Klagenemnda for merverdiavgift

KMVA 6525

  • Publisert:
  • Avgitt 19.10.2009
Saksnummer KMVA 6525

Klagenemndas avgjørelse av 19. oktober 2009.

Saken gjelder:

1) Tilbakeføring av inngående avgift vedrørende fellesanskaffelse pga ubetydelig avgiftspliktig omsetning

Klagenemnda stadfestet enstemmig innstillingen.

 Stikkord: Inngående avgift - Fellesanskaffelse. - Ubetydelig avgiftspliktig omsetning

Bransje: Tjenester tilknyttet husdyrhold

 Mval:  § 55 første ledd nr. 2

Innstillingsdato: 2. oktober 2009

 

KLAGENEMNDA FOR MERVERDIAVGIFT

 

Skatt x har avgitt slik

i n n s t i l l i n g:

Avgjørelse i møte 19. oktober 2009 i sak nr 6525 vedrørende Klager.

Klager, org.nr. xxx xxx xxx, ble forhåndsregistrert i avgiftsmanntallet fra 1. termin 2007.

Virksomheten driver med oppstalling av hester, rideundervisning, aktivitetstilbud for barn og voksne, gårdsturisme samt produksjon av tørrhøy, grønnsaker og urter.

På bakgrunn av avgrenset kontroll for 6. termin 2008 fattet skattekontoret den 15. juni 2009 vedtak om tilbakeføring av inngående avgift med renter.

Klage fra A AS v/B er mottatt 22. juli 2009. Klagefristen er ikke overholdt, men Skatt X antar det er rimelig at saken tas til behandling da klagefristen har løpt i fellesferien samt at fristoversittelsen er kort, jf. forvaltningsloven § 31 første ledd bokstav b.

Forslag til innstilling til klagenemnda er oversendt klager den 20. august. I brev av 31. august er innkommet ytterligere anførsler som er inntatt og kommentert i denne innstillingen.

Etter vedtak om etterberegning den 15. juni 2009 utgjør påklaget beløp:

 

Saken er ikke innbrakt for domstolene. Kopi av følgende dokumenter er vedlagt innstillingen:

Dok. nr. Dokument Dato 1 Klage  22. juli 2009 2 Vedtak 15. juni 2009 3 Varsel om fastsettelse 15. mai 2009 4 Tilsvar fra klager 2. april 2009 5 Varsel om oppgavekontroll 24. mars 2009

Klagen gjelder

Klagen omfatter følgende forhold:

1. Tilbakebetaling av inngående avgift vedrørende fellesanskaffelser pga ubetydelig avgiftspliktig omsetning kr 970.566, og tilhørende rentekrav på             kr 34.145, samt nekting av fradrag kr 21.248 for inngående avgift på omsetningsoppgave for 6. termin 2008. Sakens faktum Klager fradragsførte inngående avgift med 100 % på bygging av anlegg/hall tilknyttet ridesentret. Klager ble forhåndsregistrert fra og med 1. termin 2007 og ordinært registrert fra 1. termin 2008.

Ved innsending av omsetningsoppgave for 6. termin 2009 valgte skattekontoret å foreta en avgrenset kontroll.

På bakgrunn av selskapets egne opplysninger vedrørende omsetning innenfor og utenfor avgiftsområdet fant Skatt nord at selskapets omsetning innenfor avgiftsområdet var 2,86 % for 2007 og 1,78 % for 2008. 

På bakgrunn av de opplysninger som fremkom i avgrenset kontroll fattet skattekontoret 15. juni 2009 vedtak om etterberegning.

Skattekontorets vedtak og begrunnelse Fra vedtaket hitsettes: ”Ved en gjennomgang av omsetningen for 2007 og 2008 finner vi at andelen av total omsetning som faller innenfor loven utgjør (16880/583083) 2,89 for 2007 og (23772/1329840) 1,78 % for 2008. Andelen av omsetning innenfor loven er under 5%, og må anses som ubetydelig, og det vil dermed ikke være fradragsrett for inngående avgift på anskaffelser til bruk i virksomheten under ett Med hjemmel i merverdiavgiftloven § 55 første ledd nr. 2 har skattekontoret tilbakeført fradragsført inngående merverdiavgift på anskaffelser til bruk for virksomheten under ett med kr 977.566 (1.041.814-71.248). Fradraget som vedrører tilleggsoppgave for 6. termin 2008 er trukket ut av fastsettelsen, vi vil imidlertid opplyse at innberettet utgående merverdiavgift må innbetales

Det er beregnet lovbestemt rente i henhold til skattebetalingslovens § 11-2[…]

Totalt er det etterberegnet merverdiavgift og renter med kr 1.004.711”

Klagers innsigelser

Klager anfører at investeringene er behandlet i henhold til nye retningslinjer, hvor fradragsført inngående avgift korrigeres og tilbakeføres over en periode på 10 år med utgangspunkt i de forskjellige års avgiftspliktige omsetningsforhold i forhold til total omsetning. Klager anfører at løsning har vært tatt opp ved minst to anledninger fra start av virksomhet med representanter ved X fylkeskattekontor. Klager anfører å ha fått aksept for den løsningen som er valgt og at det er derfor er direkte urimelig at skattekontoret tilbakefører inngående avgift.

Skattekontorets vurderinger av klagen Skattekontoret  kan ikke se at det i klagen har fremkommet nye opplysninger som tilsier at fradragsrett for inngående avgift har vært tilstede i de terminer som er tilbakeført. Skattekontoret kan ikke se at den kontakt klager opplyser å ha hatt med X fylkesskattekontor endrer noe i forhold til om anskaffelsene er fradragsberettiget etter loven. Skattekontoret bestrider at klager kan bygge på eventuell uttalelse fra X fylkesskattekontor. Det er ikke avgitt noen bindende forhåndsuttalelse og det er heller ikke framlagt annen skriftlig dokumentasjon på uttalelsene.   

Etter merverdiavgiftsloven § 21 kan en registrert næringsdrivende trekke inngående avgift på varer og tjenester til bruk i den avgiftspliktig virksomhet fra den utgående avgift når ikke annet følger av kapittel VI. Etter merverdiavgiftsloven § 23 kan en registrert næringsdrivende fordele inngående avgift når varer og tjenester anskaffes til bruk under ett for virksomhet som er fradragsberettiget og ikkefradragsberettiget. I medhold av merverdiavgiftsloven § 26 er det gitt nærmere regler for forholdsmessig fradrag i forskrift nr. 18.

Etter forskriften § 4 kan det ikke gjøres fradrag for noen del av inngående avgift på varer og tjenester dersom den avgiftspliktige omsetningen er ubetydelig i forhold til virksomheten ellers. Som ubetydelig anses omsetningen når den normalt ikke overstiger 5 %, jf. bestemmelsens siste punktum.

Skattekontoret antar at forskriften i § 4 begrenser retten til fradrag. En anskaffelse som er til bruk under ett for delt virksomhet, hvor den ene del er avgiftspliktig og den andre ikke, vil derfor ikke være fradragsberettiget dersom den avgiftspliktige omsetningen normalt ikke overstiger 5 %.

På bakgrunn av ovenstående gjør skattekontoret prinsipalt gjeldende at det ikke forelå fradragsrett for inngående merverdiavgift på anskaffelsestidspunktet fordi den avgiftspliktige omsetningen på dette tidspunktet var under 5 % av virksomhetens samlede omsetning.

Dersom klagenemda skulle komme til et annet resultat gjør skattekontoret subsidiært gjeldende at inngående avgift tilbakeføres med 97,11 % for 2007 og 98,22 % for 2008. 

Klager har gjort gjeldende at inngående avgift kan fradragsføres fullt ut inntil justering etter merverdiavgiftloven § 26 b flg skal starte uavhengig av det innbyrdes forhold mellom fradragsberettiget og ikkefradragsberettiget bruk.

Skattekontoret antar at klagers anførsel bygger på en uriktig lovforståelse. Etter forskrift nr. 18 § 1 er hovedregelen at grunnlaget for fordelingen av inngående avgift etter § 23 er den antatte bruk i den del av virksomheten som faller inn under loven. Ved felles driftsutgifter kan en fordeling ut fra faktisk bruk være vanskelig å foreta. Etter forskriften § 3 kan derfor inngående avgift på driftsutgifter fradragsføres med så stor del som svarer til den avgiftspliktige omsetningen i forhold til virksomhetens samlede omsetning siste regnskapsår.

Skattekontoret antar at den inngående avgift skal fordeles etter ovenstående fordelingsnøkkel på anskaffelsestidspunktet, og at det er dette forholdsmessige fradraget som er gjenstand for justering når denne starter. Skattekontoret antar derfor at det uansett skal tilbakeføres inngående avgift med 97,11 % for 2007 og 98,22 % for 2008.

Klagers innsigelser til skattekontorets innstilling fremsatt i brev av 31. august d.å. Klager har i sitt brev opprettholdt sine anførsler. I tillegg er det anført at skattekontorets beregning av omsetning innenfor avgiftsområdet for 2008 er uriktig. Det er anført at andelen omsetning innenfor loven er 3,68 % og ikke 1,78 % slik skattekontoret gjør gjeldende. Det er videre vist til omstendigheter omkring forhåndsregistreringen som skal være avgjørende for vurderingen av om hvorvidt det er fradragsrett for de aktuelle ’fellesanskaffelser’. Fra brevet hitsettes:

«Et positivt svar på en søknad om forlengelse av perioden for forhåndsregistrering, ville i utgangspunktet medført at problemstillingen i denne sak ikke hadde vært aktuell.»

Klager har videre vist til omsetningstall i fremtiden som begrunnelse for fradragsrett. Det er også vist til andre rimelighetshensyn som det er anført alle taler for fradragsrett. Det er også vist til at selv om skattekontoret ikke har avgitt noen bindende forhåndsuttalelse vil det være sterkt beklagelig om næringsdrivende som gjør bruk av skattekontorets kunnskap innenfor område som konsekvens av dette skal komme i en svært vanskelig situasjon.

Skattekontorets vurderinger av klagers brev av 31. august d.å. Skattekontoret kan ikke se at det er fremkommet nye faktiske opplysninger eller rettslige anførsler som viser at det har foreligget fradragsrett for inngående avgift på anskaffelsestidspunktet. Det er vist til en rekke omstendigheter vedrørende forhåndsregistrering, forhåpninger om fremtidig omsetning og andre etterfølgende rimelighetshensyn. Disse er etter skattekontorets oppfatning ikke relevant for vurderingen av forholdsmessig fradragsrett for inngående avgift etter mval § 23.

Klager har videre vist til at de omsetningstall skattekontoret ha lagt til grunn for 2008 er uriktig. Skattekontoret finner for vårt prinsipale standpunkt  det tilstrekkelig å vise til at uavhengig av tallgrunnlag vil fradragsretten være avskåret etter forskrift 18 § 4 fordi omsetningen er under 5 %. Dersom klagenemnda skulle legge skattekontorets subsidiære standpunkt til grunn må det foretas ny utregning av omsetningstallene for å komme frem til korrekt tallgrunnlag for den forholdsmessige fordelingen.  

Klager har etter alt å dømme fått feil informasjon om justeringsreglene eller har misforstått den informasjonen som er gitt. Dette er sterkt å beklage, men medfører ikke i seg selv at klager kan bli hørt med at inngående avgift kan fradragsføres i sin helhet i en virksomhet som drives dels innenfor, dels utenfor merverdiavgiftslovens virkeområde.

Skattekontorets innstilling til vedtak

Skattekontoret foreslår etter dette at det fattes slikt

v e d t a k :

Det påklagede vedtaket stadfestes.

KLAGENEMNDAS AVGJØRELSE:

Nemndas medlemmer Rivedal, Langballe, Omdal, Kloster og Nordkvist har alle sluttet seg til skattekontorets innstilling

V e d t a k:

Som innstilt.