Bindende forhåndsuttalelse

Skattemessig behandling av forsikringsprodukt – forskuddsbetaling av uførekapital (skatteloven § 5-21 annet ledd)

  • Publisert:
  • Avgitt 07.04.2005

Bindende forhåndsuttalelse fra Skattedirektoratet, avgitt 7. april 2005 (BFU 23/05)

Et forsikringsprodukt som dekket uførhet hadde en ordning med forskuddsbetaling av uførekapitalen. Forskuddet besto i en engangsutbetaling av 20 % av forsikringssummen. Forsikringen ble i sin helhet ansett som en kapitalforsikring. Utbetaling fra forsikringen ville derfor være skattefri.

Innsenders fremstilling av faktum og jus

På bakgrunn av de opplysninger som er gitt i anmodningen, legges det til grunn at en arbeidsgiver vurderer å tegne ”Gruppelivsforsikring med uførekapital” for sine ansatte, herunder for skattyter. Ordningen vil innebære at arbeidsgiver betaler forsikringspremien og denne fordelen vil bli lønnsinnberettet for den ansatte.

Det er opplyst at forsikringen består av en dødsfallserstatning og en uførekapital. Det er uførekapitalen denne saken gjelder.

Forsikringsordningen innebærer at en forsikret som på grunn av sykdom eller ulykkestilfelle som inntreffer i forsikringstiden, blir innvilget minst 50 % varig uførepensjon fra Folketrygden får utbetalt uførekapitalen som en engangsutbetaling. Beløpet som utbetales er en på forhånd fastsatt forsikringssum. Forsikringen er en risikoforsikring og har ikke noe spareelement. Innsender sier det er sikker praksis for at en slik utbetaling er skattefri i henhold til skatteloven § 5-21 annet ledd.

Forsikringsproduktet har videre en ordning med forskudds- eller delutbetaling. Hvis den forsikrede, av årsak som nevnt i avsnittet over, innvilges minst 50 % tidsbegrenset uførestønad fra Folketrygden får han rett til en delutbetaling på 20 % av uførekapitalen (forsikringssummen). Det er en forutsetning at uførestønaden er innvilget i ett eller flere vedtak som til sammen er av minst tre års sammenhengende varighet. Ved senere innvilgelse av uførepensjon vil en slik delutbetaling gå til fradrag, slik at uførekapitalen blir tilsvarende redusert. Dersom forsikrede på et tidspunkt blir bedømt som mindre enn 50 % ervervsufør, oppstår ingen tilbakebetalingsplikt for delutbetalingen. Det er den skattemessige behandling av denne forskudds- eller delutbetalingen anmodningen om bindende forhåndsuttalelse gjelder.

Innsender viser til at forsikringsproduktet knytter seg til forsikredes liv og helse og forsikringsteknisk er å anse som en livsforsikring. Det vises til at livsforsikringer kan inndeles i to hovedgrupper; kapitalforsikringer og livrenteforsikringer. Innsender sier at det aktuelle forsikringsproduktet er en kapitalforsikring fordi det kommer til utbetaling med en bestemt forsikringssum.

Innsender hevder at formuesforøkelse ved utbetaling fra en kapitalforsikring som er tegnet til fordel for en ansatt er skattefri i henhold til skatteloven § 5-21 annet ledd forutsatt at forsikringen er tegnet i et forsikringsselskap som er hjemmehørende i EØS-området, at utbetalingen ikke er en årlig avkastning på sparedelen av en livsforsikring, jf. skatteloven § 5-20 annet ledd, og at arbeidstakeren er skattlagt for premien.

Det anføres at en engangsutbetaling av uførekapital sikrer utbetaling av en gitt forsikringssum ved inntruffet forsikringstilfelle og derfor utvilsomt er en skattefri kapitalforsikring i henhold til skatteloven § 5-21 annet ledd.

Det anføres videre at delutbetalingen innebærer en forskuddsutbetaling av uførekapitalen, at den innholdsmessig og beløpsmessig er avledet av retten til uførekapital og derfor skattemessig må behandles på samme måte som uførekapitalen. Det at betalingen foretas forskuddsvis hevdes ikke å kunne frata utbetalingen karakter av å være en kapitalforsikring. Delutbetalingen er en gitt andel (20 %) av den totale forsikringssummen som gir en klar ramme for maksimal utbetaling under forsikringen.

Innsender mener at delutbetalingen skattemessig må behandles på samme måte som  uførekapitalen og at også delutbetalingen vil være skattefri i henhold til skatteloven § 5-21 annet ledd.

Det vises for øvrig til en bindende forhåndsuttalelse fra Skattedirektoratet avgitt 2. september 2003 (BFU 64/03), hvor direktoratet behandlet et forsikringsproduktet omtalt som ”Uførekapital med forskuttering”. Innsender viser til at forskuddsutbetalingen i den saken besto i månedlige utbetalinger på 1/120 av forsikringssummen i tiden før varig uførhet ble konstatert, mens forskuddsutbetalingen i dette tilfellet er på 20 % av forsikringssummen. Innsender mener de to forsikringsproduktene til tross for disse ulikheter har så klare likhetstrekk at de skattemessig må behandles likt.

For det tilfellet at Skattedirektoratet kommer til at delutbetalingen likevel utløser beskatning bes det tatt standpunkt til om senere oppfyllelse av vilkårene for og utbetaling av uførekapitalen (med fradrag for delutbetalingen) medfører endring av den tidligere beskattede delutbetalingen.

Skattedirektoratets vurderinger

Skattedirektoratet skal i det følgende ta stilling til den skattemessige behandling av en eventuell forskudds- eller delutbetaling av uførekapital under forsikringsdekningen ”Gruppelivsforsikring med uførekapital”.

Det aktuelle forsikringsproduktet knytter seg til forsikringstagerens liv og helse, og er forsikringsteknisk å anse som en livsforsikring. Kategorien livsforsikring kan inndeles i to hovedgrupper; kapitalforsikring og renteforsikring som livrenteforsikring sorterer under. En livsforsikring kan også være en kombinasjon av disse.

En kapitalforsikring kjennetegnes ved at den sikrer utbetaling av en bestemt forsikringssum ved et inntruffet forsikringstilfelle. Utbetalingen kan skje i form av et engangsbeløp eller ved terminvise ytelser, jf. forsikringsavtaleloven § 10-2 første ledd bokstav d. Formuesforøkelse ved utbetaling fra kapitalforsikring er på nærmere angitte vilkår fritatt for inntektsbeskatning, jf. skatteloven § 5-21 annet ledd.

En livrenteforsikring kjennetegnes ved at det sikres utbetaling av en løpende ytelse så lenge forsikrede lever eller til vedkommende når en bestemt alder, jf. Finansdepartementets forskrift til skatteloven (FSFIN) § 5-41-2 og forsikringsavtaleloven § 10-2 første ledd bokstav e. Det sentrale trekk ved en livrenteforsikring er at omfanget av de totale utbetalinger under forsikringen ikke er bestemt på forhånd, men vil variere ut fra når forsikringstilfellet inntreffer og når det kan konstateres at det foreligger en opphørsgrunn for terminutbetalingene. Livrente som utbetales i henhold til en livrenteforsikring er skattepliktig etter skatteloven § 5-1 første ledd med den begrensning som er angitt i skatteloven § 5-41.

Skattedirektoratet er enig med innsender i at den omhandlede uføreforsikringen, som sikrer utbetaling av en gitt forsikringssum ved inntruffet forsikringstilfelle, er en kapitalforsikring.

Utbetaling av en kapitalforsikring er med visse unntak, ikke skattepliktig, jf. skatteloven § 5-21 annet ledd som lyder:

 ”Utbetaling av livsforsikring (kapitalforsikring) regnes ikke som inntekt, unntatt a. ved utbetaling fra forsikringsselskap hjemmehørende i en stat utenfor EØS- området,   eller b. hvor forsikringen er tegnet av arbeidsgiver til fordel for ansatt………….. i den     utstrekning disse ikke tidligere er skattlagt for innbetalt premie. c. hvor skattlegging skjer ved utbetaling etter § 5-20 annet ledd.”

Etter det som er opplyst legges det til grunn at kapitalforsikringen i dette tilfellet vil bli utbetalt fra et forsikringsselskap hjemmehørende i Norge og at den forsikrede vil bli beskattet for fordelen ved at arbeidsgiver betaler forsikringspremien. Det legges videre til grunn at den aktuelle forsikringen ikke inneholder noe spareelement. Skattedirektoratet er på denne bakgrunn enig med innsender i at utbetaling av uførekapitalen vil være skattefri. Spørsmålet er om den forskudds- eller delbetalingen som kommer til utbetaling under den tidsbegrensede uførestønad fra Folketrygden, jf. folketrygdloven § 12-9, også skal følge reglene for kapitalforsikring slik at den kan utbetales uten inntektsbeskatning.

Skattedirektoratet er kommet til at forsikringen med forskutteringsordning i sin helhet er en kapitalforsikring. Det er ved avgjørelsen lagt vekt på at forskutteringsordningen både innholdsmessig og beløpsmessig, er avledet av retten til uførekapital. At forskutteringsordningen innebærer forsikringsdekning i en periode da uførhet er konstatert, men hvor man er usikker på utviklingen i uføregrad og varighet, fratar ikke forsikringen karakter av å være en kapitalforsikring. Forskutteringsordningen har for øvrig selv de typiske kjennetegn for en kapitalforsikring ved at den sikrer utbetaling av et gitt engangsbeløp (20 % av uføreforsikringens forsikringssum) ved inntruffet forsikringstilfelle.

Konklusjon

En eventuell forskudds- eller delutbetaling med 20 % av uførekapitalen (forsikringssummen) fra forsikringsproduktet ”Gruppelivsforsikring med uførekapital” til skattyter vil være unntatt fra inntektsbeskatning, jf. skatteloven § 5-21 annet ledd.