Important information

This page is not available in English.

Prinsipputtalelse

Merverdiavgift - helseforetak

  • Published:
  • Avgitt 26 June 2008

I Skattedirektoratets fellesskriv av 26.06.2008 gis det en oppsummering av den avgiftsmessige behandling av helseforetak.

Det uttales i fellesskrivet:

Merverdiavgiftsloven § 10

Et statsforetaket er et eget rettssubjekt som rettslig og økonomisk er atskilt fra staten. Helseforetak er en form for statsforetak, jf. Finansdepartementets brev datert 14. mai 2007, elsak nr. 2007/253203. Dette innebærer at helseforetakene ikke skal registreres etter merverdiavgiftsloven § 11 første eller annet ledd, men etter merverdiavgiftsloven § 10, det vil si helseforetakene må drive i næring før avgiftsplikt oppstår. Dette fremgår blant annet av Merverdiavgiftshåndboken 5. utgave avsnitt 11.2 side 196, sitat:
Skattedirektoratet uttalte 22. mai 1996 i et brev til Finansdepartementet bl.a. at en fristilling av Forsvarets verksteder som aksjeselskap, andelslag eller statsforetak, vil medføre at verkstedene må følge de alminnelige bestemmelsene som gjelder for registreringspliktige næringsdrivende, jf. § 10 første ledd.
Se også MVA kommentaren til Gjems-Onstad og Kildal, 3. utgave side 228 og Praktisk merverdiavgift og investeringsavgift i offentlig virksomhet, avsnitt 2.1 side 55.

Merverdiavgiftsloven § 11 tredje ledd

Helseforetak vil ikke kunne omfattes av unntaket i merverdiavgiftsloven § 11 tredje ledd selv om de bare har omsetning til andre statlige enheter. Ifølge forarbeidene til lovendringen er unntaket kun ment å omfatte staten i snever forstand. Det vil si forvaltningsorganer og forvaltningsbedrifter, men for eksempel ikke statsforetak. Det vises til Ot.prp. nr. 1 (2007 – 2008) avsnitt 31.1.5.3 side 189 annen spalte.
Vi vil også presisere at unntaket omfatter en begrenset subjektkrets, nemlig statlige enheter. Departementet har valgt å definere ordet ”enhet” til kun å omfatte staten i snever forstand. Subjektkretsen omfatter som nevnt forvaltningsorganer og forvaltningsbedrifter, men ikke statsforetak, statseide selskaper og statlige stiftelser. Dette innebærer at den statlige enheten kun kan ha omsetning til andre statlige enheter for å være omfattet av unntaket i merverdiavgiftsloven § 11 tredje ledd. Dersom noe omsetning skjer til andre, for eksempel til et statsforetaket, vil den statlige enheten være registreringspliktig etter merverdiavgiftsloven § 11 første eller annet ledd for all sin omsetning.

Merverdiavgiftsloven § 12 tredje ledd

Helseforetakene kan fellesregistreres etter merverdiavgiftsloven § 12 tredje ledd. Finansdepartementet har i forannevnte brev uttalt at helseforetak kan likestilles med selskaper i forhold til bestemmelsen om fellesregistrering. Med hensyn til kravet til solidaransvar sier departementet at siden staten er ansvarlig for helseforetakets økonomiske forpliktelser, er behovet for solidaransvar mindre. Departementet har på denne bakgrunn akseptert at tillatelser til fellesregistrering ikke trekkes tilbake. Denne aksepten må også innebære at eventuelle helseforetak som i dag ikke inngår i en fellesregistrering, må kunne fellesregistreres med regionale eller lokale helseforetak dersom øvrige vilkår er oppfylt.