Bindende forhåndsuttalelse

Spørsmål om fordelsbeskatning for privat bruk av båt innredet for kontorformål og spørsmål om fradrag for inngående merverdiavgift ved kjøp av båten

  • Publisert:

Bindende forhåndsuttalelse fra Skattedirektoratet, avgitt juni 2004 (BFU 57/04)

Saken gjaldt spørsmål om fordelsbeskatning for privat bruk av båt innredet for kontorformål og spørsmål om fradrag for inngående merverdiavgift ved kjøp av båten. Skattyter var  hovedaksjonær, daglig leder og eneste ansatt i ingeniørfirma X AS. X ønsket å kjøpe inn en båt beskrevet som en velseilende turbåt på 41. Båten skulle nybygges og spesialinnredes for kontorformål og skulle utelukkende brukes i selskapets virksomhet. Skattyter hadde fra før en seilbåt fra 1986 på ca 11 meter med 7 faste sengeplasser som også i fremtiden skulle brukes som familiens fritidsbåt. Basert på skattyters opplysninger kom Skattedirektoratet til at han ikke skulle fordelsbeskattes. X AS var videre berettiget til fradrag for inngående merverdiavgift på seilbåten i den grad den ikke ble benyttet privat.

Innsenders fremstilling av faktum og jus

På bakgrunn av de opplysninger som er gitt i innsenders anmodning legges det til grunn at Skattyter er hovedaksjonær, daglig leder og eneste ansatt i selskap  X AS. Selskapet ble stiftet i 1995 og det vedtektsfestede formål er å utføre oppgaver innen ingeniørfaget. Selskapet leier 125 kvm. kontorlokaler i Y kommune. Utleier er Skattyter.

Både Skattyter og kona er født og oppvokst i Y kommune på østsiden av Fjorden og de har etablert seg der med familie og bolig. I tillegg har begge nær familie i kommunen. Det er ikke aktuelt å flytte fra kommunen.

I de første årene etter etableringen av selskapet hadde det en vesentlig del av sin omsetning i Y kommune. Dette har endret seg mye de siste årene og i 2003 sto Y kommune bare for 11% av omsetningen i selskapet.

Slik Skattyter ser det ligger markedet og framtidige oppdrag på vestsiden av Fjorden. For å komme til vestsiden av Fjorden må en ta ferje fra Y til Z. Siste ferje fra Y går kl 21.30 og kl 22.00 fra Z. Til (et kommunesenter) på vestsiden av Fjorden er det vegsamband via Rv xxx . Reisetid med personbil fra Y til

  • (et kommunesenter i Z) på vestsiden av Fjorden er ca 40 minutter
  • (en by på vestsiden av Fjorden), ca 2 timer
  • (et kommunesenter på vestsiden av Fjorden), ca 2,5 timer
  • (en by på vestsiden av Fjorden), ca 1,5 timer

Gjennomføringen av en planprosess, for eksempel byggeplan for vei, vann og kloakk i et boligfelt krever et nært samarbeid med oppdragsgiver i store deler av byggeprosessen, befaring i planområdet, måling av terrengdata stikking m.m. Reisetid og reisekostnad kan således utgjøre en god del av totalkostnaden i en planprosess og ta mye tid. Oppdrag med byggeledelse er derfor lite aktuelt med adresse Y fordi man må være på anlegget hver dag. Reisekostnadene blir da for høye for oppdragsgiver i forhold til det arbeid som blir utført. Det er heller ikke gunstig i forhold til konkurrenter å bo isolert fra arbeidsmarkedet.

Skattyter ser etter dette for seg at han i tillegg til kontoret i Y har behov for et mobilt båtkontor. Han vil da være lett tilgjengelig i et sentralt område og vil ha det samme geografiske utgangspunktet som konkurrentene. Dette åpner for å kunne ta oppdrag med byggeledelse. Videre vil han få et større arbeidsmarked med øket etterspørsel etter selskapets tjenester samt letter tilgang til fagmiljø, sosiale miljø og til andre tjenesteytere, så som datakonsulent, advokat, revisor, innkjøp mv. Kontorbåten vil etter det opplyste derfor få fast hjemmehavn i et nytt havneanlegg som våren 2004 skal opparbeides på vestsiden av Fjorden. Her blir det lagt til rette for tilknytning til strøm, vann og Internett i havneanlegget. I tillegg blir det et stort servicebygg.

Skattyter ser for seg at han vil dag- eller ukependle mellom kontoret i Y og det mobile båtkontoret avhengig av hvor båten ligger, type oppdrag m.m.. I perioder hvor Skattyter ikke er avhengig av å ha kontakt med oppdragsgivere kommer han til å benytte kontoret i Y hvor han vil ha arkiv, lager m.m.. Foruten Kraftselskapet forventer Skattyter at Z kommune og privatpersoner i Z vil stå for den største oppdragsmengden slik at båten den vesentligste del av tiden vil ligge i Z.

Båten som Skattyter vurderer å bestille er beskrevet som en velseilende turbåt på 41 fot bygget i stål hos en utenlandsk båtprodusent. Båten vil imidlertid bli modifisert og tilpasset Skattyters krav. Kravene innebærer bl.a. at båten skal være vinterisolert, den innvendig ståhøyde skal være minimum 2,02 m, den skal spesialinnredes for kontorformål med bord for PC, skriver, kopieringsmaskin og fax m.m. Båten skal være mest mulig vedlikeholdsfri utvendig og den skal ivareta funksjoner med pause/møterom, matlaging, toalett/dusj og mulighet for overnatting. Prisen på båten iht. til tilbud datert 12. mars 2003 var ca 2,7 millioner norske kroner.

Skattyter opplyser at båtens spesialtilpassede innredning og kontorutstyr vil gjøre den uegnet til privat bruk og at den uansett bare skal benyttes i sammenheng med driften av firma. Til privat bruk har Skattyter en seilbåt (årsmodell 1986). Båten er 11,62 m lang, 3,64 m bred med 7 faste sengeplasser. Siden 1998 har båten blitt benyttet i alle ferier og den vil også bli benyttet i årene som kommer. Skattyter er medlem i Y båthavn og har båten liggende der hele året. Båthavnen ligger i gangavstand fra boligfeltet der han bor.

Skattyter ber om en bindende forhåndsuttalelse som tar stilling til om Skattyter personlig skal fordelsbeskattes for privat bruk av båten samt hvorvidt selskapet X AS får fradragsrett for inngående merverdiavgift. 

Skattedirektoratets vurderinger

Skatt
Skattedirektoratet skal først ta stilling til om selskapets anskaffelse av en båt som omtalt over vil anses som anskaffelse av et driftsmiddel til bruk i inntektsgivende aktivitet i selskapets næringsvirksomhet som gir rett til fradrag/avskrivninger, jf. skatteloven § 6-1 og § 6-10 eller om den helt eller delvis må anses anskaffet til privat bruk slik at Skattyter personlig må fordelsbeskattes for bruken.

Slik saken er opplyst vurderer selskapet X AS å anskaffe en stålbåt av typen ”Motiva 41” som skal spesialinnredes etter Skattyters krav slik at den kan fungere som et flytende kontor.

Som det fremgår ser Skattyter for seg at markedet og fremtidige oppdrag for selskapet vil være på vestsiden av Fjorden mens han i dag bor med sin familie i Y kommune på østsiden av Fjorden. Her ligger også selskapets kontor. Dag- eller ukependling til et mobilt båtkontor på vestsiden av Fjorden, antas å ville lette driften av selskapet fordi det da vil være synlig og tilgjengelig i et sentralt område hvor han vil få samme utgangspunkt som konkurrentene. I tillegg er det pekt på at Skattyter vil få lettere tilgang til fagmiljø, sosiale miljø og til andre tjenesteytere, så som datakonsulent, advokat, revisor, innkjøp mv.

Skattyter har gjennom sine opplysninger gjort rede for den forretningsmessige begrunnelse for hvorfor det etter hans syn er nødvendig for selskapet å anskaffe båt som angitt. Slik Skattedirektoratet ser det taler opplysningene som er gitt for at selskapets kostnad til anskaffelsen vil kunne anses pådratt for å erverve, sikre eller vedlikeholde skattepliktig inntekt, jf. skatteloven § 6-1.

Spørsmålet om Skattyter personlig skal fordelsbeskattes for fri bruk av båten avhenger av om den etter anskaffelsen faktisk brukes av Skattyter i privat sammenheng. Slik saken er opplyst er slik bruk utelukket av Skattyter og Skattedirektoratet legger dette til grunn som en faktisk forutsetning for vedtaket. Skattyter har i denne sammenheng vist til at båtens spesialtilpassede innredning og kontorutstyr vil gjøre den uegnet til privat bruk og videre at han allerede eier og bruker en større seilbåt som ligger i gangavstand fra boligfeltet der han bor. Båten har siden 1998 blitt og vil fortsatt bli benyttet av familien som fritidsbåt i alle ferier.  

Merverdiavgift
Skattedirektoratet legger til grunn at selskapets virksomhet helt ut er omfattet av merverdiavgiftslovens virkeområde.

Det reises spørsmål om selskapet har rett til fradrag for merverdiavgift som betales til tollvesenet ved innførsel av seilbåten, jf. merverdiavgiftsloven Kap. VI Fradrag og tilbakebetaling (inngående avgift).

En registrert næringsdrivende kan fradragsføre inngående avgift på varer og tjenester til bruk i den avgiftspliktige virksomheten når ikke annet følger av bestemmelsene i kapittel VI, jf. merverdiavgiftsloven § 21 første ledd.

Begrensningene i fradragsretten følger av merverdiavgiftsloven § 22, jf. § 14 annet og tredje ledd. Etter § 23 er det adgang til forholdsmessig fradrag når varer og tjenester anskaffes til bruk under ett for virksomhet med avgiftspliktig omsetning og til bruk som ikke gir rett til fradrag for inngående avgift etter bestemmelsene i kapittel VI.

Merverdiavgiftsloven har ingen særskilte unntak fra retten til fradragsføring av inngående avgift som gjelder anskaffelse av båter, herunder seilbåter. Spørsmålet om fradragsrett for seilbåten reguleres således av merverdiavgiftslovens generelle fradragsregler. Det avgjørende er derfor utelukkende hvordan båten faktisk skal brukes.

Det er opplyst at båten ikke skal benyttes privat. For ordens skyld skal det opplyses at ansattes  overnatting i forbindelse med arbeid ikke avskjærer fradragsrett. Det samme gjelder bruk av bysse etc. På den annen side vil det anses som privat bruk dersom ansattes familiemedlemmer, venner eller bekjente benytter båten til overnatting eller befordring.

Benyttes båten med henvisning til ovenstående noe privat, vil det bare være adgang til forholdsmessig fradrag, jf. merverdiavgiftsloven § 23. Nærmere regler om beregning av forholdsmessig fradrag er fastsatt i Finansdepartementets forskrift av 20. desember 1969 nr. 1 om forholdsmessig fradrag for inngående avgift etter merverdiavgiftsloven (Nr. 18). Etter forskriften § 1 er grunnlaget for fordelingen varens antatte bruk i den del av virksomheten som faller innenfor merverdiavgiftsloven. Den næringsdrivende kan kreve fradrag for inngående avgift på den del av anskaffelsesprisen (ved innførsel: grunnlaget for tollvesenets beregning av innførselsmerverdiavgift, jf. merverdiavgiftsloven § 62) som forholdsmessig svarer til denne bruk.

Konklusjon:

Dersom båten som planlegges innkjøpt bare benyttes i X AS sin virksomhet og ikke til private formål av Skattyter personlig som aksjonær og ansatt, skal han ikke fordelsbeskattes.

Selskapet er berettiget til fradrag for inngående merverdiavgift på seilbåten i den grad den ikke benyttes privat.