Høring

Utlevering av opplysninger fra a-meldingen til NAV

  • Publisert:
  • Avgitt 10.02.2021

Høringen gjelder forslag om endring i skatteforvaltningsforskriften 3-3-1 slik at Skatteetaten kan dele opplysninger fra a-meldingen med Nav om hvilken pensjonsinnretning en arbeidsgiver har inngått pensjonsavtale med.

Om høringen

Fra 1. januar 2021 fikk Skatteetaten og Nav hjemmel til å dele opplysninger om henholdsvis inntekts- og arbeidsforhold med pensjonsinnretninger. Pensjonsinnretningene har behov for opplysningene for å kunne beregne og fastsette premien for pensjonssparing fra arbeidsgiver, samt utbetale korrekt pensjon for den enkelte arbeidstaker. Formålet med ordningen er blant annet å forenkle rapporteringspliktene for arbeidsgivere slik at de ikke lenger vil ha behov for å rapportere de samme opplysningene til pensjonsinnretningene de har avtale med. Endringene trådte i kraft 1. januar 2021.

For å sikre at inntektsopplysningene blir delt med de rette pensjonsinnretningene fikk arbeidsgiver plikt til å rapportere i a-meldingen hver kalendermåned hvilken pensjonsinnretning det er inngått pensjonsavtale med, jf. lov 21. desember 2005 nr. 124 om obligatorisk tjenestepensjon (OTP-loven) § 7. For å begrense mulighetene for at opplysningene kommer på avveie, kontrollerer Skatteetaten ved utlevering av inntektsopplysninger at pensjonsinnretningen som ber om opplysningene er den samme som er meldt inn av arbeidsgiver i a-meldingen, se omtale i  Prop. 1 LS (2020-21) punkt 13.2.4 underpunkt "Deling av opplysninger med pensjonsinnretningene".  En tilsvarende endring ble ikke gjennomført for Nav. Nav får dermed ikke automatisk inn opplysninger fra arbeidsgiver om hvilken pensjonsinnretning det er inngått avtale med og får heller ikke på en enkel måte kontrollert om det er arbeidsgivers pensjonsinnretning som ber om opplysninger. Forslaget her vil gjøre det enklere for Nav å dele opplysninger fra Aa-registeret med private pensjonsinnretninger til bruk i deres arbeid med ajourhold og oppfølging av obligatorisk tjenestepensjon.

Vi ber om at den enkelte høringsinstans vurderer om saken bør sendes til berørte underinstanser, medlemsorganisasjoner mv.

Frist

Fristen for å sende inn høringsuttalelser er 26. mars 2021.

Send høringsinnspill

Høringsinnspillene sendes til: [email protected]

Vi ber om at vår referanse 19/9395 oppgis ved henvendelser i saken.

Skattedirektoratet
Juridisk avdeling – Seksjon for forvaltning og utvikling

 

Høringsdokumenter

Last ned PDF:

Høringssvar

Last ned PDF:

Merknader: 

Ingen merknader: