Kontakt oss

Nå lurer mange på dette:

Etter at skattemeldingen din er levert, må Skatteetaten behandle den. Når skattemeldingen er ferdig behandlet, lager vi et skatteoppgjør. Du får beskjed når skatteoppgjøret ditt er klart.

Vi kan dessverre ikke gi deg en konkret dato for når du får oppgjøret ditt, selv om du kontakter oss. Hvis du har penger til gode, vil du få disse utbetalt kort tid etter at du har mottatt skatteoppgjøret. De fleste får pengene samme dag som datoen på skatteoppgjøret, men det kan ta inntil tre uker før beløpet er på konto.

Fristen for innlevering av skattemeldingen var 30. april, men du kan fremdeles endre og levere. Du bør logge inn og levere skattemeldingen så raskt som du kan.

For næringsdrivende er fristen for innlevering 31. mai. Du kan søke om utsettelse innen fristen 31. mai. Søknaden innvilges automatisk.

Hvis du mangler formuesverdi i skattemeldingen, må du fylle inn opplysningene som mangler

Hvis du mangler formuesverdi på fritidsbolig eller tomt, må du fylle inn markedsverdi. Med markedsverdi mener vi kjøpesummen din eller det tomten var verdt da du overtok den.

 

Tidligere leverte alle næringsdrivende skattemelding via Altinn der de også la ved næringsoppgave og vedleggsskjemaer. Skattemeldingen, næringsoppgavene og vedleggsskjemaene har vi nå slått sammen, slik at du fyller ut alt i næringsspesifikasjonen i skattemeldingen din.

Sjekk hvordan du fyller ut og sender inn skattemelding for enkeltpersonsforetak.

Du kan se, bestille og endre skattekortet ditt. Du kan ikke legge inn en prosentsats selv, den bestemmes av tallene du oppgir i skattekortet. Hvis du vil trekkes for mer skatt enn det skattekortet viser, kan du be arbeidsgiver om dette. Om du tjener under 65 000 kroner, kan det være du kan få frikort.

Se veiledningsvideo om skattekort.

Er skattepliktig død og bankkonto avsluttet, kan du som arving registrere eller endre kontonummer som tilgodebeløpet skal utbetales til. Det er viktig at du legger ved fullmakt og kopi av legitimasjon fra alle arvinger som har påtatt seg ansvaret for boet, og kopi av skifteattest.

Viktig informasjon

Åpningstider

Åpningstid på telefon, chat og Facebook: 09:00–14:30.
Åpningstidene varierer for de ulike skattekontorene.

Du må bestille time for å besøke et skattekontor. Du kan bare bestille time for tjenester som krever at du møter personlig hos Skatteetaten.

Ring 800 80 000

Ringer du fra utlandet: +47 22 07 70 00. 

Når du ringer oss på 800 80 000, gir vi deg 3 tastevalg, med noen undervalg. Du trenger ikke vente til alle talemeldingene er lest opp før du trykker deg videre.

1-1 Skatt

1-1-1 Spørsmål om skatt 
1-1-2 Betaling av restskatt, utbetaling av skatt til gode eller andre spørsmål om skatteoppkreving
1-1-3 Skattekort og forskuddsskatt

1-2 Flytting, ekteskap, navn og andre folkeregisterspørsmål
1-3 Andre spørsmål

1-3-1 A-ordningen og lønnstilskuddsordningen
1-3-2 Kjøretøy, omregistreringsavgift, vektårsavgift, vrakpant, tollkreditt og andre avgifter
1-3-3 Innrapportering av grunnlagsdata/tredjepartsopplysninger
1-3-4 Merverdiavgift
1-3-5 Andre spørsmål

2-1 Skatt

2-1-1 inn- eller utbetaling av skatt og avgift, og andre spørsmål om skatteoppkreving
2-1-2 Selvstendig næringsdrivende
2-1-3 Aksjeselskap og andre virksomheter

2-2 Merverdiavgift
2-3 Andre spørsmål

2-3-1 A-ordningen og lønnstilskuddsordningen
2-3-2 Kjøretøy, omregistreringsavgift, vektårsavgift, vrakpant, tollkreditt og andre avgifter
2-3-3 Rapportere grunnlagsdata/tredjepartsopplysninger
2-3-4 Flytting, ekteskap, navn og andre folkeregisterspørsmål
2-3-5 Andre spørsmål

3-1 Skatt

3-1-1 inn- eller utbetaling av skatt og avgift, og andre spørsmål om skatteoppkreving
3-1-2 Andre spørsmål om skatt

3-2 Merverdiavgift
3-3 Andre spørsmål

3-3-1 A-ordningen og lønnstilskuddsordningen
3-3-2 Kjøretøy, omregistreringsavgift, vektårsavgift, vrakpant, tollkreditt og andre avgifter
3-3-3 Rapportere grunnlagsdata/tredjepartsopplysninger
3-3-4 Flytting, ekteskap, navn og andre folkeregisterspørsmål
3-3-5 Andre spørsmål

 

Det er gratis å ringe 800 80 000 fra fastlinje. Fra mobiltelefon gjelder prisene i ditt mobilabonnement. Du kan også ringe 22 07 70 00 til lokaltakst fra mobil i Norge.

Spør oss på Facebook

Skatten min - for privatpersoner

Skatten min Bedrift - for bedrifter

Skriv til oss

Det er mange som kontakter oss, så det tar tid før du får svar på henvendelsen din. Ring eller chat med oss for å få raskere svar.

Du kan ikke sende e-post til oss. Skal du sende oss noe, må du logge deg inn og sende en melding i Altinn eller sende i posten til:

Skatteetaten
Postboks 9200 – Grønland
0134 OSLO

Viktig informasjon

Skattekontor

Hjelp til utenlandske arbeidstakere og arbeidsgiverne deres

På Servicesenter for utenlandske arbeidstakere (SUA) får utenlandske arbeidstakere og arbeidsgiverne deres veiledning og hjelp med søknader. Servicesenteret har kontorer i Oslo, Stavanger, Bergen, Trondheim og Kirkenes. SUA-kontorene er åpne for timebestilling.

Statens innkrevingssentral er en del av Skatteetaten.

Statens innkrevingssentral sørger for innkreving og tvangsinnkreving i saker fra Politiet i tillegg til å kreve inn på vegne av en rekke oppdragsgivere som Lånekassen, Husbanken og Arbeidstilsynet.

Kontaktinformasjon:

Telefon: 751 49 000
Postboks 455, 8601 Mo i Rana
eller logg deg inn og benytt kontaktskjemaet.

NAV innkreving er en del av Skatteetaten.

NAV innkreving sørger for å kreve inn underholdsbidrag og feilutbetalinger etter vedtak fra NAV.

Kontaktinformasjon:

Telefon: 210 51 100
Nav innkreving, 9917 Kirkenes
eller logg deg inn og benytt kontaktskjemaet.

Skatteetaten har overtatt ansvaret for skatteoppkreveroppgavene som kommunen har hatt tidligere. Det betyr at det ikke lenger er skatteoppkrever (kemner) i kommunen.

Klage til Skatteetaten

Hvordan du skal gå frem for å klage avhenger av hva du skal klage på. I mange tilfeller kan du nå endre selv, i stedet for å klage.

Jobb i Skatteetaten?

Vil du jobbe i en alltid aktuell etat, der du får ta del i sterke, utviklende fagmiljø og arbeide med samfunnsrelevante oppgaver? Velkommen til Skatteetaten!