Hopp til hovedinnhold
  • Kontakt oss
  • Endre skriftstørrelse

    Hold Ctrl-tasten nede (Cmd-tasten på Mac).
    Trykk på + for å forstørre eller - for å forminske.

  • Bokmål
    • Bokmål
    • English
    • Nynorsk
  • Logg inn
  • Logg ut
Startsiden til Skatteetaten
Startsiden til Skatteetaten
Rutine for samhandling mellom NAV og Skatteetaten på utlandsområdet

Rutine for samhandling mellom NAV og Skatteetaten på utlandsområdet

Lukk Søk
Rutine for samhandling mellom NAV og Skatteetaten på utlandsområdet

Innholdsmeny

Rutinens forside
  • Om rutinen
    • Samhandlingsrutinen
    • Utgangspunktet for samarbeid om trygdeavgift
    • Viktige lov- og forskriftsendringer de siste årene
      • Folketrygdloven mv.
      • Skattebetalingsloven mv.
      • Skatteforvaltningsloven mv.
    • Andre endringer de siste årene
  • Arbeidsdeling NAV – Skatteetaten mv.
    • Generelt om arbeidet med fastsetting og beregning av trygdeavgift
    • Arbeidsdeling innen NAV
      • Om arbeidsdelingen generelt
      • NAV Medlemskap og avgift har disse arbeidsoppgavene
      • A1 og andre blanketter knyttet til trygdeavtaler
    • Arbeidsdeling innen Skatt
      • Fastsetting av trygdeavgift
      • Innbetaling av arbeidsgiveravgift
    • Ansvarsdeling mellom NAV og Skatt
      • A1 og andre blanketter
      • Utenlandske arbeidstakere i Norge
      • Ikke fullt ut samsvar mellom tidsperioden på A1 og arbeidsperioden
      • Avklaringer i ikke-kurante saker
    • Beregning av trygdeavgift i skatteoppgjøret ved før- og etterbetalinger (tidfesting)
  • Skatteforvaltningsloven
    • Om skatteforvaltningsloven
    • Fastsettingsmodeller for inntektsskatt
    • Endre egen fastsetting i 3 år og klage
    • Skatteetaten kan endre uriktige fastsettinger i 5 år uten klage
    • Forholdet mellom skatteforvaltningsloven og folketrygdloven
  • Arbeid over landegrensene – fra utlandet til Norge
    • Om arbeid over landegrensene – fra utlandet til Norge
    • Ansvarsfordeling for fastsetting og beregning av trygdeavgift
      • Om ansvarsfordeling for fastsetting og beregning av trygdeavgift
      • Skatteetaten beregner trygdeavgiften i følgende tilfeller
      • NAV Medlemskap og avgift fastsetter trygdeavgiften i følgende tilfeller
      • Trygdeavgift av ytelser knyttet til arbeidsforhold
    • Informasjonsflyt
      • Fra Skatteetaten til NAV Medlemskap og avgift
      • Fra NAV Medlemskap og avgift til Skatteetaten
    • Praktisk samarbeid
      • Forskuddsstadiet
      • Skatteberegningen
      • Ved endringssak
  • Arbeid over landegrensene – fra Norge til utlandet
    • Om arbeid over landegrensene – fra Norge til utlandet
    • Ansvarsfordeling for fastsetting og beregning av trygdeavgift
      • Om ansvarsfordeling for fastsetting og beregning av trygdeavgift
      • Skatteetaten beregner trygdeavgift i følgende tilfeller
      • NAV Medlemskap og avgift fastsetter trygdeavgiften i følgende tilfeller
    • Informasjonsflyt
      • Fra Skatteetaten til NAV Medlemskap og avgift
      • Fra NAV Medlemskap og avgift til Skatteetaten
    • Praktisk samarbeid
      • Om praktisk samarbeid
      • Forskuddsstadiet
      • Skatteberegningen
      • Ved endringssak
  • Næring over landegrensene - fra utlandet til Norge
    • Ansvarsfordeling for fastsetting og beregning av trygdeavgift
    • Informasjonsflyt
      • Fra Skatteetaten til NAV Medlemskap og avgift
      • Fra NAV Medlemskap og avgift til Skatteetaten
    • Praktisk samarbeid
      • Forskuddsstadiet
      • Skatteberegningen
      • Ved endringssak
  • Næring over landegrensene - fra Norge til utlandet
    • Ansvarsfordeling for fastsetting og beregning av trygdeavgift
      • Om ansvarsfordeling for fastsetting og beregning av trygdeavgift
      • Skatteetaten beregner trygdeavgift i følgende tilfeller
    • Informasjonsflyt
      • Fra Skatteetaten til NAV Medlemskap og avgift
      • Fra NAV Medlemskap og avgift til Skatteetaten
    • Praktisk samarbeid
      • Om praktisk samarbeid
      • Forskuddsstadiet
      • Skatteberegningen
      • Ved endringssak
  • Pensjon og uføreytelse over landegrensene – fra utlandet til Norge
    • Ansvarsfordeling for fastsetting og beregning av trygdeavgift
      • Om ansvarsfordeling for fastsetting og beregning av trygdeavgift
      • Innenfor EØS
      • Utenfor EØS
    • Informasjonsflyt
    • Praktisk samarbeid
      • Om praktisk samarbeid
      • Forskuddsstadiet
      • Skatteberegningen
      • Ved endringssak
  • Pensjon og uføreytelse over landegrensene – fra Norge til utlandet
    • Om pensjon og uføreytelse over landegrensene – fra Norge til utlandet
    • Ansvarsfordeling for fastsetting og beregning av trygdeavgift
      • Bosatt i annen EØS-stat
      • Bosatt utenfor EØS-området
    • Informasjonsflyt
      • Fra Skatteetaten til NAV Medlemskap og Avgift
      • Fra NAV Medlemskap og avgift til Skatteetaten
    • Praktisk samarbeid
      • Om praktisk samarbeid
      • Forskuddsstadiet
      • Skatteberegningen
      • Ved endringssak
  • Skatteplikt til Norge
    • Reglene etter norsk skatterett
    • Opphør av skatteplikt etter skatteloven
    • Kildeskatt på lønn for utenlandske arbeidstakere mv.
    • Skatteavtale, skattemessig bosted
    • Systematikken i vurdering av norsk beskatningsrett
    • Når foreligger dobbeltbeskatning
      • Om forebyggelse av dobbeltbeskatning
      • Forebygging av dobbeltbeskatning i norsk skatterett
    • Skatteplikt og forebygging av dobbeltbeskatning ut fra inntektskilde
      • Særlig om lønnsinntekt opptjent i utlandet
      • Særlig om pensjon og uføreytelse
      • Særlig om beskatningsrett for næringsinntekter
  • Medlemskap i folketrygden
    • Medlemskap i folketrygden
    • Folketrygdloven § 2-1 - Pliktig medlemskap for personer som er bosatt i Norge
    • Folketrygdloven § 2-14 – Opphør av pliktig medlemskap
    • Folketrygdloven § 2-2 – Pliktig medlemskap for arbeidstakere i Norge og på norsk sokkel
    • Folketrygdloven § 2-5 – Pliktig medlemskap for personer utenfor Norge
    • Folketrygdloven § 2-7 – Frivillig medlemskap for personer i Norge
    • Folketrygdloven § 2-7a – Frivillig medlemskap ved arbeid på skip registrert i utlandet
    • Folketrygdloven § 2-8 – Frivillig medlemskap for personer utenfor Norge
    • Folketrygdloven § 2-11 – Unntak fra medlemskap for ambassadepersonell i Norge
    • Folketrygdloven § 2-13 – Unntak fra medlemskap ved kortvarig arbeid i Norge
    • Folketrygdloven § 2-15 – Opphør av frivillig medlemskap
    • Folketrygdloven § 1-3, § 1-3a, § 1-3b – Avtaler med andre land om trygd
    • Trygdeforordningen (forordning (EF) nr. 883/2004)
    • Nordisk konvensjon om trygd
    • Avtaler med Storbritannia
    • Andre trygdeavtaler
    • Særskilt om enkelte grupper
  • Kontakt mellom etatene
  • Anbefalte tekster i korrespondanse knyttet til trygdeavgift
  1. Samhandlingsrutinen
  2. Skatteplikt til Norge
  3. Når foreligger dobbeltbeskatning

Forebygging av dobbeltbeskatning i norsk skatterett

  • Oppdatert: 12.12.2023

Internasjonal juridisk dobbeltbeskatning foreligger når en person ilegges sammenlignbare skatter på samme inntekt eller samme formue i to (eller flere) stater for samme inntektsperiode.

    Norsk skatterett har følgende regler for å forebygge dobbeltbeskatning:

    skatteloven    § 2‑1 tiende ledd

    1-årsregelen for lønnsinntekt

    skatteloven  §§ 16‑20 til 16‑29

    Fradrag i norsk skatt for skatt betalt til fremmed stat (kreditmetoden)

    skatteloven §§ 16-30      til 16-33

    Fradrag i norsk skatt ved skattlegging av utbytte mv. fra utenlandsk datterselskap

    skatteloven § 2-37 fjerde ledd

    FIN kan samtykke i at person som er skattepliktig som bosatt/selskap hjemmehørende i Norge med minst 95 % eierandel i utenlandsk aksjeselskap anses som direkte eier av tilsvarende andel av selskapets eiendommer og anlegg i utlandet

    skatteloven § 2-35

    Om formue og inntekt som skattlegges på Svalbard

    skatteloven § 6-15

    Fradrag i inntekt for utenlandsk skatt. I visse tilfeller kan det gis fradrag i norsk inntekt for den utenlandske skatten. Dersom inntekt opptjent i utlandet skattlegges både i utlandet og i Norge, har personen rett til fradrag for den utenlandske skatten i inntekten, jf. skatteloven § 6-15. Dette gjelder ikke hvis personen gis kreditfradrag i norsk skatt for samme skattebeløp etter regelen i skatteloven §§ 16-20 til 16-28 eller § 16-30 flg. Dersom inntekt opptjent i utlandet ikke skattlegges i Norge enten etter intern rett eller skatteavtale, kan det ikke kreves fradrag etter skatteloven § 6-15 for skatt betalt i utlandet på denne inntekten. Det er en betingelse for fradrag at det gjelder endelig fastsatt utenlandsk skatt som godtgjøres å være betalt og at den utenlandske skatten ligger innenfor eventuell begrensning i skatteavtale.

     

    Til toppen

    Samhandlingsrutinen er et samarbeid mellom Nav og Skatteetaten.

    Logo NAV
    Logo Skatteetaten
    footer/desktop/standard
    Skatteetaten. Logo