Koronavirus – viktig informasjon fra Skatteetaten

Kontakt oss

Nå lurer mange på dette:

Nå skal alle ha fått sin skattemelding elektronisk. Utsending av skattemelding på papir startet 7. april.

Etter at din skattemelding er levert, må Skatteetaten behandle den. Når skattemeldingen er ferdig behandlet, lager vi et skatteoppgjør. Du får beskjed når ditt skatteoppgjør er klart.

Vi kan dessverre ikke gi deg en konkret dato for når du får oppgjøret ditt, selv om du kontakter oss.

Hvis du har penger til gode, vil du få disse utbetalt kort tid etter at du har mottatt skatteoppgjøret.

 

Dersom du mangler formuesverdi i skattemeldingen, må du fylle inn opplysningene som mangler (p-rom, byggeår, m.m.).

Dersom du mangler formuesverdi på fritidsbolig eller tomt, må du fylle inn markedsverdi.

Dersom du har fått brev om at det er gunstig for deg å sette ned formuesverdien på din bolig på grunn av endret kommunestruktur, må du selv endre dette i skattemeldingen din.

 

Fradragsveilederen hjelper deg å finne ut hvilke fradrag du kan ha rett på.

 

Hvis du har tabellkort: Tabellkortet vil automatisk redusere skattetrekket ditt om inntektene endrer seg (lønn, pensjon, dagpenger, trygd). Du trenger ikke å endre skattekortet hvis det bare er lønnsinntekten som endrer seg. Husk å sjekke om de andre opplysningene på skattekortet stemmer, f.eks. gjeldsrenter og andre fradrag.

Hvis du har prosentkort: Du må selv endre skattekortet dersom inntektene (lønn, pensjon, dagpenger, trygd) dine endrer seg.

Dersom renten settes ned bør du endre skattekortet. Hvis du ikke betaler gjeldsrenter, må du sette rentefradraget til kroner 0,-

Har du lån sammen med en annen, innrapporterer banken kun på en av dere. Dere må selv fordele lån og renter i skattemeldingene deres.

Vi har flere korte filmer med tips til skattemelding og skatteoppgjør. Her finner du gjerne svar på det du lurer på.

Tiltak for å begrense spredning av koronaviruset

Skatteetatens tjenestetilbud påvirkes som følge av situasjonen med koronaviruset. Det er kun mulig å bestille tid for tjenester som krever personlig oppmøte.

Våre veiledere jobber fremdeles fra hjemmekontor. Det er mange som ringer så det kan være litt ventetid på telefon.

Ring 800 80 000

Ringer du fra utlandet: +47 22 07 70 00. 

Åpningstider på telefon: 09:00 til 15:30 på hverdager.

Når du ringer oss på 800 80 000, gir vi deg 3 tastevalg, med noen undervalg. Du trenger ikke vente til alle talemeldingene er lest opp før du trykker deg videre.

1-1 Skatt

1-1-1 Skattemelding og andre spørsmål om skatt
1-1-2 Skattekort og forskuddsskatt
1-1-3 Innbetaling og utbetaling av skatt, eller andre skatteoppkreverspørsmål

1-2 Flytting, ekteskap, navn og andre folkeregisterspørsmål
1-3 Andre spørsmål

1-3-1 A-ordningen og lønnstilskuddsordningen
1-3-2 Kjøretøy, omregistreringsavgift, vektårsavgift, vrakpant, tollkreditt og andre avgifter
1-3-3 Innrapportering av grunnlagsdata/tredjepartsopplysninger
1-3-4 Merverdiavgift
1-3-5 Andre spørsmål

2-1 Skatt

2-1-1 inn- eller utbetaling av skatt og avgift, og andre spørsmål om skatteoppkreving
2-1-2 Selvstendig næringsdrivende
2-1-3 Aksjeselskap og andre virksomheter

2-2 Merverdiavgift
2-3 Andre spørsmål

2-3-1 A-ordningen og lønnstilskuddsordningen
2-3-2 Kjøretøy, omregistreringsavgift, vektårsavgift, vrakpant, tollkreditt og andre avgifter
2-3-3 Rapportere grunnlagsdata/tredjepartsopplysninger
2-3-4 Flytting, ekteskap, navn og andre folkeregisterspørsmål
2-3-5 Andre spørsmål

3-1 Skatt

3-1-1 inn- eller utbetaling av skatt og avgift, og andre spørsmål om skatteoppkreving
3-1-2 Andre spørsmål om skatt

3-2 Merverdiavgift
3-3 Andre spørsmål

3-3-1 A-ordningen og lønnstilskuddsordningen
3-3-2 Kjøretøy, omregistreringsavgift, vektårsavgift, vrakpant, tollkreditt og andre avgifter
3-3-3 Rapportere grunnlagsdata/tredjepartsopplysninger
3-3-4 Flytting, ekteskap, navn og andre folkeregisterspørsmål
3-3-5 Andre spørsmål

 

Det er gratis å ringe 800 80 000 fra fastlinje. Fra mobiltelefon gjelder prisene i ditt mobilabonnement. Du kan også ringe 22 07 70 00 til lokaltakst fra mobil i Norge.

Spør oss på Facebook

Skatten min - for privatpersoner

Skatten min Bedrift - for bedrifter

Skriv til oss

Du kan ikke sende e-post til oss. Skal du sende oss noe, må du logge deg inn og sende en melding i Altinn eller sende i posten til:

Skatteetaten
Postboks 9200 - Grønland
0134 OSLO

Viktig informasjon

Skattekontor

Hjelp til utenlandske arbeidstakere og arbeidsgiverne deres

På Servicesenter for utenlandske arbeidstakere (SUA) får utenlandske arbeidstakere og arbeidsgiverne deres veiledning og hjelp med søknader. Servicesenteret har kontorer i Oslo, Stavanger, Bergen, Trondheim og Kirkenes. SUA-kontorene er åpne for timebestilling.

Kemner eller skatteoppkrever

1. november 2020 overtok Skatteetaten ansvaret for skattoppkreveroppgavene som kommunen har hatt tidligere. Det betyr at det ikke lenger er skatteoppkrever (kemner) i kommunen.

Statens innkrevingssentral

Statens innkrevingssentral er en del av Skatteetaten. De sørger for innkreving og tvangsinnkreving i saker fra Politiet i tillegg til å kreve inn på vegne av en rekke oppdragsgivere som Lånekassen, Husbanken og Arbeidstilsynet.

Kontaktinformasjon:

Telefon: 751 49 000
Postadresse: Postboks 455, 8601 Mo i Rana
eller benytt kontaktskjemaet.

NAV innkreving

NAV innkreving er en del av Skatteetaten. De sørger for å kreve inn underholdsbidrag og feilutbetalinger etter vedtak fra NAV.

Kontaktinformasjon:

Telefon: 210 51 100
Postadresse: Nav innkreving, 9917 Kirkenes
eller logge deg inn og benytt kontaktskjemaet.

Klage til Skatteetaten

Hvordan du skal gå frem for å klage avhenger av hva du skal klage på. I mange tilfeller kan du nå endre selv, i stedet for å klage.

Jobb i Skatteetaten?

Vil du jobbe i en alltid aktuell etat, der du får ta del i sterke, utviklende fagmiljø og arbeide med samfunnsrelevante oppgaver? Velkommen til Skatteetaten!