Bindende forhåndsuttalelse

Avgiftsberegningen når vann- og avløpsselskap organisert som andelslag, legger stikkledninger for abonnentene/andelseierne

• Avgitt 30.08.2007

Bindende forhåndsuttalelse fra Skattedirektoratet BFU 49/07. Avgitt 30.08.2007

(Merverdiavgiftsloven §§ 13 og 21)

Et vann- og avløpsselskap organisert som andelslag/samvirkeforetak (BA), skal bygge ut et anlegg som skal betjene dets ca 100 andelseiere. Anlegget vil bestå av hovedledninger (Kategori 1) som betjener alle andelseiere/abonnenter, stikkledninger (Kategori 2) som skal betjene to eller flere og stikkledninger (Kategori 3) som bare skal betjene en enkelt andelseier/abonnent. Finansieringen skjer ved andelsinnskudd. Innskuddene beregnes etter kostnadsdeling for ledningskategori 1 og 2. For ledningskategori 3 vil andelsinnskuddet tilsvare de faktiske kostnader med leggingen. Selskapet reiste spørsmål om fradragsretten for inngående avgift på anskaffelser til ledningskategori 3.

Skattedirektoratet la til grunn at ledningskategori 3 måtte anses som andelseiernes egne ledninger. Selskapet ble ansett fradragsberettiget for kostnadene med leggingen, men skal beregne utgående avgift av andelsinnskuddet fra andelseierne.

Innsenders fremstilling av faktum og jus

Selskapet er organisert som et andelslag, og planlegger utbyggingen av vann- og avløpsnett for ca. 100 husstander. Virksomheten kapitaliseres med innskudd fra medlemmene i selskapet. I tillegg vil brukerenhetene betale en årlig serviceavgift for de tjenester som blir levert av Selskapet. Disse årlige innbetalinger faktureres med tillegg av merverdiavgift.

Selskapet står i den etterfølgende fase for drift av vann- og avløpsnettet fra de punkter kommunen har bygget ut og til den enkelte brukerenhet sin yttervegg/grunnmur.

Den årlige serviceavgift er tenkt likt fordelt på alle brukerenheter som blir tilknyttet. Innskuddet av selskapskapital vil bli differensiert avhengig av utbyggingsinvesteringen som er knyttet til den aktuelle tilknytning.

Beskrivelse av ledningsnettet.
Ledningsnettet kan deles i tre ulike grupper:

1. Hovedledningsnett som samler og fordeler vann og avløp til hele anlegget. (Investeringsgruppe 1)
  2. Stikkledninger som samler og fordeler vann og avløp til to eller flere bruksenheter. (Investeringsgruppe 2)
  3. Stikkledning som samler og fordeler vann og avløp til kun en brukerenhet. (Investeringsgruppe 3)

1. Innskudd for utbygningsinvesteringen av felles hovedledningsnett (1) vil bli likt fordelt på alle brukerenhetene. Inkludert i investeringsgruppe 1 ligger felles investeringer knyttet til utbygningen, forhandlet erstatning til grunneier (engangserstatning), prosjekteringskostnader mv.

2. Innskudd for utbygning av stikkledning felles for to, eller flere bruksenheter (2) vil bli like fordelt på de brukerenheter som ligger innenfor et og samme investeringsområde. Dette typisk for 4 til 6 brukerenheter.

3. Innskudd for utbygging av stikkledning som dekker kun en bruksenhet og med tilhørende pumpe mv. (3) vil ikke bli delt, men dekket gjennom innskudd fra den brukerenheten som er alene om bruken av denne stikkledningen med tilhørende pumpe.

Det presiseres at ingen av de aktuelle utbygninger selskapet tar del i vil være innenfor yttervegg eller grunnmur til den private bruker. Det er tale om et ledningsnett som Selskapet bygger ut og som Selskapet siden vil ha ansvaret for å drifte mot en årlig serviceavgift.

Grunneier er ikke selv utbygger. Det er Selskapet som er formell og reell utbygger. Selskapet gjennomfører utbygning med tillatelse fra grunneier, festere, og andre impliserte instanser som kommunen og ansvarlig utførende entreprenør.

Spørsmål til vurdering
Selskapet ønsker vurdert om det vil være avskåret fra å gjøre merverdiavgiftsmessig fradrag på den del av entreprisekontrakten som vedrører investeringsgruppe 3, alternativt om andelsinnbetalingen knyttet til denne må bli å fakturere med tillegg av merverdiavgift. En begrunnelse vil være av vesentlig verdi for Selskapet.

Selskapet sin vurdering
Selskapet anser seg normalt berettiget til fradrag på alle innkjøp til bruk i sin virksomhet (investeringer og drift), men innser at utbyggingen av stikkledninger i investeringsgruppe 3 har en privat interesse og mindre interesse for Selskapet som selskap. På den annen side vil Selskapet ta seg betalt for drifting av ledningene etter at den er utbygget, samt betalt for tjenesten (leveranse av vann og avløp) som finner sted gjennom denne stikkledningen. Den er således en nødvendig forutsetning for at vannleveransen skal være aktuell.

Det faktum at investeringsgruppe 3 er individuelt beregnet har også medført at Selskapet fant det riktig å foreta denne henvendelse for å få spørsmålet bindende vurdert. Investeringsgruppe 2 er også ulikt beregnet, men da med lik fordeling på alle innenfor denne investeringsgruppen. Selskapet forutsetter for denne del at det vil foreligge full fradragsrett.

Spørsmålet har blant annet regnskapsmessig betydning for Selskapet slik at merverdiavgiftsmessige forhold blir riktig behandlet i selskapet.

Skattedirektoratets vurderinger

Selskapet skal anlegge et vann- og avløpsanlegg som forventes å betjene ca 100 brukerenheter, etter det vi forstår bestående av private bolig- og fritidseiendommer. Selskapet er forhåndsregistrert i avgiftsmanntallet for fremtidig omsetning av vann og avløpstjenester til lagets medlemmer.

Selskapet er organisert som et andelslag/samvirkeforetak med begrenset ansvar (BA), jf. lov 21. juni 1985 nr. 78 om registrering av foretak § 3-2.

Som det fremgår av innsenders redegjørelse, deles anlegget i tre deler eller investeringsgrupper. Investeringsgruppe 1 utgjør hovedledningsnettet som betjener alle medlemmene med vann og avløpstjenester. Vi legger til grunn at dette er det samme som i innsenders fremstilling ovenfor er betegnet som fellesanlegget, som nye medlemmer skal dekke en forholdsmessig del av før tilknytning til anlegget.  Investeringsgruppe 2 består av stikkledninger som betjener to eller flere medlemmer (normalt fire til seks medlemmer i flg. innsender), og investeringsgruppe 3 er stikkledninger som utelukkende betjener ett medlem.

I følge fremlagt stiftelsesprotokoll med vedtekter innbetalte syv stiftere hver et andelsinnskudd på kr. 10 000. Nye medlemmer som skal tilknyttes vann- og avløpsanlegget, må innbetale en forholdsmessig andel av ”anleggskostnadene for fellesanlegget”. Dette beløpet fastsettes av årsmøtet etter en vurdering av kostnadsnivået på tilknytningstidspunktet sammenholdt med de opprinnelige anleggskostnader. Av vedtektene fremgår det for øvrig at styret løpende skal vurdere behovet for innskudd fra lagets medlemmer, og vedtak om innskudd fattes av årsmøtet. Skattedirektoratet oppfatter det slik at vann- og avløpsanleggets deler betegnet som investeringsgruppe 1 og 2, i hovedsak skal finansieres ved andelsinnskudd fra medlemmene. Etter det vi har fått opplyst vil det imidlertid også kunne være aktuelt med lånefinansiering.

Det er videre opplyst at Selskapets avtale med utførende entreprenør(er) vil omfatte den samlede utbygging av alle deler av anlegget, dvs. fra tilkopplingspunktet til det kommunale vann- og avløpsnettet og frem til hvert enkelt medlems hyttevegg. Det enkelte medlem vil måtte innbetale nærmere fastsatte andelsinnskudd for de delene av anlegget som er betegnet som henholdsvis fellesanlegg (investeringsgruppe 1) og felles stikkledninger (investeringsgruppe 2). Når det gjelder stikkledningene frem til det enkelte medlem, vil Selskapet fakturere medlemmene for et beløp som tilsvarer de faktiske anleggskostnadene for de respektive ledninger, basert på spesifikasjoner fra entreprenør.

Skillet i finansieringsform mellom på den ene side anleggets deler betegnet som investeringsgruppe 1 og 2, og på den annen side stikkledningene betegnet som investeringsgruppe 3, er nedfelt i Selskapets vedtekter.

Det fremgår av vedtektene at Selskapets formål er å anlegge, drifte og administrere vann- og avløpsanlegg med tilhørende installasjoner for selskapets medlemmer. I formålsparagrafens beskrivelse av hva som omfattes av dette vann- og avløpsanlegget, heter det imidlertid at ”(S)tikkledninger frem til hyttevegg inkludert nødvendige villapumpestasjoner er det enkelte medlem sitt ansvar. Selskapet skal dog være det enkelte medlem behjelpelig med innhenting av priser m.v. på den/de private stikkledningene som måtte bli etablert.”

Innsender har senere opplyst at det i ettertid er inngått en avtale med eierne av gården medlemmenes eiendommer er utskilt/bygslet fra, som gir Selskapet retten til å fremføre, ha liggende og vedlikeholde ledningsnettet som bygges ut på grunneiernes tomt. Dette omfatter etter det opplyste også enkelte stikkledninger i investeringsgruppe 3.

Etter en samlet vurdering legger Skattedirektoratet til grunn at stikkledningene (investeringsgruppe 3) i avgiftsmessig henseende må anses som medlemmenes private anlegg. Det forhold at Selskapet mot årlige avgifter fra medlemmene også skal påta seg drift og vedlikehold av disse stikkledningene, kan i denne henseende ikke føre til noen annen løsning. At noen av disse ledningene delvis også omfattes av den inngåtte avtale mellom Selskapet og grunneierne, antar vi først og fremst skyldes grunneiernes interesse i å kunne forholde seg til bare en enkelt part i alle spørsmål som gjelder utbyggingen over deres eiendom. Det avgjørende må være at hver enkelt stikkledning utelukkende betjener ett enkelt medlem som fullt ut er pålagt å bekoste utbyggingen av den bestemte ledningen. At slike stikkledninger anses som medlemmenes/abonnentenes private ledninger samsvarer også med hvordan slike stikkledninger er behandlet i andre utbyggingsprosjekter, så vel private som offentlige, som Skattedirektoratet er kjent med.

Løsningen tilsier at private (ikke avgiftspliktige) medlemmer eller abonnenter som er tilknyttet vann- og avløpsanlegget, blir belastet for merverdiavgift på omkostningene med å anlegge disse stikkledningene. Det ovenstående sitat fra vedtektene tyder på at Selskapet ikke skal ha annen befatning med stikkledningene (investeringsgruppe 3) enn å være behjelpelig med å innhente priser etc. og eventuelt kontakt med entreprenør. I tillegg til at den ovennevnte avtale med grunneierne har medført at Selskapets rolle har endret seg, har innsender opplyst at også entreprenøren har satt krav om at Selskapet står som kontraktspart for alle deler av vann- og avløpsanlegget.

På denne bakgrunn antar vi at Selskapet kan anses å omsette utbyggingen av stikkledningene (investeringsgruppe 3) til medlemmene. Selskapet vil derfor kunne fradragsføre inngående avgift også på omkostningene med utbygging av denne del av det samlede anlegget, men skal til gjengjeld beregne utgående avgift av de beløp som faktureres til medlemmene for arbeidene med de enkelte stikkledningene.

Konklusjon

Selskapet kan fradragsføre inngående avgift på omkostningene med å anlegge stikkledninger (investeringsgruppe 3), forutsatt at det fakturerer medlemmene for arbeidet med disse ledningene med tillegg av merverdiavgift.