This page is not available in English.
Bindende forhåndsuttalelse
Har aksjeselskap som har fått overdratt et idrettslags kommersielle virksomhet fradragsrett for inngående avgift?
Bindende forhåndsuttalelse fra Skattedirektoratet, BFU 36/07. Avgitt 31.05.2007
(Merverdiavgiftsloven § 21)
Et selskap skal overta et idrettslags kommersielle virksomhet iht. Norges Idrettsforbund og Olympiske Komités lover og avtale med vedkommende særforbund. Selskapet ønsket avklart om idrettslagets billettinntekter, som ikke omfattes av merverdiavgiftsloven, skulle hensyntas ved beregning av selskapets fradragsrett.
Skattedirektoratet uttalte at så lenge billettinntektene ikke var omfattet av avtalen og følgelig fortsatt skulle tilfalle idrettslaget, var disse selskapets avgiftsoppgjør uvedkommende.
Innsenders fremstilling av faktum og jus
Saken gjelder merverdiavgiftsspørsmål i tilknytning til en planlagt avtale mellom et aksjeselskap (Selskapet) og et idrettslag (Klubben). Selskapet er etablert for å drifte klubbens kommersielle side i henhold til NIFs og NIHFs regelverk.
Med hjemmel i NIFs lov § 13-1 tredje ledd har NIFs og NIHF fastsatt ”Retningslinjer for avtaler mellom idrettslag og annet rettssubjekt om hel eller delvis overføring av idrettslagets kommersielle virksomhet”. Dette regelverket følger vedlagt.
Disse retningslinjene kommer til anvendelse når avtalen mellom partene innebærer at et idrettslag overfører hele eller deler av sin kommersielle virksomhet for en tidsbestemt periode til et annet rettsubjekt. Idrettslaget kan da, mot vederlag, overføre sine markedsrettigheter og andre eventuelle kommersielle verdier til selskapet. Det kan bl.a. avtales at inntekter fra sponsoravtaler og lignende, inntekter generert gjennom TV- og mediarettigheter, inntekter fra stadionreklame og annen reklame, inntekter knyttet til salg og lisensiering av sportsutstyr, inntekter i forbindelse med overgang o.l. og inntekter fra hjemme- og bortekamper i serie og cupspill, tilfaller selskapet.
Det kan i følge retningslinjene ikke avtales overdragelse av inntekter idrettslaget får i krav av å være et selveiende og frittstående idrettslag, herunder blant annet inntekter fra medlemskontingenter, offentlige tilskudd, inntekter fra spill- og lotterivirksomhet som idrettslaget har tillatelse til som ideell organisasjon og eventuelle gaver. Idrettslaget kan ikke overføre rettigheter eller beslutningsmyndighet over idrettslagets sportslige virksomhet.
Som vederlag for å få overført hele den kommersielle virksomheten i samsvar med disse retningslinjene skal selskapet i utgangspunktet overta alle kostnadene klubben har i forbindelse med den sportslige virksomheten, herunder (men ikke begrenset til) utgifter til lønn av spillere, trenere og støtteapparat, treningsavgift, dommeravgift og andre utgifter i forbindelse med kampavvikling, reisekostnader til bortekamper eller andre arrangementer/kurs og avgifter til NIHF i forbindelse med avvikling av kamper.
Disse kostnadene skal altså være selskapets kostnader, og bokføres i selskapets regnskap. Her gjelder det imidlertid et unntak for lønnsutgiftene. Dette må uansett anses som klubbens kostnad, og bokføres i klubben. Dette fordi idrettslagets utøvere skal være medlemmer av idrettslaget og skal ha kontrakt med idrettslaget, herav følger at det er idrettslaget/klubben som er ansvarlig for utbetaling av lønn til spillerne. Vi viser her til retningslinjenes punkt 4.2:
”Idrettslagets utøvere skal være medlem av idrettslaget og skal ha kontrakt med idrettslaget i henhold til særforbundets bestemmelser.
Dersom idrettslaget har utøvere som omfattes av arbeidstakerbegrepet skal det fremgå av avtalen at idrettslaget er arbeidsgiver for idrettslagets utøvere, trenere og andre tilsluttet idrettslagets sportslige virksomhet.”
For å møte disse lønnsutgiftene vil avtalen avgrenses slik at inntektene fra billettsalget til kampene skal ligge igjen hos klubben. Denne del av virksomheten blir altså ikke overført til selskapet. Dette synes også å samsvare best med idrettens egne retningslinjer. Dette gir også en naturlig grensedragning mellom inntekter og utgifter relatert til det sportslige som skal sorteres under klubben, og inntekter og utgifter relatert til det kommersielle som skal sortere under selskapet.
I den grad billettinntektene ikke dekker klubbens lønnsutgifter, vil det bli avtalt at selskapet skal betale denne differansen som tilleggsvederlag for overtakelsen av den kommersielle del av virksomheten til klubben.
For det tilfellet at selskapet oppnår overskudd, skal selskapet betale ytterligere tilleggsvederlag tilsvarende 50 % av overskuddet. Spørsmål: En inngåelse av den skisserte avtale vil innebære at selskapet i utgangspunktet utelukkende vil drive avgiftspliktig virksomhet, og dermed vil ha full fradragsrett for inngående avgift jf. merverdiavgiftsloven § 21.
For ordens skyld ber innsender om en bekreftelse på at selskapet ikke behøver å hensynta klubbens billettinntekter i den forbindelse.
I denne forbindelse vises det til en rekke uttalelser og rettspraksis som forutsetter at hvert enkelt subjekt må vurderes for seg selv i forhold til merverdiavgiftsretten.
Skattedirektoratets vurderinger
Vi oppfatter det slik at avtalens punkt om at Klubben skal beholde billettinntektene er en frivillig disposisjon i forhold til Retningslinjer for avtaler mellom idrettslag og annet rettssubjekt om hel eller delvis overføring av idrettslagets kommersielle virksomhet vedtatt av Idrettsstyret 5. mai 2004, som åpner for at også slike inntekter overføres til såkalt samarbeidende selskap. Avtalen er følgelig en avtale om delvis overføring av Klubbens kommersielle virksomhet etter regelverket. Avtalen omfatter rettigheter tilknyttet sponsoravtaler, TV og andre medier, arenareklame og annen reklame, salg og lisensiering av sportsutstyr, overgang og lignende av utøvere under kontrakt med Klubben samt hjemme- og bortekamper, herunder i serie og cupspill. Klubben skal likevel, som nevnt, beholde billettinntektene.
Retningslinjene har, så vidt vi forstår, ingen bestemmelser om hvorledes vederlaget for de overførte rettigheter skal fastsettes, utover overordnede regler om at Klubben er pålagt å ivareta sin status som et selveiende og frittstående idrettslag etter lov for Norges idrettsforbund og Olympiske komité. Avtalen skal godkjennes av særforbundet.
Avtalens pkt 4 omhandler hva Selskapet skal yte som vederlag for rettighetene. Selskapet skal årlig betale et beløp til Klubben likt med de samlede utgifter Klubben har i forbindelse med den sportslige virksomheten med unntak av lønnsutgifter. Det er ikke antydet noe beløp, men etter avtalen skal neste års budsjett for Klubben fremlegges for Selskapets styre før årsskiftet for gjennomgåelse og godkjennelse. Økte utgifter utover det budsjetterte krever forhåndsgodkjennelse fra Selskapets styre. Partene skal dessuten lojalt arbeide sammen for å sikre Klubben best mulig forhold for sin sportslige virksomhet.
Innsender synes å ha lagt til grunn at alle rettighetene som overføres/omsettes til Selskapet, er omfattet av merverdiavgiftsloven. Det vises til anførselen om at Selskapet i utgangspunktet utelukkende vil drive avgiftspliktig virksomhet. Skattedirektoratet vil imidlertid presisere at rettigheter knyttet til overgang av utøvere (spillere) ikke er ansett omfattet av loven. Verken Klubben eller Selskapet skal således beregne avgift av betaling knyttet til overgang av spillere. Det vises til Merverdiavgiftshåndboken 5. utgave 2007 side 145 og 480.
Innsenders spørsmål er imidlertid begrenset til virkningen på Selskapets fradragsrett av at billettinntektene ikke er overført fra Klubben til Selskapet. Billettinntektene er unntatt avgiftsplikt, jf. merverdiavgiftsloven § 5 b første ledd nr. 5.
Siden Selskapet ikke har billettinntekter, skal disse åpenbart ikke med i Selskapets regnskaper. I den forstand får Klubbens billettinntekter heller ingen avgiftsmessige betydning for fradragsrettens omfang i Selskapet. Dette i motsetning til de omtalte rettighetene knyttet til overgang av spillere, jf. ovenfor. For Klubben representerer derimot billettinntektene omsetning utenfor loven, med de virkninger dette har for Klubbens rett til fradrag for inngående avgift.
Skattedirektoratet presiserer for ordens skyld at vi verken har vurdert om Selskapet vil oppfylle kravene til næringsvirksomhet eller vilkårene for registrering i avgiftsmanntallet for øvrig. Transaksjoner mellom partene vil være underlagt reglene om omsetning mellom parter der interessefellesskap antas å kunne føre til en annen fastsettelse av vederlaget enn om interessefellesskapet ikke hadde foreligget, jf. merverdiavgiftsloven § 19 annet ledd.
Konklusjon
Klubbens billettinntekter er Selskapet uvedkommende og har i den forstand ingen betydning for Selskapets fradragsrett for inngående avgift etter merverdiavgiftsloven, jf. Kap. VI. Fradrag og tilbakebetaling av avgift (Inngående avgift).