Hopp til hovedinnhold
  • Kontakt oss
  • Endre skriftstørrelse

    Hold Ctrl-tasten nede (Cmd-tasten på Mac).
    Trykk på + for å forstørre eller - for å forminske.

  • Bokmål
    • Bokmål
    • English
    • Nynorsk
  • Logg inn
  • Logg ut
Startsiden til Skatteetaten
Startsiden til Skatteetaten
Rutine for samhandling mellom NAV og Skatteetaten på utlandsområdet

Rutine for samhandling mellom NAV og Skatteetaten på utlandsområdet

Lukk Søk
Rutine for samhandling mellom NAV og Skatteetaten på utlandsområdet

Innholdsmeny

Rutinens forside
  • Om rutinen
    • Samhandlingsrutinen
    • Utgangspunktet for samarbeid om trygdeavgift
    • Viktige lov- og forskriftsendringer de siste årene
      • Folketrygdloven mv.
      • Skattebetalingsloven mv.
      • Skatteforvaltningsloven mv.
    • Andre endringer de siste årene
  • Arbeidsdeling NAV – Skatteetaten mv.
    • Generelt om arbeidet med fastsetting og beregning av trygdeavgift
    • Arbeidsdeling innen NAV
      • Om arbeidsdelingen generelt
      • NAV Medlemskap og avgift har disse arbeidsoppgavene
      • A1 og andre blanketter knyttet til trygdeavtaler
    • Arbeidsdeling innen Skatt
      • Fastsetting av trygdeavgift
      • Innbetaling av arbeidsgiveravgift
    • Ansvarsdeling mellom NAV og Skatt
      • A1 og andre blanketter
      • Utenlandske arbeidstakere i Norge
      • Ikke fullt ut samsvar mellom tidsperioden på A1 og arbeidsperioden
      • Avklaringer i ikke-kurante saker
    • Beregning av trygdeavgift i skatteoppgjøret ved før- og etterbetalinger (tidfesting)
  • Skatteforvaltningsloven
    • Om skatteforvaltningsloven
    • Fastsettingsmodeller for inntektsskatt
    • Endre egen fastsetting i 3 år og klage
    • Skatteetaten kan endre uriktige fastsettinger i 5 år uten klage
    • Forholdet mellom skatteforvaltningsloven og folketrygdloven
  • Arbeid over landegrensene – fra utlandet til Norge
    • Om arbeid over landegrensene – fra utlandet til Norge
    • Ansvarsfordeling for fastsetting og beregning av trygdeavgift
      • Om ansvarsfordeling for fastsetting og beregning av trygdeavgift
      • Skatteetaten beregner trygdeavgiften i følgende tilfeller
      • NAV Medlemskap og avgift fastsetter trygdeavgiften i følgende tilfeller
      • Trygdeavgift av ytelser knyttet til arbeidsforhold
    • Informasjonsflyt
      • Fra Skatteetaten til NAV Medlemskap og avgift
      • Fra NAV Medlemskap og avgift til Skatteetaten
    • Praktisk samarbeid
      • Forskuddsstadiet
      • Skatteberegningen
      • Ved endringssak
  • Arbeid over landegrensene – fra Norge til utlandet
    • Om arbeid over landegrensene – fra Norge til utlandet
    • Ansvarsfordeling for fastsetting og beregning av trygdeavgift
      • Om ansvarsfordeling for fastsetting og beregning av trygdeavgift
      • Skatteetaten beregner trygdeavgift i følgende tilfeller
      • NAV Medlemskap og avgift fastsetter trygdeavgiften i følgende tilfeller
    • Informasjonsflyt
      • Fra Skatteetaten til NAV Medlemskap og avgift
      • Fra NAV Medlemskap og avgift til Skatteetaten
    • Praktisk samarbeid
      • Om praktisk samarbeid
      • Forskuddsstadiet
      • Skatteberegningen
      • Ved endringssak
  • Næring over landegrensene - fra utlandet til Norge
    • Ansvarsfordeling for fastsetting og beregning av trygdeavgift
    • Informasjonsflyt
      • Fra Skatteetaten til NAV Medlemskap og avgift
      • Fra NAV Medlemskap og avgift til Skatteetaten
    • Praktisk samarbeid
      • Forskuddsstadiet
      • Skatteberegningen
      • Ved endringssak
  • Næring over landegrensene - fra Norge til utlandet
    • Ansvarsfordeling for fastsetting og beregning av trygdeavgift
      • Om ansvarsfordeling for fastsetting og beregning av trygdeavgift
      • Skatteetaten beregner trygdeavgift i følgende tilfeller
    • Informasjonsflyt
      • Fra Skatteetaten til NAV Medlemskap og avgift
      • Fra NAV Medlemskap og avgift til Skatteetaten
    • Praktisk samarbeid
      • Om praktisk samarbeid
      • Forskuddsstadiet
      • Skatteberegningen
      • Ved endringssak
  • Pensjon og uføreytelse over landegrensene – fra utlandet til Norge
    • Ansvarsfordeling for fastsetting og beregning av trygdeavgift
      • Om ansvarsfordeling for fastsetting og beregning av trygdeavgift
      • Innenfor EØS
      • Utenfor EØS
    • Informasjonsflyt
    • Praktisk samarbeid
      • Om praktisk samarbeid
      • Forskuddsstadiet
      • Skatteberegningen
      • Ved endringssak
  • Pensjon og uføreytelse over landegrensene – fra Norge til utlandet
    • Om pensjon og uføreytelse over landegrensene – fra Norge til utlandet
    • Ansvarsfordeling for fastsetting og beregning av trygdeavgift
      • Bosatt i annen EØS-stat
      • Bosatt utenfor EØS-området
    • Informasjonsflyt
      • Fra Skatteetaten til NAV Medlemskap og Avgift
      • Fra NAV Medlemskap og avgift til Skatteetaten
    • Praktisk samarbeid
      • Om praktisk samarbeid
      • Forskuddsstadiet
      • Skatteberegningen
      • Ved endringssak
  • Skatteplikt til Norge
    • Reglene etter norsk skatterett
    • Opphør av skatteplikt etter skatteloven
    • Kildeskatt på lønn for utenlandske arbeidstakere mv.
    • Skatteavtale, skattemessig bosted
    • Systematikken i vurdering av norsk beskatningsrett
    • Når foreligger dobbeltbeskatning
      • Om forebyggelse av dobbeltbeskatning
      • Forebygging av dobbeltbeskatning i norsk skatterett
    • Skatteplikt og forebygging av dobbeltbeskatning ut fra inntektskilde
      • Særlig om lønnsinntekt opptjent i utlandet
      • Særlig om pensjon og uføreytelse
      • Særlig om beskatningsrett for næringsinntekter
  • Medlemskap i folketrygden
    • Medlemskap i folketrygden
    • Folketrygdloven § 2-1 - Pliktig medlemskap for personer som er bosatt i Norge
    • Folketrygdloven § 2-14 – Opphør av pliktig medlemskap
    • Folketrygdloven § 2-2 – Pliktig medlemskap for arbeidstakere i Norge og på norsk sokkel
    • Folketrygdloven § 2-5 – Pliktig medlemskap for personer utenfor Norge
    • Folketrygdloven § 2-7 – Frivillig medlemskap for personer i Norge
    • Folketrygdloven § 2-7a – Frivillig medlemskap ved arbeid på skip registrert i utlandet
    • Folketrygdloven § 2-8 – Frivillig medlemskap for personer utenfor Norge
    • Folketrygdloven § 2-11 – Unntak fra medlemskap for ambassadepersonell i Norge
    • Folketrygdloven § 2-13 – Unntak fra medlemskap ved kortvarig arbeid i Norge
    • Folketrygdloven § 2-15 – Opphør av frivillig medlemskap
    • Folketrygdloven § 1-3, § 1-3a, § 1-3b – Avtaler med andre land om trygd
    • Trygdeforordningen (forordning (EF) nr. 883/2004)
    • Nordisk konvensjon om trygd
    • Avtaler med Storbritannia
    • Andre trygdeavtaler
    • Særskilt om enkelte grupper
  • Kontakt mellom etatene
  • Anbefalte tekster i korrespondanse knyttet til trygdeavgift
  1. Samhandlingsrutinen
  2. Arbeid over landegrensene – fra utlandet til Norge
  3. Ansvarsfordeling for fastsetting og beregning av trygdeavgift

Trygdeavgift av ytelser knyttet til arbeidsforhold

  • Oppdatert: 04.12.2024

    Det er NAV som utbetaler ytelser knyttet til arbeidsforhold, det vil si ytelser som sykepenger, arbeidsavklaringspenger (AAP), dagpenger, foreldrepenger og pleie- og omsorgspenger. Dette gjelder uavhengig av om de er medlem i folketrygden som bosatt i Norge eller under opphold i utlandet, så lenge vilkårene for å få ytelsene er oppfylt. 

    Dersom Skatteetaten beregner trygdeavgift for en arbeidstaker, skal Skatteetaten fortsette å gjøre dette dersom personen begynner å motta ytelser fra NAV, se skatteforvaltningsloven § 9-2 tredje ledd jf. § 2-1 og § 1-1 første ledd bokstav a. I disse tilfellene skal NAV informere personen om å ta kontakt med Skatteetaten, slik at vedkommende kan få et nytt skattekort. Dersom ytelsen fra NAV ikke er skattepliktig, skal dette skattekortet være på 10 %.  

    Dersom det ikke skal fastsettes skattetrekk som tar høyde for skatt eller trygdeavgift, utarbeider Skatteetaten en forhåndsuttalelse. I forhåndsuttalelsen skal det fremgå at ytelsen ikke er skattepliktig og at det ikke skal foretas trekk i utbetalingen. 

    Det er i utgangspunktet ikke hjemmel for å beskatte offentlige trygdeytelser som sykepenger, foreldrepenger og dagpenger under arbeidsløshet til personer som ikke har skatteplikt som bosatt i Norge etter skatteloven § 2-1.  

    En person med skatteplikt som bosatt i Norge etter skatteloven vil i utgangspunktet være skattepliktig til Norge for alle skattepliktige inntekter (globalskatteplikt), men norsk beskatningsrett kan være begrenset gjennom en skatteavtale. Det følger av den nordiske skatteavtalen at eksempelvis sykepenger, foreldrepenger og dagpenger under arbeidsløshet omfattes av art. 18 om pensjoner. Denne bestemmelsen gir også utbetalingslandet beskatningsrett. Dette innebærer at Norge kan skattlegge alle ytelser fra NAV når personen er skattemessig bosatt i Norge etter skatteloven – selv om personen anses bosatt i annet nordisk land etter skatteavtale. Det er bostedslandet etter skatteavtalen som skal forebygge en eventuell dobbeltbeskatning. 

    Grensegjengere

    Grensegjengere som arbeider i Norge vil ofte anses som skattemessig bosatt. Norge har da beskatningsrett til ytelser fra NAV. Skatteetaten er avhengig av å få inn opplysninger om ytelsens størrelse for beregning av korrekt skattetrekk, fordi et skattekort på 10 % for trygdeavgiften ikke vil være tilstrekkelig for å dekke utlignet skatt og trygdeavgift på disse ytelsene.  

    Utenlandske flypersonell/landtransportsjafører

    Utenlandske flypersonell/landtransportsjåfører (EØS-statsborgere) som flyr/kjører både i utlandet og i Norge og som er bosatt i annet EØS-land, vil i utgangspunktet ha plikt til å betale trygdeavgift for all lønn fra sin norske arbeidsgiver (inkl. lønn opptjent i utlandet). Det skal også beregnes trygdeavgift av ytelser fra NAV i den grad ytelsene etter sin art er skattepliktige. Dersom personen ikke anses bosatt i Norge etter skatteloven, vil skatteplikten være begrenset til lønn opptjent ved arbeid i Norge. For denne gruppen, vil ytelser fra NAV ikke være skattepliktig til Norge. Det er bostedslandet som i slike tilfeller ha beskatningsrett til både samlet lønn og ytelser knyttet til arbeidsforholdet. 

    Eksempler på medlemmer i folketrygden som kan være skattepliktig til Norge for lønn eller næringsinntekt, men ikke skattepliktig til Norge for ytelser fra NAV som relaterer seg til deres arbeidsforhold:  

    • personer som er skattemessig bosatt i utlandet og som
      • jobber på norsk kontinentalsokkel i petroleumsvirksomhet. Det er ikke hjemmel for beskatning av ytelser fra NAV i petroleumsskatteloven § 2, jf. § 1.
      • mottar sosiale ytelser fra NAV knyttet til arbeidsforholdet (sykepenger, arbeidsavklarings-penger, dagpenger, svangerskapspenger, pleie- og omsorgspenger og foreldrepenger). Det er ikke hjemmel for beskatning av slike ytelser etter skatteloven § 2-3 første ledd bokstav d.
    • sjøfolk som er skattemessig bosatt i annet EØS-land som arbeider ombord på NOR-registrert fartøy eller bosatt i Norden og arbeider ombord på NIS-registrert fartøy. Det er ikke hjemmel for beskatning av ytelser fra NAV i skatteloven § 2-3 første ledd bokstav h.

    For personer nevnt i første kulepunkt vil Skatteetaten skrive ut skattekort på 10 % når en person tar kontakt og ber om et nytt skattekort.

    For utenlandske sjøfolk på NOR- og NIS - fartøy blir det ikke skrevet ut skattekort. Her pålegges det arbeidsgiver å trekke forskuddstrekk i henhold til spesielle tabeller. Skatteetaten vil utstede et fritaksbrev når personen tar kontakt og ber om det.

     

    Til toppen

    Samhandlingsrutinen er et samarbeid mellom Nav og Skatteetaten.

    Logo NAV
    Logo Skatteetaten
    footer/desktop/standard
    Skatteetaten. Logo