Slik skriver vi

Navn på tjenester og produkter

Vi har mange tjenester, systemer, skjemaer og andre produkter.

Når vi gir navn til disse er det viktig å ikke skape begreper som ikke er nødvendige. Dette gjør det vanskeligere for brukerne å finne og forstå tjenesten.

Vi gjengir brukeroppgaven og sier "Betale engangsavgift", ikke "publikumsportalen for engangsavgiftsbetaling".

Prinsipper for å navngi tjenester

  • Vi bruker ikke forkortelser eller akronymer
  • Navnet bør forklare hva man utfører
  • Ved behov bør navnet også gjøre tydelig hvem som skal utføre
  • Vi unngår å bruke begreper som portal, løsning, tjeneste, univers, osv. Vi kaller ikke tjenestene våre selvbetjeningsløsningen, sluttbrukerportalen eller liknende.
  • Vi bruker ikke stor forbokstav når vi omtaler tjenestene våre (vi skriver skattemeldingen, ikke Skattemeldingen)

Eksempler

Ja: Meld flytting
Nei: Flyttemeldingstjenesten

 

Ja: Betale engangsavgift
Nei: Betalingsløsningen, Betalingsløsning for motorvognavgifter herunder engangsavgift (BAHE) eller liknende

 

Ja: Beregn skatten din for 2020
Nei: SOFUS, Forskuddsberegning, Publikumsløsningen eller liknende

 

Gjelder også internt

Også internt skal vi unngå å bruke forkortelser og akronymer.

Begreper vi bruker internt forplanter seg ofte og blir fagsjargong som vi etter hvert tror er folkelig tale.

Vanlige problemstillinger

Hovedregelen er at vi ikke lager egennavn på tjenestene våre. I noen tilfeller bruker vi imidlertid begreper som Min side, Min skatt, Mine arbeidsgivere, og så videre.

Du bør unngå å bruke tjenestenavnet. For eksempel ved å be brukeren logge inn på Skatteetatens nettsider fremfor å sjekke Min skatt.

Eksempler:

Ja: Dette sjekker du ved å logge inn
Nei: Sjekk Min skatt

 

Ja: Se oversikten over dine arbeidsgivere
Nei: Gå til Mine arbeidsgivere

 

Ja: Se oversikten over din skatt
Nei: Gå til Min skatt

 

Ja: Registrer virksomheten din
Nei: Logg inn i Min merverdiavgift

 

Husk at begrepene vi gir tjenestene våre sjelden er noe annet enn intern fagsjargong som kun vi har et forhold til.

I noen tilfeller er det imidlertid nødvendig å nevne tjenestens navn. Det kan for eksempel være når vi har lite plass, slik som på mobilversjoner av nettsider.

Da bruker vi stor forbokstav på Min side for å vise at dette er et begrep. Vi kan også skrive «Min side». Anførselstegn er bare en tilleggsmarkering.

Ja:
Dette sjekker du på Min side
Gå til Min skatt
Nei:
Dette sjekker du på Min Side
Gå til min skatt