Bindende forhåndsuttalelse

Skattemessige spørsmål i tilknytning til utleie av båt (skatteloven §§ 5-1 første ledd, 6-1 førsteledd og 5-21 første ledd)

  • Publisert:

Bindende forhåndsuttalelse fra Skattedirektoratet, avgitt februar 2003 (BFU 9/03)

Innsenders fremstilling av faktum og jus

Innsender viser til tidligere innsendte anmodning om bindende forhåndsuttalelse når det gjelder saksforholdet. På bakgrunn av de opplysninger som er gitt i anmodningen, legges det til derfor grunn at  skattyter vurderer å kjøpe en båt til ca. NOK 1 000 000 inkl. mva. Selger av båten vil være X AS. Skattyter planlegger å leie ut båten, og utleien skal formidles gjennom Y AS, et datterselskap av X AS som er under stiftelse (Y AS er heretter kalt charterselskapet).

Chartervirksomheten vil være rettet mot private og bedrifter innen det norske og det europeiske markedet. Etter det opplyste driver flere aktører på det norske markedet med tilsvarende utleievirksomhet som den som er under planlegging/etablering hos charterselskapet.

Charterselskapet planlegger en omfattende markedsføring av chartervirksomheten og bærer selv kostnadene for denne.

Skattyter forplikter seg til å leie ut båten for hele sesongen, dvs. i perioden 1. mars til 20. oktober. Han har i løpet av sesongen rett til selv å disponere båten i en på forhånd fastsatt 14 dagers periode. Utover denne perioden, er det utleier som disponerer båten, og eier har kun rett til å benytte sin egen båt, eventuelt en annen utleiebåt, dersom den er ledig.

Båten har i hele utleieperioden båtplass hos X AS. Båten vil resten av året oppbevares hos charterselskapet X AS eller et annet egnet sted. Klargjøring før sesongen er eiers ansvar, men kan om ønskelig utføres av charterselskapet. Oppbevaring og klargjøringskostnader betales av eier. Båten vil også være forsikret av eier.

Skattyter skal motta 58 % av oppnådde leieinntekter, dvs. ca. kr 100 000 per sesong. Inntektene er basert på utleie i 8 uker a kr 9 300 per uke, 4 helger a kr 5 600 og fem dager a kr 830.

Budsjetterte årlige utgifter utgjør NOK 33 700 (eks. mva). Det er da budsjettert med utgifter til bl.a. båtplass, forsikring, klargjøring av båten og båtopplag. Båten skal delvis lånefinansieres, mens 35 % av kjøpesummen betales kontant. Etter det opplyste vil renter og avdrag utgjøre kr 104 000 per år. Rentene vil utgjøre kr 64 000 første året, kr 60 000 andre året og kr 55 000 tredje året.

Skattyter har risikoen mht. manglende utleie. Eier mottar således ikke leievederlag av charterselskapet i perioder hvor båten ikke leies ut.

Det er opplyst at skattyter er lønnstaker, og det foreligger ikke opplysninger om annen næringsvirksomhet.

Skattedirektoratet konkluderte i et tidligere vedtak (BFU 95/02) med at utleien ikke kunne anses som næringsvirksomhet etter merverdiavgiftsloven og skatteloven, da utleien ikke ble ansatt egnet til å gi økonomisk overskudd. Skattyter ber om en tilleggsuttalelse som vurderer nærmere enkelte skattemessige forhold. Innsender antar atleieinntektene skal skattlegges med 28 pst. Det antas at skattyters og familiens bruk av båten ikke vil anses som skattepliktig inntekt, jf. skatteloven § 5-21 første ledd. Gevinst ved en eventuell realisasjon av båten vil være skattepliktig inntekt, og et tap vil kunne føres til fradrag i alminnelig inntekt.

Innsender antar videre at båten vil kunne avskrives i samsvar med skattelovens saldoavskrivningsregler med en avskrivningssats på inntil 15 pst., fordi båten er et driftsmiddel som er tatt i bruk i inntektsgivende aktivitet. Det antas at eventuelle påkostninger på båten må aktiveres på saldo.

Videre antar innsender at skattyter vil ha fradragsrett for utgifter til løpende vedlikehold, forsikringer, leie av båtplass mv.

Skattedirektoratets vurderinger

Skattedirektoratet har i tidligere vedtak konkludert med at utleie av båten ikke kan anses som næringsvirksomhet etter skatteloven og merverdiavgiftsloven, da utleien ikke var egnet til å gå med overskudd. Skattedirektoratet fant det tvilsomt om aktivitetskravet i virksomhetsregelen var oppfylt, men tok ikke stilling til dette. 

Slik Skattedirektoratet ser det, er det også i kapitalregelen i skatteloven § 5-1 første ledd et krav til at aktiviteten må være egnet til å gi økonomisk overskudd. Gjems-Onstad legger dette til grunn i sin  bok "Avskrivninger" sidene 314 og 316. Standpunktet er også lagt til grunn i en underrettsdom, gjengitt i Utv. 1994 s. 91, der spørsmålet gjaldt fradragsrett for underskudd i forbindelse med utleie av boligeiendom. Hensynet til sammenheng i regelverket tilsier at fradragsspørsmålet vurderes likt i forhold til alternativene "kapital" og "virksomhet" i skatteloven § 5-1 første ledd. Skatteevneprinsippet tilsier for så vidt også at det bør stilles opp et krav til økonomisk overskudd, uavhengig av inntektskilden.

På bakgrunn av det ovenstående er Skattedirektoratet av den oppfatning at inntekter fra båtutleien vil være skattefrie etter skatteloven § 5-1, da utleien ikke anses egnet til å gå med overskudd. Etter skatteloven § 6-1 første ledd er det da ikke pådratt kostnader for å sikre " skattepliktig inntekt", og det grunnleggende vilkår for saldoavskrivning er ikke oppfylt. Utgifter til løpende vedlikehold, forsikringer, leie for båtplass mv. vil heller ikke være fradragsberettiget etter § 6-1 første ledd.

Skattedirektoratet skal videre ta stilling til om skattyters og hans families bruk av båten vil utløse skatteplikt. Direktoratet viser til at det i den forelagte sak ikke blir aktuelt med uttaksbeskatning etter skatteloven § 5-2, da båten ikke brukes i inntektsskapende aktivitet. Etter skatteloven § 5-21 første ledd regnes bl.a. lystbåter ikke som inntektsgivende når de brukes av eieren eller hans familie. Skattyters og familiens private bruk av båten vil omfattes av bestemmelsen, og anses dermed ikke skattepliktig.

Gevinst ved en eventuell realisasjon av båten vil i utgangspunktet være skattepliktig etter skatteloven § 5-1 annet ledd. Tilsvarende er tap fradragsberettiget etter § 6-2 første ledd.

Ved realisasjon av formuesobjekt gjelder imidlertid særregler i skatteloven kapittel 9, herunder begrensning av skatteplikten etter § 5-1 annet ledd. Gevinst ved realisasjon av "innbo og annet løsøre som har vært brukt i eierens eller vedkommendes families bopel eller husholdning" er etter skatteloven § 9-3 første ledd bokstav a unntatt fra skatteplikt. Skattedirektoratet viser til at unntaket også vil omfatte lystbåter som det ikke gis avskrivninger for, jf. § 5-21 første ledd. Tilsvarende vil et tap ikke være fradragsberettiget, jf. skatteloven § 9-4 første ledd.

Konklusjon

Inntekter ved utleie av båten anses ikke skattepliktige for skattyter etter skatteloven § 5-1 første ledd. Båten kan ikke saldoavskrives etter § 6-10 første ledd, jf. § 6-1 første ledd. Utgifter til vedlikehold, forsikringer mv. vil ikke være fradragsberettiget etter skatteloven § 6-1 første ledd. Skattyters og familiens bruk av båten anses skattefri etter skatteloven § 5-21 første ledd. En eventuell gevinst ved en senere realisasjon av båten vil være skattefri etter skatteloven § 9-3 første ledd bokstav a. Tilsvarende vil et tap ikke være fradragsberettiget.