Vær på vakt mot svindel – logg deg inn

Skatteetaten vil aldri be deg om kredittkortinformasjon, sikkerhetskoder, regninger, kopi av pass, førerkort eller kontonummer via sms eller e-post. Vi sender heller ikke lenker uoppfordret i e-post eller sms. For å være trygg, logg deg alltid inn via skatteetaten.no eller altinn.no

Det skjer dessverre ganske ofte at det sendes ut sms eller e-post fra kilder som utgir seg for å være Skatteetaten, men som er forsøk på svindel.

Formålet med de falske e-postene er å lure til seg personsensitiv informasjon og bankopplysninger.

Logg alltid inn via skatteetaten.no eller altinn.no

Den beste beskyttelsen du kan ha mot svindel er at du aldri gir fra deg slike opplysninger uten å være logget inn med MinID, BankID eller annen trygg pålogging. 

All vår elektroniske kommunikasjon med skattytere som omfatter personsensitive opplysninger skjer innlogget via skatteetaten.no og altinn.no. 

Dette må du gjøre hvis du har mottatt forsøk på epost-svindel

  • Ikke oppgi noe av informasjonen det bes om, eller svar på sms eller e-post som du er usikker på. Trykk ikke på lenker eller vedlegg, men slett e-posten. 
  • Hvis du har gitt kort- og kodeopplysninger som ble etterspurt fra en slik falsk e-post, sperr kort og konti så raskt som mulig.
  • Send gjerne videre mistenkelige sms eller e-poster til [email protected]. Det gir oss mulighet for å oppdage nye varianter raskere.

Skatteetaten ser alvorlig på slike svindelforsøk og har politianmeldt flere av tilfellene.

 

Tips for å ikke bli lurt

  1. Se nøye på sms og e-poster du får. Ta en kritisk vurdering av e-posten og sjekk avsender, og tenk over om dette kan være riktig. Sunn skepsis er aldri feil.
  2. Sammenlign e-postadressen med tidligere ekte e-poster. Se spesielt etter falsk avsenderadresse, dårlig språk og stavefeil. De kriminelle blir stadig flinkere til å produsere falske e-poster og sms.
  3. Vær særlig oppmerksom hvis du i en sms eller e-post blir bedt om å oppgi sensitive opplysninger som kontonummer eller sikkerhetskoder.
  4. Ikke åpne vedlegg fra ukjente, klikk ikke på lenker ukritisk og skriv selv inn internettadresser i nettleseren.
  5. Spesielt på mobil kan det være fristende å klikke på en lenke i farten, ikke gjør det.
  6. Er du i tvil, dobbeltsjekk med den riktige avsender på for eksempel skatteetaten.no eller ta en telefon til oss på 800 80 000.

Eksempler på svindelforsøk

Her legger vi ut informasjon om ulike typer svindelforsøk. Vær imidlertid klar over at det er flere ulike varianter i omløp.

Eksempler:

 

Tekstmelding som sier at vi trenger mer informasjon til skattemeldingen din, med lenke til en nettadresse.