For virksomheter og organisasjoner

Skatteetatens skjema og tjenester flyttes fra Altinn til skatteetaten.no før overgangen til ny versjon av Altinn, men vi skal fortsatt benytte fellesfunksjonalitet i Altinn for å sikre best mulig flyt mellom tjenestene.

Her får du vite hvordan endringene treffer virksomheter og organisasjoner.

Hvis dere bruker egne systemer som er knyttet opp mot Skatteetaten, kan du se hva dere må gjøre som systemleverandør.

Viktig informasjon
Innhold på denne siden:

Dette må du gjøre

Virksomheter og organisasjoner oppfordres til å holde seg oppdatert på endringene. Tilgangspakker vil kunne kreve handling hvis du tidligere har fått eller delegert roller gjennom Altinn II.

Hvis du bruker sluttbrukersystem

Hvis din virksomhet eller organisasjon benytter sluttbrukersystem for rapportering, bør dere holde dere oppdatert om endringene som din leverandør gjennomfører og forsikre dere om at de gjør nødvendige forberedelser, for eksempel å opprette systembruker på deres vegne for tjenester som krever dette.

Hvis du ikke bruker sluttbrukersystem

Hvis din virksomhet ikke bruker sluttbrukersystem, må dere likevel sette dere inn i endringene og sikre at dere kan rapportere på de nye løsningene for inntektsåret 2025.

Tidsplan

Skatteetaten planlegger å være ferdig med reetableringen av våre tjenester innen årsskiftet 2025/26, slik at rapportering for inntektsåret 2025 kan skje i nye tjenester.

Nye Altinn skal være ferdig innen dagens løsning saneres i juni 2026.

Dette blir nytt

Mer bruk av fagsystem, mindre tasteskjema

Skatteetaten tilrettelegger for maskin-til-maskin innsending på en rekke tjenester. Dette tilrettelegger i større grad for at opplysningspliktige kan utføre oppgaver i eget sluttbrukersystem.

For manuell innsending av data utenfor sluttbrukersystem, vil Skatteetaten fortsatt tilby tasteskjema og filopplastning på skatteetaten.no.

Tasteskjemaene vil være omtrent som før, men med noen endringer i funksjon og utseende. De vil blant annet være bedre tilpasset ulike skjermstørrelser, som mobil og nettbrett.

Arbeidsflate og ny innboks

Ny arbeidsflate vil erstatte dagens Altinn innboks og arkiv. Skatteetaten lager også en ny innboks som opplysningspliktige vil finne på skatteetaten.no. Gjennom systemintegrasjoner mellom skatteetaten.no og nye Altinn, vil det være mulig å se meldinger, dialog og varsler begge steder.

Avhengig av hvilke tjenester det rapporteres på, vil brukerne i en overgangsfase kunne måtte forholde seg til både dagens Altinn innboks og ny innboks på skatteetaten.no.

Fra Altinn-roller til tilgangspakker

Dagens Altinn-roller erstattes av tilgangspakker. Alle tjenester fra Skatteetaten vil ta i bruk tilgangspakker. Med unntak av spesialroller for regnskapsfører/revisor og hovedadministrator og tilganger man har gjennom rolle i Enhetsregisteret, vil det kreve ny delegering for å beholde tilgang.

Delegering på enkelttjeneste-nivå blir fortsatt mulig, men må i mange tilfeller også gjøres på nytt. Delegering av tilgang til enkelttjenester på andre plattformer enn Altinn, herunder Skatteetatens delingstjenester, vil ikke måtte gjøres på nytt.

Se oversikt over tilgangspakker (Digitaliseringsdirektoratet)

Tilgangspakker vil gradvis bli tilgjengelige for delegering sommer/høst 2025.

Spesielt for banker: Samtykke

Samtykkeløsningen vil mest sannsynlig fungere som i dag. Det vil si at banken eller foretaket får en såkalt «token» fra Digdir som kan brukes mot ressurseier for å hente data. Videre avklaringer kommer nærmere sommeren.

Kort om endringene

Endringene vil gi økt fleksibilitet for utvikling, tilrettelegge for modernisering på sikt og gi Skatteetaten mulighet til å agere raskere på endringsbehov. Samspillet mellom nye Altinn og de reetablerte tjenestene på skatteetaten.no skal sikre en helhetlig brukeropplevelse.

Ny teknologi vil blant annet gi mer brukervennlige løsninger og økt sikkerhet. For eksempel vil nye Altinn bedre kunne oppfylle dagens krav til universell utforming og ulike skjermstørrelser oggi muligheter for modernisering på sikt. 

Digitaliseringsdirektoratet (Digdir) har etablert programmet Nye Altinn, der Skatteetaten, Brønnøysundregistrene, Statistisk sentralbyrå og Digdir har hvert sitt prosjekt som koordineres via programmet.

Skatteetaten har valgt å reetablere våre tjenester på skatteetaten.no og samtidig benytte fellesfunksjonalitet i nye Altinn (autentisering via Maskinporten, autorisasjon og tilgangspakker, og felles arbeidsflate via Dialogporten).

Alle som bruker Skatteetatens tjenester, vil bli påvirket av reetableringen.

Endringene omfatter disse tjenestene fra Skatteetaten:

  • Tredjepartsopplysninger (alle ordninger for grunnlagsdata)
  • Aksjonærregisteroppgaven
  • A-ordningen
  • Diverse skattetjenester
  • Særavgifter
  • Motorvogn
  • Innkreving
  • Toll
  • Kontaktskjema, attestbestilling m.m.

Listen er ikke uttømmende.

Tjenester som allerede er modernisert, som skattemeldingen og mva-meldingen, blir også berørt i forbindelse med overgangen til nye Altinn (Altinn 3).

Tilgangspakker vil erstatte dagens Altinn-roller.

Tilgangspakkene knyttes til en ressurs (tjeneste, skjema) for å styre hvem som skal kunne bruke tjenesten.​ Delegeringer gjort i dagens Altinn må gjøres på nytt. Mer informasjon om dette kommer etter sommeren. Unntaket er roller man har fått via Enhetsregisteret og spesialroller for regnskapsførere og revisorer som er planlagt automatisk overført.

Mer informasjon om de forskjellige tilgangspakkene

Systembruker vil erstatte dagens virksomhetsbruker. En systembruker er en upersonlig bruker som lar virksomheter gi fullmakter til f.eks en systemleverandør, slik at denne kan løse oppgaver på vegne av virksomheten. Det er leverandørens ansvar å tilse at kun de som skal ha tilgang, faktisk har det.

Samarbeidsportalen: Systembruker

Arbeidsflate erstatter dagens Altinn innboks og arkiv. På arbeidsflaten vil du ha tilgang til den samme dialogen fra Skatteetaten, enten du logger på Altinn eller på skatteetaten.no.

Samarbeidsportalen: Arbeidsflate

Dialogporten er et nytt API som gir offentlig sektor mulighet til å tilgjengeliggjøre og sammenstille digitale dialoger, tjenester, data og post på tvers av virksomheter og tekniske plattformer. Dialogporten gjør det for eksempel mulig for systemleverandører å presentere dialoger direkte i sine systemer.

Samarbeidsportalen: Dialogporten

Maskinporten er en løsning for tilgangsstyring for virksomheter som utveksler data maskin-til-maskin– ogsørger for sikker autentisering og tilgangskontroll. Dette er altså en sikkerhetsmekanisme for trygg deling.

Samarbeidsportalen: Maskinporten

For mer informasjon om produktene i nye Altinn, se modernisering av Altinn (Samarbeidsportalen).

Har du spørsmål til Skatteetaten om reetablering av våre tjenester, kan du sende e-post til [email protected].

Vi tilbyr en Slack-kanal for dialog mellom utviklere i prosjektet og utviklere hos systemleverandører og virksomheter. Lenke finner du på GitHub.

For dokumentasjon og test, se våre GitHub-sider.

 

Se også

Du kan også lese hva du må gjøre hvis du har andre roller: