du sende oss noe, må du logge deg inn og sende en melding i Altinn:
Postadresse
Hvis du skal sende oss noe på papir, send det til:
Innkrevingssentralen for bidrag og tilbakebetalingskrav
9917 Kirkenes
Besøk oss
Du må bestille time. Du kan bare bestille time for tjenester som krever personlig oppmøte.
Åpningstidene varierer for de ulike skattekontorene.
Innkrevingssentralen for bidrag og tilbakebetalingskrav (tidligere NAV innkreving)
Registerinfo (Serviceenhet for byggenæringen)
Sekretariatet for Skatteklagenemnda
Servicesenter for utenlandske arbeidstakere (SUA)
Skatteinnkreving kildeskatt pensjon
Spør oss på Facebook
Skatten min – for privatpersoner
Skatten min Bedrift – for bedrifter
Vi svarer på spørsmål 09:00–15:00 alle hverdager.
Saksbehandlingstider
Vi behandler din henvendelse eller søknad så raskt som mulig.
Bestill attest
Det kan være mange grunner til at du trenger en attest eller utskrift. Ved å svare på noen raske spørsmål, får du hjelp til å bestille riktig attest for ditt behov.
Klage til Skatteetaten
Hvordan du skal gå frem for å klage, avhenger av hva du skal klage på. I mange tilfeller kan du nå endre selv i stedet for å klage.