7. Endringer i ligningsloven

  • Publisert:

7.1. Innføring av forhåndsutfylt selvangivelse som permanent ordning

Ordningen med forhåndsutfylt selvangivelse er nå gjort permanent. Dette innebærer at ligningsloven er endret på en rekke punkter. Det vises i denne sammenheng til Skattedirektoratets brev av 22. desember 2000 til fylkesskattekontorene m.fl., der det redegjøres for de aktuelle lovendringene, samt forskrift av 22. desember 2000 om forhåndsutfylt selvangivelse.

7.2. Omgjøring av ligningsnemndene til rene klage- og overprøvingsorganer

Ligningslovens bestemmelser om hvem som har materiell kompetanse til å foreta ordinær ligning er endret med virkning fra og med ligningen for inntektsåret 2000. Forarbeider til lovendringen er Ot. prp. nr. 1 (2000-2001) og Innst. O. nr. 23 (2000-2001).

Slik ligningsloven § 8-4 nå lyder, har ligningskontoret full kompetanse til å ligne alle skattytere under ordinær ligning. Kontoret har også kompetanse til å ilegge tilleggsskatt under ordinær ligning. Ligningsnemnda er etter denne endringen gjort til et rent klage- og overprøvingsorgan. Endringen omfatter ikke sentralskattekontorene.

Ligningsloven § 9-8 om vedtaksmyndighet i endringssaker er ikke endret, slik at denne myndigheten i utgangspunktet fortsatt tilligger ligningsnemnda, med betydelig delegasjonsadgang til ligningsnemnda, jf § 9-8 nr. 3.

7.3. Bindende forhåndsuttalelser

Ligningsloven har fått et nytt kapittel 3 A om bindende forhåndsuttalelser. Forarbeider til lovendringen er Ot. prp. nr. 1 (2000-2001) og Innst. O. nr. 23 (2000-2001).

Lovendringen innebærer at Skattedirektoratet har fått myndighet til å gi bindende forhåndsuttalelser på hele skattelovens virkeområde. Tilsvarende bestemmelse er tatt inn i merverdiavgiftslovgivningen. Videre er det i nytt femte ledd i folketrygdloven § 24-3 bestemt at direktoratet skal ha samme myndighet til å gi bindende forhåndsuttalelser vedrørende arbeidsgiveravgift.

Bestemmelsene er ennå ikke trådt i kraft. Nærmere informasjon om ordningen vil bli distribuert før ikrafttredelsen.

7.4. Tilleggsskatt og menneskerettigheter

I en dom av 23. juni 2000 har Høyesterett vurdert regelverket om tilleggsskatt i ligningsloven kapittel 10 i forhold til bestemmelsene i Den europeiske menneskerettighetskonvensjonen (EMK) artikkel 6 nr. 1. Dommen er inntatt i Utv. 2000 s. 1029. Høyesterett kom til at varsel om forhøyet tilleggsskatt, jf ligningsloven § 10-4 nr. 1 annet pkt., skal anses som straffesiktelse etter EMK artikkel 6 nr. 1. Av den grunn må sak om ileggelse av tilleggsskatt være endelig avgjort innen «rimelig tid».

Høyesterett tok ikke endelig stilling til forholdet mellom tilleggsskatt og forbudet mot dobbelt straff, som fremgår av EMK protokoll 7 artikkel 4. Spørsmålet er behandlet i en kjennelse fra Gulating lagmannsrett av 20. september 2000, hvor retten kom til at det strider mot EMK's bestemmelser å benytte ligningslovens straffebestemmelser etter at skattyter er ilagt forhøyet tilleggsskatt. (Inntatt i Utv 2000 s 1572.) Høyesteretts kjæremålsutvalg har i kjennelse datert 19. januar 2001 satt lagmannsrettens kjennelse til side. Kjæremålsutvalget kom til at EMK ikke er til hinder for at skattytere som er ilagt forhøyet tilleggsskatt senere dømmes etter bestemmelsene i ligningslovens kapittel 12. Kjennelsen gir ingen endelig avklaring på spørsmålet om det kan ilegges forhøyet tilleggsskatt etter at det foreligger rettskraftig dom i en straffesak.

Skattedirektoratet har i brev av 7. juli 2000 omtalt mulige konsekvenser høyesterettsdommen kan få for ligningsforvaltningen. (Se Utv. 2000 s. 1240) Når det gjelder bruk av forhøyet tilleggsskatt etter at det foreligger rettskraftig dom, reiser EMK Protokoll 7 artikkel 4 nr 1 vanskelige spørsmål både av praktisk og prinsipiell art. Problemstillingen ventes avklaret gjennom en sak som skal behandles av Høyesterett i løpet av år 2001. Da spørsmålet anses åpent og ennå ikke er løst verken av konvensjonens organer eller norske domstoler, legger Skattedirektoratet til grunn at det "dobbeltsporete system" som følger av intern norsk rett fortsatt skal legges til grunn av ligningsmyndighetene.