Pressemelding
Ny digital løsning sparer næringslivet for millioner
En ny digital løsning gjør at revisorer kan få direkte tilgang til skattedata, noe som reduserer tidsbruken for revisorer og i sin tur kan spare næringslivet for minst 500 millioner kroner hvert år.

Løsningen springer ut av et samarbeid mellom Skatteetaten og Revisorforeningen.
– Dette er viktig både for norske revisorer, norsk næringsliv og Skatteetaten. Revisorene kan gjøre jobben sin på en enklere, billigere og mer effektiv måte, og det vil også redusere kostnadene og tidsbruken for næringslivet, sier Karen Kvalevåg, administrerende direktør i Revisorforeningen.
– Skatteetaten ser stadig etter nye måter å dele data på som kan bidra til forenkling for næringslivet. Samtidig er det viktig for oss med løsninger som gir oss korrekte data. Derfor er vi veldig glade for at vi har fått på plass denne løsningen i samarbeid med Revisorforeningen, sier skattedirektør Nina Schanke Funnemark.
Enklere innhenting av informasjon
Skatteetaten og Revisorforeningen har jobbet tett sammen for å utvikle løsningen. De første digitale tjenestene vil være klare for bruk i løpet av 2025.
– Den nye måten å dele data på er både fremtidsrettet og skalerbar. Det vil si at den kan tilpasses nye behov uten store kostnader, sier Schanke Funnemark.
I første omgang er det informasjon om merverdiavgift, arbeidsgiveravgift, inntektsskatt og betalingen av disse som skal deles gjennom denne løsningen.
Dette er opplysninger som er rapportert inn fra skattemeldinger og a-meldinger, og er informasjon revisorene ellers ville måtte brukt tid på å innhente fra sine kunder eller fra Skatteetaten. Delingen følger krav til behandling av personopplysninger og revisorloven legger strenge føringer for konfidensialitet.
Bedrifter sparer tid og unngår feil
For de som eier eller driver et selskap, innebærer denne løsningen mindre jobb og lavere kostnader. I stedet for å bruke tid og ressurser på å samle inn nødvendige opplysninger til revisjon, henter revisorene dataene direkte fra Skatteetaten slik at de alltid har oppdatert informasjon.
– Vi har estimert at et mellomstort revisjonsoppdrag vil kunne bli om lag 3 000 kroner rimeligere når datadelingens fulle potensial kan tas ut, forteller Kvalevåg.
I tillegg til å være en forenkling, vil tiltaket også forbedre kvaliteten på finansiell rapportering og gjøre revisjonsarbeidet mer effektivt. Den samlede effekten blir bedre oversikt for myndighetene, og et næringsliv som kan utføre sine plikter enklere og mer korrekt.
---
Fakta: Slik samarbeider Skatteetaten og Revisorforeningen
Skatteetaten deler data med nærmere 600 ulike virksomheter med ulike behov. I tillegg til dette deles data fra Folkeregisteret med over 4 000 virksomheter. I 2024 delte Skatteetaten data nesten 600 millioner ganger gjennom digitale løsninger, og langt mer fra Folkeregisteret.
For å sikre effektive delingsløsninger ut mot ulike bransjer har Skatteetaten flere “segmentsamarbeid”. Dette er samarbeid med bransjer hvor det er flere virksomheter med like behov. Da opprettes det et samarbeid med en felles representant, nemlig en segmentansvarlig.
De segmentansvarlige spiller en nøkkelrolle i arbeidet med å dele data.
I sommer signerte Skatteetaten og Revisorforeningen en samarbeidsavtale som gjør Revisorforeningen til segmentansvarlig for revisorbransjen. Med dette får Revisorforeningen ansvaret for å være et felles kontaktpunkt og sørge for at delingsløsningen blir kjent og implementert hos hele revisjonsbransjen.
Rollen innebærer også at Revisorforeningen samarbeider tett med myndighetene for å sikre at skatteregler og forskrifter blir fulgt, samtidig som foreningen kan gi verdifull innsikt og veiledning til sine medlemmer.
Lenke til Revisorforeningens informasjon om datadelingen