Bindende forhåndsuttalelse

Skattemessige spørsmål i tilknytning til bruk av bobil (campingbil) i næringsvirksomhet (skatteloven § 6-12, jf. § 5-13)

  • Publisert:

Bindende forhåndsuttalelse fra Skattedirektoratet, avgitt desember 2004 (BFU 104/04)

Skattyter ønsket å kjøpe inn bobil (campingbil) for å bruke den som kontor og overnattingssted i forbindelse med næringsvirksomheten. Han ønsket også å leie den ut i perioder han ikke trengte den i næringsvirksomheten. Skattedirektoratet mente at reduksjon av bilkostnadene skal gjennomføres med en tilbakeføring med en viss prosent av bilens listepris som ny. Hvis skattyter leier ut bilen, skal dette redusere fordelsbeskatningen.

Innsenders fremstilling av faktum og jus

På bakgrunn av de opplysninger som er gitt i anmodningen, legges det til grunn at skattyter driver et enkeltpersonforetak med salg av ulike produkter og tjenester. Hans distrikt medfører mye reising med overnatting, anslagsvis 100 – 150 døgn i året. Det er også nødvendig å ha et mobilt kontor med datautstyr og annet kontorutstyr. For å slippe å pendle frem og tilbake til regionsentra for informasjonsbehandling og overnatting, vurderer han å lease eller kjøpe en campingbil (bobil). Antall kjørte kilometer i næring vil overstige 6 000 km i året, slik at campingbilen må anses som et driftsmiddel i næringen. Privatbruken av campingbilen vil trolig bli på under 10 prosent, ettersom den omfattende kjøringen i næringen ikke frister til mye kjøring i ferie og fritid.

Det anmodes om en bindende forhåndsuttalelse om hvordan skattemyndighetene vil fastsette fordelsbeskatningen ved henholdsvis leasing og kjøp av bilen. Videre opplyses det at skattyter vurderer å starte utleie av bilen for å få tilleggsinntekter i perioder han selv ikke har bruk for den. Det spørres om dette vil ha innvirkning på vurderingen av fordelsbeskatningen og hvordan skattemyndighetene vil fastsette fordelsbeskatningen. Campingbilen vil i innkjøp koste mellom 750 000 og 800 000 kroner. Ved leasing må det trolig betales 100 000 kroner i forskudd og 8 000 kroner per måned i 5 år. Hva som skal skje etter at de 5 år er gått, er ikke bestemt.

Skattedirektoratets vurderinger

Skattedirektoratet skal i det følgende ta stilling til tilbakeføring av privat fordel ved fradragsføring av kostnader ved bruk av campingbil i enkeltpersonforetak, også i de tilfeller bilen leies ut.

En bil som brukes i yrkeskjøringen og hvor yrkeskjøringen utgjør mer enn 6 000 km, anses som et driftsmiddel i næring, jf. Lignings-ABC 2003 kap. ”Bil – fradrag for bilkostnader” pkt. 2.2.2. En campingbil (bobil) har flere anvendelsesområder. Ved vurderingen av om bobilen er å anse som driftsmiddel eller ikke, må det ses hen på den faktiske bruken.

Skattedirektoratet legger til grunn at skattyter driver et enkeltpersonforetak med salg av ulike produkter og tjenester. Hans distrikt medfører mye reising med overnatting, anslagsvis 100 – 150 døgn per år. Hensikten for skattyter med anskaffelse av bobil er å slippe å pendle frem og tilbake til regionsentra for å utføre nødvendig kontorarbeid underveis og overnatting. Antall kjørte kilometer i næring med bobilen vil etter det opplyste utgjøre mer enn 6000 km i året. Privatkjøringen vil utgjøre mindre enn 10 prosent av bilbruken. På bakgrunn av opplysninger om skattyters distrikt, overnattingsfrekvens og privatbruken, legger Skattedirektoratet til grunn at bobilen hovedsakelig brukes i inntektsgivende virksomhet.

Reglene om fradragsføring for bilhold og tilbakeføring for privat fordel reguleres av skatteloven § 6-12, jf. § 5-13, og FSFIN § 5-13. Det er vedtatt nye regler fra og med inntektsåret 2005. Ettersom campingbilen ikke vil bli tatt i bruk før 2005, og skattyter har uttrykt ønske om å få en forhåndsuttalelse han kan legge til grunn for inntektsåret 2005, vil direktoratet i det følgende ta utgangspunkt i de nye vedtatte reglene.

Etter skatteloven § 6-12 skal

”Fradrag for kostnad ved bilhold reduseres med det beløp som faller på bruk av bilen til privatkjøring. Reduksjonsbeløpet fastsettes etter § 5-13. Reduksjon etter første ledd skal ikke overstige 75 prosent av de beregnede samlede kostnadene ved bilholdet. Kostnadene fastsettes til driftskostnader med et tillegg for verdiforringelse beregnet ut fra 17 prosent årlige saldoavskrivninger med utgangspunkt i bilens listepris som ny.”

Etter skatteloven § 5-13 skal

”Fordel ved privat bruk av arbeidsgivers bil fastsettes til 30 prosent av bilens listepris som ny inntil kr 235 000 kroner og 20 prosent av overskytende listepris. For biler eldre enn 3 år pr. 1. januar i inntektsåret, regnes det bare med 75 prosent av bilens listepris. Vederlag for bruk av arbeidsgivers bil påvirker ikke fordelsfastsettelsen. Tilsvarende gjelder når arbeidstaker selv dekker bilkostnader. Departementet kan gi forskrift til utfylling og gjennomføring av første ledd. Herunder kan det gis forskrift om særregler for biler med særlig omfattende yrkeskjøring og for el-biler.”

Etter skatteloven § 6-12 skal derfor skattyter som driver enkeltpersonforetak og som benytter yrkesbil privat, ha en reduksjon i bilkostnadene som gjennomføres med en tilbakeføring med en viss prosent av bilens listepris som ny. Dette gjelder uansett om bilen er leaset eller eiet. 

Reduksjon for tilbakeføring for privat fordel skal ikke overstige 75 prosent av de beregnede samlede kostnader ved bilholdet, herunder leasingutgifter, eksklusive faktiske saldoavskrivninger som er foretatt i næringsregnskapet.

Direktoratet har ikke mottatt tilstrekkelige opplysninger til å vurdere om leasing i dette tilfelle skal betraktes som leie eller kjøp av driftsmidlet da det ikke foreligger noen leasingavtale. Kostnadene settes til driftskostnader med et tillegg for verdiforringelse på 17 prosent årlige saldoavskrivning ut fra bilens listepris som ny.

Fordelsbeskatningen skal regnes ut på grunnlag av det antall hele og påbegynte måneder bilen har stått til skattyters disposisjon, jf. FSFIN § 5-13-8 første ledd, som ikke forventes å bli endret som følge av lovendringene. Brukshindringer på grunn av forhold ved bilen, for eksempel verkstedopphold, eller individuelle brukshindringer, for eksempel feriefravær eller sykdom, skal etter annet og tredje ledd ikke redusere fordelsbeskatningen. Hvis skattyter leier ut campingbilen, legger direktoratet til grunn at dette skal redusere fordelsbeskatningen på bakgrunn av reglene i første ledd. All inntekt ved slik utleie er skattepliktig og skal oppgis i næringsregnskapet. Det forutsettes at det foreligger et reelt utleieforhold.

Konklusjon

Ves skattyters bruk av campingbil i næringen vil bilen anses som driftsmiddel i næringen hvis yrkeskjøringen utgjør minst 6000 km per år, sett hen til forholdene over en 3-års periode. Fradrag for kostnad ved bilhold, inkludert eventuelle leasingutgifter, reduseres med det beløp som faller på bruk av bilen som privatbil, jf. § 6-12 og § 5-13. Ved utleie av campingbilen anses bilen ikke stillet til hans disposisjon og fordelsbeskatningen av skattyter reduseres, jf. FSFIN § 5-13-8, og leieinntekten beskattes som næringsinntekt.