Hopp til hovedinnhold
  • Kontakt oss
  • Endre skriftstørrelse

    Hold Ctrl-tasten nede (Cmd-tasten på Mac).
    Trykk på + for å forstørre eller - for å forminske.

  • Bokmål
    • Bokmål
    • English
    • Nynorsk
  • Logg inn
  • Logg ut
Startsiden til Skatteetaten
Startsiden til Skatteetaten
Rutine for samhandling mellom NAV og Skatteetaten på utlandsområdet

Rutine for samhandling mellom NAV og Skatteetaten på utlandsområdet

Lukk Søk
Rutine for samhandling mellom NAV og Skatteetaten på utlandsområdet

Innholdsmeny

Rutinens forside
  • Om rutinen
    • Samhandlingsrutinen
    • Utgangspunktet for samarbeid om trygdeavgift
    • Viktige lov- og forskriftsendringer de siste årene
      • Folketrygdloven mv.
      • Skattebetalingsloven mv.
      • Skatteforvaltningsloven mv.
    • Andre endringer de siste årene
  • Arbeidsdeling NAV – Skatteetaten mv.
    • Generelt om arbeidet med fastsetting og beregning av trygdeavgift
    • Arbeidsdeling innen NAV
      • Om arbeidsdelingen generelt
      • NAV Medlemskap og avgift har disse arbeidsoppgavene
      • A1 og andre blanketter knyttet til trygdeavtaler
    • Arbeidsdeling innen Skatt
      • Fastsetting av trygdeavgift
      • Innbetaling av arbeidsgiveravgift
    • Ansvarsdeling mellom NAV og Skatt
      • A1 og andre blanketter
      • Utenlandske arbeidstakere i Norge
      • Ikke fullt ut samsvar mellom tidsperioden på A1 og arbeidsperioden
      • Avklaringer i ikke-kurante saker
    • Beregning av trygdeavgift i skatteoppgjøret ved før- og etterbetalinger (tidfesting)
  • Skatteforvaltningsloven
    • Om skatteforvaltningsloven
    • Fastsettingsmodeller for inntektsskatt
    • Endre egen fastsetting i 3 år og klage
    • Skatteetaten kan endre uriktige fastsettinger i 5 år uten klage
    • Forholdet mellom skatteforvaltningsloven og folketrygdloven
  • Arbeid over landegrensene – fra utlandet til Norge
    • Om arbeid over landegrensene – fra utlandet til Norge
    • Ansvarsfordeling for fastsetting og beregning av trygdeavgift
      • Om ansvarsfordeling for fastsetting og beregning av trygdeavgift
      • Skatteetaten beregner trygdeavgiften i følgende tilfeller
      • NAV Medlemskap og avgift fastsetter trygdeavgiften i følgende tilfeller
      • Trygdeavgift av ytelser knyttet til arbeidsforhold
    • Informasjonsflyt
      • Fra Skatteetaten til NAV Medlemskap og avgift
      • Fra NAV Medlemskap og avgift til Skatteetaten
    • Praktisk samarbeid
      • Forskuddsstadiet
      • Skatteberegningen
      • Ved endringssak
  • Arbeid over landegrensene – fra Norge til utlandet
    • Om arbeid over landegrensene – fra Norge til utlandet
    • Ansvarsfordeling for fastsetting og beregning av trygdeavgift
      • Om ansvarsfordeling for fastsetting og beregning av trygdeavgift
      • Skatteetaten beregner trygdeavgift i følgende tilfeller
      • NAV Medlemskap og avgift fastsetter trygdeavgiften i følgende tilfeller
    • Informasjonsflyt
      • Fra Skatteetaten til NAV Medlemskap og avgift
      • Fra NAV Medlemskap og avgift til Skatteetaten
    • Praktisk samarbeid
      • Om praktisk samarbeid
      • Forskuddsstadiet
      • Skatteberegningen
      • Ved endringssak
  • Næring over landegrensene - fra utlandet til Norge
    • Ansvarsfordeling for fastsetting og beregning av trygdeavgift
    • Informasjonsflyt
      • Fra Skatteetaten til NAV Medlemskap og avgift
      • Fra NAV Medlemskap og avgift til Skatteetaten
    • Praktisk samarbeid
      • Forskuddsstadiet
      • Skatteberegningen
      • Ved endringssak
  • Næring over landegrensene - fra Norge til utlandet
    • Ansvarsfordeling for fastsetting og beregning av trygdeavgift
      • Om ansvarsfordeling for fastsetting og beregning av trygdeavgift
      • Skatteetaten beregner trygdeavgift i følgende tilfeller
    • Informasjonsflyt
      • Fra Skatteetaten til NAV Medlemskap og avgift
      • Fra NAV Medlemskap og avgift til Skatteetaten
    • Praktisk samarbeid
      • Om praktisk samarbeid
      • Forskuddsstadiet
      • Skatteberegningen
      • Ved endringssak
  • Pensjon og uføreytelse over landegrensene – fra utlandet til Norge
    • Ansvarsfordeling for fastsetting og beregning av trygdeavgift
      • Om ansvarsfordeling for fastsetting og beregning av trygdeavgift
      • Innenfor EØS
      • Utenfor EØS
    • Informasjonsflyt
    • Praktisk samarbeid
      • Om praktisk samarbeid
      • Forskuddsstadiet
      • Skatteberegningen
      • Ved endringssak
  • Pensjon og uføreytelse over landegrensene – fra Norge til utlandet
    • Om pensjon og uføreytelse over landegrensene – fra Norge til utlandet
    • Ansvarsfordeling for fastsetting og beregning av trygdeavgift
      • Bosatt i annen EØS-stat
      • Bosatt utenfor EØS-området
    • Informasjonsflyt
      • Fra Skatteetaten til NAV Medlemskap og Avgift
      • Fra NAV Medlemskap og avgift til Skatteetaten
    • Praktisk samarbeid
      • Om praktisk samarbeid
      • Forskuddsstadiet
      • Skatteberegningen
      • Ved endringssak
  • Skatteplikt til Norge
    • Reglene etter norsk skatterett
    • Opphør av skatteplikt etter skatteloven
    • Kildeskatt på lønn for utenlandske arbeidstakere mv.
    • Skatteavtale, skattemessig bosted
    • Systematikken i vurdering av norsk beskatningsrett
    • Når foreligger dobbeltbeskatning
      • Om forebyggelse av dobbeltbeskatning
      • Forebygging av dobbeltbeskatning i norsk skatterett
    • Skatteplikt og forebygging av dobbeltbeskatning ut fra inntektskilde
      • Særlig om lønnsinntekt opptjent i utlandet
      • Særlig om pensjon og uføreytelse
      • Særlig om beskatningsrett for næringsinntekter
  • Medlemskap i folketrygden
    • Medlemskap i folketrygden
    • Folketrygdloven § 2-1 - Pliktig medlemskap for personer som er bosatt i Norge
    • Folketrygdloven § 2-14 – Opphør av pliktig medlemskap
    • Folketrygdloven § 2-2 – Pliktig medlemskap for arbeidstakere i Norge og på norsk sokkel
    • Folketrygdloven § 2-5 – Pliktig medlemskap for personer utenfor Norge
    • Folketrygdloven § 2-7 – Frivillig medlemskap for personer i Norge
    • Folketrygdloven § 2-7a – Frivillig medlemskap ved arbeid på skip registrert i utlandet
    • Folketrygdloven § 2-8 – Frivillig medlemskap for personer utenfor Norge
    • Folketrygdloven § 2-11 – Unntak fra medlemskap for ambassadepersonell i Norge
    • Folketrygdloven § 2-13 – Unntak fra medlemskap ved kortvarig arbeid i Norge
    • Folketrygdloven § 2-15 – Opphør av frivillig medlemskap
    • Folketrygdloven § 1-3, § 1-3a, § 1-3b – Avtaler med andre land om trygd
    • Trygdeforordningen (forordning (EF) nr. 883/2004)
    • Nordisk konvensjon om trygd
    • Avtaler med Storbritannia
    • Andre trygdeavtaler
    • Særskilt om enkelte grupper
  • Kontakt mellom etatene
  • Anbefalte tekster i korrespondanse knyttet til trygdeavgift
  1. Samhandlingsrutinen
  2. Arbeid over landegrensene – fra utlandet til Norge
  3. Ansvarsfordeling for fastsetting og beregning av trygdeavgift

Skatteetaten beregner trygdeavgiften i følgende tilfeller

  • Oppdatert: 04.12.2024

    Lønn bare fra norsk arbeidsgiver

    • Grensegjengere som er bosatt i Finland eller Sverige, for inntekt opptjent i Norge.
    • Utenlandske arbeidstakere som driver landtransport i to eller flere EØS-land og som jobber i utlandet for norsk arbeidsgiver.
    • Utenlandsk flypersonell som utfører arbeid for norsk arbeidsgiver i to eller flere EØS-land, selv om inntekten ikke kan beskattes i Norge.
    • Fiskere som er bosatt i et annet nordisk land (jf. Nordisk konvensjon om trygd artikkel 4) og som arbeider ombord i norskregistrerte fiskefartøyer. Dette gjelder likevel ikke dersom fiskerne arbeider for og avlønnes av et foretak eller en person som har sitt forretningskontor i et annet medlemsland der også fiskerne har sitt bosted, jf. trygdeforordningen artikkel 11 nr. 4. 
    • Fiskere som er EØS-statsborgere bosatt i EØS-land og som arbeider ombord i norskregistrerte fiskefartøyer. Dette gjelder likevel ikke dersom fiskerne arbeider for og avlønnes av et foretak eller en person som har sitt forretningskontor i et annet medlemsland der også fiskerne har sitt bosted, jf. trygdeforordningen artikkel 11 nr. 4.
    • Fiskere som er EØS-statsborgere med hyreinntekt bosatt utenfor EØS-land og som arbeider ombord i norskregistrerte fiskefartøyer.
    • Sjøfolk som arbeider ombord i norskregistrert fartøy og som enten er bosatt i Norden
    • (jf. Nordisk konvensjon om trygd artikkel 4) eller er EØS-statsborgere. Dette gjelder likevel ikke dersom personen arbeider for og avlønnes av et foretak eller en person som har sitt forretningskontor i et annet medlemsland der også personen har sitt bosted, jf. trygdeforordningen artikkel 11 nr. 4. Disse personene skal betale trygdeavgift som pliktige medlemmer i folketrygden.

    Lønn fra både norsk og utenlandsk arbeidsgiver i samme tidsperiode i inntektsåret

    Trygdeavgift skal beregnes av all personinntekt med mindre unntak fra medlemskap i folketrygden er verifisert for hele eller deler av inntektsåret.

    Lønn bare fra utenlandsk arbeidsgiver

    Trygdeavgift skal beregnes av all personinntekt med mindre unntak fra medlemskap i folketrygden er verifisert for hele eller deler av inntektsåret.

    Kombinasjon lønn i Norge og næringsinntekt i utlandet i samme tidsperiode i inntektsåret

    Det er status som arbeidstaker som avgjør hvor personen er medlem. Medlemskap knyttet til status som arbeidstaker betyr at trygdeavgift av næringsinntekt i annet EØS-land også skal beregnes i Norge. Hvis det ikke foreligger medlemskap i Norge for lønnsinntekt, skal det heller ikke beregnes trygdeavgift av noen del av næringsinntekten.

    For næringsinntekt fra land utenfor EØS gjelder andre regler og medlemskap må vurderes av NAV Medlemskap og avgift. 

    Kombinasjon lønn i Norge og pensjon fra utlandet i samme tidsperiode i inntektsåret

    Det er status som arbeidstaker som avgjør hvor personen er medlem. Medlemskap knyttet til status som arbeidstaker betyr at trygdeavgift av alle pensjonsytelser skal beregnes i Norge.

    Unntak: For personer som er underlagt reglene om kildeskatt på pensjon og uføreytelser, det vil si skattemessig emigrert, fastsetter NAV trygdeavgift på pensjonen og/eller uføreytelsen.

    Hvis det ikke foreligger medlemskap i Norge for lønnsinntekt, skal det heller ikke beregnes trygdeavgift av noen del av pensjonsytelsene.

    Introduksjonsstønad

    Deltakere i introduksjonsprogram har rett til introduksjonsstønad. Det er kommunen som utbetaler stønaden. Det skal beregnes trygdeavgift ved lav sats (5,1 %) jf. folketrygdloven § 23-3 andre ledd nr. 1 bokstav d.

     

    Til toppen

    Samhandlingsrutinen er et samarbeid mellom Nav og Skatteetaten.

    Logo NAV
    Logo Skatteetaten
    footer/desktop/standard
    Skatteetaten. Logo