Hopp til hovedinnhold
  • Kontakt oss
  • Endre skriftstørrelse

    Hold Ctrl-tasten nede (Cmd-tasten på Mac).
    Trykk på + for å forstørre eller - for å forminske.

  • Bokmål
    • Bokmål
    • English
    • Nynorsk
  • Logg inn
  • Logg ut
Startsiden til Skatteetaten
Startsiden til Skatteetaten
Rutine for samhandling mellom NAV og Skatteetaten på utlandsområdet

Rutine for samhandling mellom NAV og Skatteetaten på utlandsområdet

Lukk Søk
Rutine for samhandling mellom NAV og Skatteetaten på utlandsområdet

Innholdsmeny

Rutinens forside
  • Om rutinen
    • Samhandlingsrutinen
    • Utgangspunktet for samarbeid om trygdeavgift
    • Viktige lov- og forskriftsendringer de siste årene
      • Folketrygdloven mv.
      • Skattebetalingsloven mv.
      • Skatteforvaltningsloven mv.
    • Andre endringer de siste årene
  • Arbeidsdeling NAV – Skatteetaten mv.
    • Generelt om arbeidet med fastsetting og beregning av trygdeavgift
    • Arbeidsdeling innen NAV
      • Om arbeidsdelingen generelt
      • NAV Medlemskap og avgift har disse arbeidsoppgavene
      • A1 og andre blanketter knyttet til trygdeavtaler
    • Arbeidsdeling innen Skatt
      • Fastsetting av trygdeavgift
      • Innbetaling av arbeidsgiveravgift
    • Ansvarsdeling mellom NAV og Skatt
      • A1 og andre blanketter
      • Utenlandske arbeidstakere i Norge
      • Ikke fullt ut samsvar mellom tidsperioden på A1 og arbeidsperioden
      • Avklaringer i ikke-kurante saker
    • Beregning av trygdeavgift i skatteoppgjøret ved før- og etterbetalinger (tidfesting)
  • Skatteforvaltningsloven
    • Om skatteforvaltningsloven
    • Fastsettingsmodeller for inntektsskatt
    • Endre egen fastsetting i 3 år og klage
    • Skatteetaten kan endre uriktige fastsettinger i 5 år uten klage
    • Forholdet mellom skatteforvaltningsloven og folketrygdloven
  • Arbeid over landegrensene – fra utlandet til Norge
    • Om arbeid over landegrensene – fra utlandet til Norge
    • Ansvarsfordeling for fastsetting og beregning av trygdeavgift
      • Om ansvarsfordeling for fastsetting og beregning av trygdeavgift
      • Skatteetaten beregner trygdeavgiften i følgende tilfeller
      • NAV Medlemskap og avgift fastsetter trygdeavgiften i følgende tilfeller
      • Trygdeavgift av ytelser knyttet til arbeidsforhold
    • Informasjonsflyt
      • Fra Skatteetaten til NAV Medlemskap og avgift
      • Fra NAV Medlemskap og avgift til Skatteetaten
    • Praktisk samarbeid
      • Forskuddsstadiet
      • Skatteberegningen
      • Ved endringssak
  • Arbeid over landegrensene – fra Norge til utlandet
    • Om arbeid over landegrensene – fra Norge til utlandet
    • Ansvarsfordeling for fastsetting og beregning av trygdeavgift
      • Om ansvarsfordeling for fastsetting og beregning av trygdeavgift
      • Skatteetaten beregner trygdeavgift i følgende tilfeller
      • NAV Medlemskap og avgift fastsetter trygdeavgiften i følgende tilfeller
    • Informasjonsflyt
      • Fra Skatteetaten til NAV Medlemskap og avgift
      • Fra NAV Medlemskap og avgift til Skatteetaten
    • Praktisk samarbeid
      • Om praktisk samarbeid
      • Forskuddsstadiet
      • Skatteberegningen
      • Ved endringssak
  • Næring over landegrensene - fra utlandet til Norge
    • Ansvarsfordeling for fastsetting og beregning av trygdeavgift
    • Informasjonsflyt
      • Fra Skatteetaten til NAV Medlemskap og avgift
      • Fra NAV Medlemskap og avgift til Skatteetaten
    • Praktisk samarbeid
      • Forskuddsstadiet
      • Skatteberegningen
      • Ved endringssak
  • Næring over landegrensene - fra Norge til utlandet
    • Ansvarsfordeling for fastsetting og beregning av trygdeavgift
      • Om ansvarsfordeling for fastsetting og beregning av trygdeavgift
      • Skatteetaten beregner trygdeavgift i følgende tilfeller
    • Informasjonsflyt
      • Fra Skatteetaten til NAV Medlemskap og avgift
      • Fra NAV Medlemskap og avgift til Skatteetaten
    • Praktisk samarbeid
      • Om praktisk samarbeid
      • Forskuddsstadiet
      • Skatteberegningen
      • Ved endringssak
  • Pensjon og uføreytelse over landegrensene – fra utlandet til Norge
    • Ansvarsfordeling for fastsetting og beregning av trygdeavgift
      • Om ansvarsfordeling for fastsetting og beregning av trygdeavgift
      • Innenfor EØS
      • Utenfor EØS
    • Informasjonsflyt
    • Praktisk samarbeid
      • Om praktisk samarbeid
      • Forskuddsstadiet
      • Skatteberegningen
      • Ved endringssak
  • Pensjon og uføreytelse over landegrensene – fra Norge til utlandet
    • Om pensjon og uføreytelse over landegrensene – fra Norge til utlandet
    • Ansvarsfordeling for fastsetting og beregning av trygdeavgift
      • Bosatt i annen EØS-stat
      • Bosatt utenfor EØS-området
    • Informasjonsflyt
      • Fra Skatteetaten til NAV Medlemskap og Avgift
      • Fra NAV Medlemskap og avgift til Skatteetaten
    • Praktisk samarbeid
      • Om praktisk samarbeid
      • Forskuddsstadiet
      • Skatteberegningen
      • Ved endringssak
  • Skatteplikt til Norge
    • Reglene etter norsk skatterett
    • Opphør av skatteplikt etter skatteloven
    • Kildeskatt på lønn for utenlandske arbeidstakere mv.
    • Skatteavtale, skattemessig bosted
    • Systematikken i vurdering av norsk beskatningsrett
    • Når foreligger dobbeltbeskatning
      • Om forebyggelse av dobbeltbeskatning
      • Forebygging av dobbeltbeskatning i norsk skatterett
    • Skatteplikt og forebygging av dobbeltbeskatning ut fra inntektskilde
      • Særlig om lønnsinntekt opptjent i utlandet
      • Særlig om pensjon og uføreytelse
      • Særlig om beskatningsrett for næringsinntekter
  • Medlemskap i folketrygden
    • Medlemskap i folketrygden
    • Folketrygdloven § 2-1 - Pliktig medlemskap for personer som er bosatt i Norge
    • Folketrygdloven § 2-14 – Opphør av pliktig medlemskap
    • Folketrygdloven § 2-2 – Pliktig medlemskap for arbeidstakere i Norge og på norsk sokkel
    • Folketrygdloven § 2-5 – Pliktig medlemskap for personer utenfor Norge
    • Folketrygdloven § 2-7 – Frivillig medlemskap for personer i Norge
    • Folketrygdloven § 2-7a – Frivillig medlemskap ved arbeid på skip registrert i utlandet
    • Folketrygdloven § 2-8 – Frivillig medlemskap for personer utenfor Norge
    • Folketrygdloven § 2-11 – Unntak fra medlemskap for ambassadepersonell i Norge
    • Folketrygdloven § 2-13 – Unntak fra medlemskap ved kortvarig arbeid i Norge
    • Folketrygdloven § 2-15 – Opphør av frivillig medlemskap
    • Folketrygdloven § 1-3, § 1-3a, § 1-3b – Avtaler med andre land om trygd
    • Trygdeforordningen (forordning (EF) nr. 883/2004)
    • Nordisk konvensjon om trygd
    • Avtaler med Storbritannia
    • Andre trygdeavtaler
    • Særskilt om enkelte grupper
  • Kontakt mellom etatene
  • Anbefalte tekster i korrespondanse knyttet til trygdeavgift
  1. Samhandlingsrutinen
  2. Skatteplikt til Norge
  3. Skatteplikt og forebygging av dobbeltbeskatning ut fra inntektskilde

Særlig om pensjon og uføreytelse

  • Oppdatert: 12.12.2023

    Intern rett

    Etter norsk skatterett vil en person som er bosatt i Norge som hovedregel også være skattepliktig til Norge for pensjon og uføreytelse mottatt fra utlandet.

    Pensjon, uføreytelse, livrente mv. utbetalt fra utenlandsk privat firma eller offentlig myndighet til personer skattemessig bosatt i Norge, er i utgangspunktet skattepliktig til Norge. Dette gjelder også pensjoner utbetalt fra internasjonale organisasjoner og institusjoner, herunder FN og NATO, selv om lønnsinntekt ville vært skattefri.

    For pensjonsutbetaling og uføreytelse fra Norge til person skattemessig bosatt i utlandet (skattemessig emigrert eller aldri vært skattemessig bosatt i Norge) vil skatteplikten følge av skatteloven § 2-3 fjerde ledd. Trygdeytelser knyttet til arbeid (sykepenger, svangerskapspenger, pleiepenger, dagpenger, foreldrepenger og arbeidsavklaringspenger) omfattes ikke av skatteloven § 2-3 fjerde ledd. Skatteplikten til Norge for slike ytelser forutsetter derfor at mottaker av slike ytelser har skatteplikt som bosatt etter skatteloven § 2-1.

    Norsk beskatningsrett kan være begrenset gjennom ulike skatteavtaler Norge har inngått med andre stater.

    Skatteavtale

    Skatteavtalene har forskjellige regler om i hvilken stat pensjon og uføreytelser skal beskattes.

    Etter noen skatteavtaler kan pensjonen/uføreytelsen beskattes både i utbetalingsstaten og i bostedsstaten. Er pensjonen/uføreytelsen skattepliktig både i bostedsstaten og i utbetalingsstaten, er det bostedsstaten som skal sørge for at personen ikke blir dobbeltbeskattet.

    Etter andre skatteavtaler kan pensjonen/uføreytelsen være skattepliktig helt eller delvis kun til enten bostedsstaten eller utbetalingsstaten. Tilsvarende vil da pensjonen/uføreytelsen helt eller delvis være unntatt fra beskatning i den andre staten.

    For å kunne vurdere norsk beskatningsrett ved slike forhold over landegrenser, er det avgjørende at det er avklart hvor pensjonisten/den uføretrygdede skal anses bosatt etter skatteavtale.

    Skatteavtaler – inndeling av pensjoner

    Trygdeytelser (OECD art. 21)

    • grunnpensjon, særtillegg, barnetillegg mv.
    • ytelser direkte knyttet til arbeid (sykepenger, svangerskapspenger, pleie- og omsorgspenger, dagpenger, arbeidsavklaringspenger og foreldrepenger)

    Tilleggspensjon offentlig tjeneste (OECD art. 19.2)

    • Statens Pensjonskasse mv.
    • Offentlig næringsvirksomhet kan være unntatt
    • Enkelte stiftelser kan være unntatt, selv om ansatte er i SPK
    • Offentlig pensjon kan utbetales fra private selskaper
    • Tilleggspensjon fra NAV

    Tilleggspensjon privat tjeneste (OECD art. 18)

    • Tilleggspensjon fra NAV
    • Obligatorisk tjenestepensjon
    • Kollektive livrenter i arbeidsopphold (før 1. januar 2007)

    Tilleggspensjon næringsvirksomhet (OECD art. 21)

    Andre private pensjoner (og livrenter) (OECD art. 21)

    • IPA, IPS, pensjon fra næringsvirksomhet, salg av fast eiendom
    • Krigspensjon, Pensjonstrygden for sjøfolk

    Skatteavtaler – inndeling av uføretrygd fra NAV og uføreytelser fra andre ordninger

    Den nye uføretrygden fra NAV og uføreytelser fra andre ordninger omfattes ikke av begrepet "pensjon" i skatteavtalene.

    Uføretrygd fra NAV omfattes av bestemmelser om "sosiale trygdeytelser".

    Uføretrygd fra NAV og uføreytelser fra andre ordninger omfattes av begrepet "andre lignende ytelser/godtgjørelser" i bestemmelsene om pensjon (OECD art. 18).

    Uføreytelser fra livrenteforsikringer som IPS/IPA omfattes av begrepet "livrenter" i bestemmelsen om pensjon.

    Kan ikke uføretrygden/uføreytelsen plasseres inn i en av de foregående bestemmelsene, omfattes ytelsene av bestemmelsen om "annen inntekt" (OECD art. 21).

    OECD – Mønsteravtale

    Article 18 – Pensions

    Subject to the provisions of paragraph 2 of Article 19, pensions and other similar remuneration paid to a resident of a Contracting State in consideration of past employment shall be taxable only in that State.

    Dette innebærer at bare bostedslandet har beskatningsrett til pensjon knyttet til privat tjeneste

    Article 19.2 - Government service

    1. Notwithstanding the provisions of paragraph 1, pensions and other remunerations paid by, or out of funds created by, a Contracting State or a political subdivision or a local authority thereof to an individual in respect of services rendered to that State or subdivision or authority shall be taxable only in that State.
    2. However, such pensions and other similar remuneration shall be taxable only in the other Contracting State if the individual is a resident of, and a national of, that State.

    Dette innebærer at kildestaten har beskatningsrett til pensjon knyttet til offentlig tjeneste, unntatt når personen er statsborger av bostedslandet.

     Article 21 – Other income

    ”Items of income of a Contracting State, wherever arising, not dealt with in the foregoing Articles of this Convention shall be taxable only in that State.”

    Dette innebærer at bare bostedslandet har beskatningsrett til sosiale trygdeytelser, livrenter og pensjon knyttet til tidligere næringsvirksomhet.

    Den nordiske skatteavtalen

    Etter NSA art. 18 nr. 1 kan offentlig og privat pensjon, livrente og utbetaling i henhold til sosiallovgivningen (tilsvarende norsk folketrygdlov mv.) skattlegges både i den stat der utbetalingen finner sted og i bostedsstaten. Dobbeltbeskatning skal forebygges av bostedsstaten.

    Kan ytelsen ikke plasseres i art. 18 nr. 1, vil bestemmelsen i art. 22 nr. 1 om "Annen inntekt" få anvendelse. Her er beskatningsretten kun lagt til bostedsstaten og det skal således ikke forekomme en dobbeltbeskatning av inntekten.

    Når Norge er bostedsstat:

    Dersom Norge er bostedsstat, følger det av NSA art.18, jf. art. 25 nr. 5 bokstav a, at kreditmetoden kommer til anvendelse.

    Når Norge er utbetalingsstat gjelder følgende for uføretrygd fra folketrygden og uføreytelser fra andre ordninger: 

    • Uføretrygd fra folketrygden – Norge er kildestat og kan skattlegge inntekten, jf. NSA art. 18 nr. 1.
    • Uføreytelser fra andre offentlige ordninger – Kun bostedsstaten som har beskatningsretten til inntekten, jf. NSA art. 22 nr. 1.
    • Uføreytelser fra private tjenestepensjonsordninger - Kun bostedsstaten som har beskatningsretten til inntekten, jf. NSA art. 22 nr. 1.
    • Uføreytelser fra andre private ordninger - Kun bostedsstaten som har beskatningsretten til inntekten, jf. NSA art. 22 nr. 1.
    • Uføreytelser fra livrenteforsikringer som IPS/IPA - Norge er kildestat og kan skattlegge inntekten, jf. NSA art. 18 nr.1.    

    Når Norge er utbetalingsstat gjelder følgende for pensjoner fra folketrygden NAV og andre ordninger: 

    • Grunnpensjon fra folketrygden - Norge er kildestat og kan skattlegge inntekten, jf. NSA art. 18 nr. 1.    
    • Tilleggspensjon privat tjeneste - Norge er kildestat og kan skattlegge inntekten, jf. NSA art. 18 nr. 1.    
    • Tilleggspensjon næringsvirksomhet - Norge er kildestat og kan skattlegge inntekten, jf. NSA art. 18 nr. 1.    
    • Annen privat pensjon/livrenter - Norge er kildestat og kan skattlegge inntekten, jf. NSA art. 18 nr. 1.    
    • Tilleggspensjon offentlig tjeneste - Norge er kildestat og kan skattlegge inntekten, jf. NSA art. 18 nr. 1.    

     

    Til toppen

    Samhandlingsrutinen er et samarbeid mellom Nav og Skatteetaten.

    Logo NAV
    Logo Skatteetaten
    footer/desktop/standard
    Skatteetaten. Logo