Slik skriver vi

Titler og mellomtitler

Tittelen skal speile hovedpoenget, skape trygghet og være hjelpsom. Vi bryter opp teksten ofte med mellomtitler.

Prinsipper

  • Tittelen skal være meningsbærende og speile hovedpoenget i teksten
  • Bruk gjerne en hel setning som tittel
  • Unngå unødvendige fyllord, men ikke være redd for at tittelen blir for lang hvis det er behov for det
  • Vi bruker mellomtitler mye. Mellomtitler skaper god struktur og gjør teksten lettere å navigere i. Skriv hele, meningsbærende setninger.

Tips
Les bare tittelen og mellomtitlene i teksten din.
Får du likevel med deg budskapet i teksten?

 

Slik gjør du det

1. Se saken fra leserens ståsted

JA
Slik endrer du skattekortet
Du kan klage
NEI
Brukerveiledning for endring av skattekort
Klageadgang

 

2. Beskriv saken med ord som han eller hun kan forstå

Vi unngår generelt å bruke fagsjargong, og dette er spesielt viktig i titler og mellomtitler. Bruk triggerord.

JA
Sko med arbeidsgivers logo er skattefri naturalytelse.
NEI
Spørsmål om fordelen ved at arbeidsgiver stiller sko med arbeidsgivers logo til disposisjon for ansatte omfattes av skattefritaket i FSIN § 15-15-6 fjerde ledd derved ikke går inn i grunnlaget for arbeidsgiveravgift. 

 

3. Bruk setninger, ikke etiketter eller stikkord

Et stikkord er som regel ikke nok for å få fram budskapet på en forståelig måte og kan i noen tilfeller bli direkte misvisende. Bruk derfor gjerne flere ord eller en hel setning.

Om tittelen har med både subjekt (hvem som gjør noe) og verb (hva som gjøres) er det lettere for leseren å forstå hva teksten handler om.

Vi bruker ikke "etikett-overskrifter" som kun er en merkelapp og ikke tar stilling til noe som helst.

JA
Du må endre skattemeldingen din
Rentene løper - betal så snart som mulig
NEI
Vedrørende endringer
Om renter

 

Derfor gjør vi det slik

Brukerne leser nesten alltid titler og mellomtitler.

Mellomtitler fungerer som veiskilt for leseren. God struktur på teksten og beskrivende mellomtitler gir god service til leseren og øker sjansen for at nyansene i budskapet kommer fram.

Gode mellomtitler oppsummerer det aktuelle avsnittet med flere ord eller en beskrivende setning. Skal vi få fram at leseren skal gjøre noe, bør vi vurdere å ha med både et handlingsord (verb) og du eller dere.

Alle tekster på over en halv A4-side bør inneholde underoverskrifter.

Formatér mellomtitler riktig

Mange lager mellomtitler ved å markere teksten fet. Dette er ikke riktig måte å gjøre det på.

Sørg for at mellomtitlene er formatert som Overskrift 1, Overskrift 2, Overskrift 3, osv. Dette er også med på å gi teksten god struktur.

Derfor er dette viktig

For at tekst skal kunne maskinleses riktig, er det viktig å formatere riktig. Det gjør det også mulig å automatisk lage innholdsfortegnelser, lenker direkte til mellomtitler og liknende. Det gjør også at teksten vil tilpasse seg bedre til ulike skjermstørrelser, for eksempel mobiltelefon.

I Word ser det for eksempel slik ut:

illustrasjon-formatering.PNG

I en nettbasert publiseringsløsning kan det se slik ut:

illustrasjon-formatering2.PNG

Usikker på hvordan du gjør det riktig? Spør om hjelp.

 

Se også