SKD-melding
Revidert nasjonalbudsjett 2015 – endringer i merverdiavgiftsloven Merverdiavgiftsfritaket for elbiler
Omtale av overføringen av forvaltningsansvaret for innførselsmerverdiavgift og særavgifter fra Toll- og avgiftsetaten til Skatteetaten
Nytt regelverk for kassasystemer – innføring av overtredelsesgebyr
Orientering om notifikasjon til ESA om merverdiavgiftsfritak for e-aviser
Ikrafttredelse av merverdiavgiftsfritaket for leasing av elbiler og omsetning av elbilbatterier
- Overføring av forvaltningsansvaret for innførselsmerverdiavgift og særavgifter fra Toll- og avgiftsetaten til Skatteetaten
- Nytt regelverk for kassasystemer
- Fritak for merverdiavgift for e-aviser
- Oppretting av lovtekst
- Fritak for merverdiavgift knyttet til elbiler, ikrafttredelse
Revidert nasjonalbudsjett ble lagt frem for Stortinget 12. mai 2015. Det ble foreslått endringer i blant annet merverdiavgiftsloven.
Lovendringene følger som vedlegg til denne meldingen.
Det vises til lov 19. juni 2015 nr. 56, jf. Prop. 120 LS (2014-2015) og Innst. 355 L (2014-2015).
1Overføring av forvaltningsansvaret for innførselsmerverdiavgift og særavgifter fra Toll- og avgiftsetaten til Skatteetaten
Fra 1. januar 2016 vil Skatteetaten overta forvaltningsansvaret for
- særavgifter som oppstår ved innenlandsk produksjon av varer
- særavgifter som oppstår ved innførsel av varer når importøren er registrert som særavgiftspliktig
- motorvognavgiftene
- innkrevingsoppgaver knyttet til toll, innførselsmerverdiavgift og særavgifter
Fra 1. januar 2017 vil Skatteetaten overta forvaltningsansvaret for
- særavgifter som oppstår ved innførsel av varer når importøren ikke er registrert som særavgiftspliktig
- innførselsmerverdiavgift, både i de tilfeller importøren er registrert i Merverdiavgiftsregisteret og i de tilfeller importen foretas av privatpersoner mv.
For å sikre en praktisk og hensiktsmessig overføring av forvaltningen av særavgifter og innførselsmerverdi-avgift til Skatteetaten, er merverdiavgiftsloven § 12-1 endret med virkning fra 1. januar 2016. I et nytt tredje ledd er departementet gitt hjemmel til å bestemme at skattekontoret er avgiftsmyndighet når merverdiavgift skal beregnes ved innførsel.
I proposisjonen omtales også forslag om overføring fra 1. januar 2016 av
- det faglige ansvaret for dokumentavgiften fra Kartverket og Toll- og avgiftsdirektoratet til Skatteetaten,
- skatteoppkreverfunksjonen fra de kommunale skatteoppkreverne til Skatteetaten.
Sistnevnte forslag fikk ikke støtte av flertallet i finanskomiteen. Regjeringen ble anmodet om å belyse saken ytterligere.
2 Nytt regelverk for kassasystemer
For å redusere mulighetene for å holde kontantomsetning skjult gjennom manipulering av kassasystemer, er det innført nye regler som stiller krav til leverandører av kassasystemer. Loven fastsetter blant annet at leverandører før et kassasystem tilbys for salg, må avgi en produkterklæring til skattekontoret. Det vises til lov 19. juni 2015 nr. 58 om krav til kassasystem. Loven trer i kraft 1. januar 2017. Fristen for utfasing av kassasystemer som ikke tilfredsstiller de nye kravene er satt til 1. januar 2019.
Det følger av bokføringsloven ny § 10a at bokføringspliktige skal registrere og dokumentere kontantsalg ved bruk av et kassasystem med produkterklæring. Som følge av de nye reglene er merverdiavgiftsloven endret ved tilføyelse av ny § 21-1 a. Bestemmelsen gir avgiftsmyndighetene hjemmel til å ilegge bokføringspliktige et overtredelsesgebyr ved manglende registrering og dokumentasjon av kontantsalg.
Endringen i merverdiavgiftsloven vil tre i kraft 1. januar 2019.
3 Fritak for merverdiavgift for e-aviser
Merverdiavgiftsfritaket for aviser gjelder ikke elektroniske utgaver. Regjeringen tar sikte på å notifisere til ESA et fritak for merverdiavgift (null-sats) for e-aviser. Fritaket vil også omfatte TV-nyheter samt nyheter på mobil og nettbrett.
4 Oppretting av lovtekst
Ved endringen av merverdiavgiftsloven § 2-3, se lov 20. juni 2014 nr. 36, ble henvisningen i merverdiavgiftsloven § 15-4 ikke endret. Det er nå rettet opp.
Lovendringene trådte i kraft straks.
5 Fritak for merverdiavgift knyttet til elbiler, ikrafttredelse
Under behandlingen av statsbudsjettet for 2014, ble det vedtatt et fritak for merverdiavgift ved leasing av elbiler og ved omsetning av bilbatterier til elbiler, jf. Innst. 4 L (2013-2014) og lov 13. desember 2013 nr. 128.
Fordi merverdiavgiftsfritaket kunne anses som offentlig støtte, ble fritaket notifisert til EFTAs overvåkningsorgan, ESA. Også gjeldende fritak for omsetning av elbiler ble notifisert. ESA la til grunn at fritakene var offentlig støtte, men i samsvar med EØS-avtalen. Godkjenningen gjelder ut 2017, men fritaket kan søkes forlenget. Ved kgl. res. 12. juni 2015 ble det vedtatt at lovendringene skal tre i kraft 1. juli 2015.
Vedlegg
Endringer i merverdiavgiftsloven
I
§ 15-4 første ledd andre punktum skal lyde: Det samme gjelder avgiftssubjekt som er frivillig registrert etter § 2-3 annet og fjerde ledd.
II
§ 12-1 nytt tredje ledd skal lyde: Departementet kan gi forskrift om at skattekontoret er avgiftsmyndighet når merverdiavgift skal beregnes ved innførsel av varer. Det kan bestemmes at § 13-3 kan fravikes.
III
Ny § 21-1 a skal lyde:
§ 21-1a. Overtredelsesgebyr ved manglende etterlevelse av pliktene til å registrere og dokumentere kontantsalg
(1) Avgiftsmyndighetene kan ilegge overtredelsesgebyr overfor bokføringspliktig som forsettlig eller uaktsomt overtrer sine plikter til å registrere og dokumentere kontantsalg etter regler gitt i eller i medhold av bokføringsloven § 10 a.
(2) Gebyret skal utgjøre 15 rettsgebyr, jf. rettsgebyrloven § 1 annet ledd. Ved gjentatt overtredelse innen tolv måneder fra ileggelsen av gebyret skal gebyret utgjøre 40 rettsgebyr.
(3) Vedtak om overtredelsesgebyr kan påklages til Skattedirektoratet innen tre uker.
(4) Gebyret tilfaller statskassen.
IV
Endringen under I trer i kraft straks.
Endringen under II trer i kraft 1. januar 2016.
Endringen under III trer i kraft 1. januar 2019.