Pressemelding

Lyse og Skatteetaten skal samarbeide for å stanse a-krim

  • Publisert:

Lyse har inngått en samarbeidsavtale med Skatteetaten for å forebygge og bekjempe arbeidslivskriminalitet. Avtalen skal hindre useriøse aktører å få oppdrag hos Lyse.

Gjennom samarbeidsavtalen skal Skatteetaten både dele informasjon som hindrer useriøse virksomheter å få kontrakter med Lyse, men også bistå med å ytterligere styrke interne rutiner og internkontroll. Skatteetaten vil også kunne gjennomføre kontroller hos utvalgte underleverandører hos Lyse.

–  Lyse skal være mer enn et selskap, og vi skal ta samfunnsansvar. Den økende økonomiske kriminaliteten er et samfunnsproblem som, i tillegg til å føre til betydelige økonomiske tap for samfunnet, også skaper urettferdige konkurranseforhold på bekostning av de som opptrer i henhold til lovverket. Denne samarbeidsavtalen, som har til formål å hindre at useriøse virksomheter får innpass i våre kontrakter, støtter opp om vår strategi om å ta samfunnsansvar, sier Rosalie Poen, Konserndirektør økonomi og finans.

Vil bekjempe a-krim
Avtalen med Lyse innebærer at Skatteetaten nå har 29 samarbeidsavtaler med store innkjøpere i offentlig og privat sektor. Divisjonsdirektør i Skatteetaten, Odd Woxholt, forteller at denne typen samarbeid er helt nødvendig.

– Vi ser at samarbeidsavtalene våre gir effekt, og er glad for å kunne inngå en slik avtale med Lyse. Skal vi greie å komme arbeidskriminaliteten til livs, er vi avhengig av samarbeid med seriøse oppdragsgivere som ønsker å følge regelverket og holde arbeidslivet seriøst. Det forebyggende arbeidet gjennom samarbeidsavtalene er en sentral og viktig brikke i dette arbeidet, sier Woxholt.

På den måten krympes handlingsrommet for de useriøse og kriminelle aktørene.   

Fakta om samarbeidsavtalen
- Leverandører som vil inngå kontrakter med Lyse, må signere et fullmaktsskjema som gir Lyse tilgang til taushetsbelagte opplysninger i hele kontraktskjeden

- Lyse sender kryptert informasjon til Skatteetaten, som verifiserer at leverandørene er registrert i riktige registre og at de har overholdt sine skatte- og avgiftsforpliktelser.

- Oppdages avvik, blir leverandøren bedt om å redegjøre for dette. Leverandøren må eventuelt betale utestående restanser hvis de ønsker å legge inn anbud.

- Leverandører som ikke innretter seg, blir gjort kjent med at de kan avvises fra fremtidige oppdrag.

- Målet med samarbeidsavtalene som Skatteetaten inngår med ulike offentlige innkjøpere og private virksomheter, er å utveksle opplysninger som bidrar til at store innkjøpere gir kontrakter til underentreprenører som oppfyller sine lovmessige plikter, slik som arbeidsmiljøloven, forskrift om lønns- og arbeidsvilkår i offentlige kontrakter og skatte- og avgiftslovgivningen. 

Skatteetatens samarbeidsavtaler
Skatteetaten har flere typer samarbeidsavtaler innen bekjempelse av arbeidslivskriminalitet. Etaten har samarbeidsavtaler med store oppdragsgivere, med fylkeskommuner og kommuner, organisasjoner og med andre relevante aktører. Nasjonalt tverretatlig analyse- og etterretningssenters (NTAES) sin situasjonsbeskrivelse fra 2020 viser at Skatteetatens samarbeidsavtaler har god effekt og reduserer risiko for arbeidslivskriminalitet.

Lyse
Lyse er et norsk energi- og telekomkonsern som bygger samfunnskritisk infrastruktur og gjennom merkevarene Lyse, Altibox og Ice produserer og leverer strøm, bredbånd, mobil og underholdningstjenester. Lyse har virksomhet i hele Norge, har hovedkontor i Stavanger og teller over 2000 ansatte. Konsernet er heleid av 14 kommuner og verdiskapingen går tilbake til fellesskapet. 

Kontakt:

Lyse:
[email protected], tlf. 982 96 708
Skatteetaten:
[email protected], tlf. 945 01 000