Merverdiavgiftsloven § 28 - klage på vedtak om registrering - sokn

• Avgitt 10 March 2008

Skattedirektoratets brev 10. mars 2008.

Vi viser til Deres brev av 24. oktober 2007 hvor De påklager Y fylkesskattekontors vedtak av 27. september 2007 om registrering av X sokn i merverdiavgiftsmanntallet. Vi viser også til Deres brev av 14. desember 2007 i anledning saken.

Klagen anses rettidig.   Y fylkesskattekontor mottok den 10. september 2007 samordnet registermelding del 2 fra X sokn. Det ble i meldingen opplyst at virksomhetens omsetning/avgiftspliktige uttak oversteg kroner 140 000 den 1. september 2007. Det vil si grensen som i henhold til merverdiavgiftsloven § 28 første ledd annet punktum gjelder for registrering av veldedige og allmennyttige organisasjoner i avgiftsmanntallet. Virksomheten ble opplyst å være utleie av buss.

X sokn ble registrert i avgiftsmanntallet ved Y fylkesskattekontors vedtak av 27. september 2007 med årlig oppgaveplikt fra år 2006. Fylkeskattekontoret har i vedtaket lagt til grunn at X sokns avgiftspliktige omsetning oversteg kroner 50 000 den 20. november 2006, samt at Den norske kirke ikke er å anse som en ”veldedig og allmennyttig organisasjon”. Det er dermed lagt til grunn at virksomhetens registreringsplikt følger hovedregelen i merverdiavgiftsloven § 28 første ledd første punktum.

Fra klagen hitsettes følgende:

”Begrepet ”veldedige og allmennyttig organisasjon”

Det er antatt at veldedige og allmennyttige institusjoner og organisasjoner tilsvarer de som i daglig tale blir kalt ”ideelle” eller ”frivillige”. Dette gjelder blant annet idrettslag, humanitære og religiøse organisasjoner, sangkor og musikkorps. For at en organisasjon skal kunne anses som allmennyttig, legges det vekt på at den arbeider for å ivareta mer allmenne samfunnsinteresser på tvers av særinteresser, og at den er tilgjengelig for et bredt spekter av mennesker.

Nå er det en rekke ulike definisjoner av frivillig virksomhet, jf. NOU 1988:16 Frivillige organisasjoner og Lov om register for frivillig virksomhet. Felles for alle er imidlertid at virksomheten ikke skal ha erverv til formål. Dette understrekes også i St.meld. nr. 39 (2006-2007) Frivillighet for alle, kapittel 3.3.6 Skatte og avgiftsregelverket:

Det er en rekke spesialbestemmelser i skatte- og avgiftsregelverket for frivillige organisasjoner jf. nærmere omtale i kapittel 22. Hovedregelen er at det er begrensning av skatteplikt for institusjon eller organisasjon som ikke har erverv til formål.

Lov om Den norske kirke (kirkeloven) av 7. juni 1996 og lov om kirkegårder, kremasjon og gravferd (gravferdsloven) av 7. juni 1996 trådte i kraft 1. januar 1997. Den nye lovgivningen ga sognene i Den norske kirke juridisk selvstendighet. Det unike ved lovgivningen er at både menighetsråd og kirkelig fellesråd kan opptre på vegne av sognet. I dette tilfellet, der X sogn søker om registrering i avgiftsmanntallet, er det i realiteten X sokn v/X menighet som søker om registrering, og ikke fellesrådet. Det er verdt å merke seg, fordi menighetsrådet i stor grad driver frivillig for innsamlede midler på samme måte som all annen frivillig virksomhet, uten erverv til formål. Det er med andre ord ingen vesentlig forskjell mellom menigheter i Den norske kirke og lokale ledd i andre allmennyttige kulturinstitusjoner og tros- og livsynssamfunn. Sogn er derfor å anse som frivillige virksomheter når de representeres av menigheten.

Forholdet til annet lovverk

Skattedirektoratet har i brev av 25. oktober 2000 til Z fylkesskattekontor uttalt at kirkelig fellesråd omfattes av arbeidsgiveravgiftsfritaket i folketrygdloven § 23-2 syvende ledd. Begrunnelsen er som følger:

”Etter Skattedirektoratets vurdering er Den norske kirke å regne som ”veldedig og allmennyttig” da forsorgsarbeid på bred basis, i og utenfor egen menighet, er en integrert del av kirkens liv og lære. Den norske kirke og dens organer kommer således inn under arbeidsgiveravgiftsfritaket i folketrygden § 23-2, 7. ledd. På samme måtte som beskrevet ovenfor, vil beløpsgrensene, her kr 30.000 og kr 300.000, gjelde for kirkelig fellesråd som sådan og soknet som sådan.”

I Ot.prp nr 1 (1997-98) på side 28 er det videre forutsatt at begrepet i folketrygdloven skal være sammenfallende med begrepet i merverdiavgiftsloven. Fra proposisjonen hitsettes:

”Etter departementets oppfatning kan ovennevnte målsetninger best oppnås ved at de skatte-og avgiftslempninger som foreslås i det følgende avgrenses til å gjelder for veldedige og allmenyttige institusjoner og organisasjoner. Dette er samme avgrensning som i dag gjelder for fritak fra registrering i merverdiavgiftmanntallet jf merverdiavgiftsloven § 28.”

Som vi ser, omfattes sogn i Den norske kirke av begrepet ”veldedig og allmennyttig” i folketrygdloven og bør således omfattes av begrepet ”veldedig og allmennyttig” i merverdiavgiftsregelverket.

Det kan også legges til at Skatteloven § 6-50 likestiller Den norske kirke med virksomheter som anses som ”veldedig og allmennyttig”.

Det er for øvrig verdt å merke seg at Skattedirektoratet i brev 19. april 2002 skriver til Finandepartementet (2002/00503 FN-AV/FW 743/B): ”Den nye kirkelovgivningen innebærer en rettslig selvstendiggjøring av menighetene/ soknene i Den norske kirke i forhold til kommunene. Skattedirektoratet antar på denne bakgrunn at kirkelig fellesråd ikke omfattes av merverdiavgiftsloven § 11.” Sognene i Den norske kirke antas av direktoratet å ikke være avgiftspliktig på samme måte som institusjoner som eies eller drives av stat og kommune, dvs. som ordinære næringsdrivende.

Konklusjon

Vi konstaterer at det er ulik oppfatning om Sognets status med hensyn til å defineres som veldedig og allmennyttig organisasjon Etter vår tolkning er det imidlertid åpenbart menighetsrådet som selvstendig organ er å anse som veldedige og allmenyttige organisasjoner da:

1. X sokn v/X menighetsråd ikke har erverv til til formål og tilsvarer     dermed andre frivillige virksomheter som anses som ”veldedig og allmennyttig”. 2. X sokn v/X menighetsråd anses som ”veldedig og allmennyttig” i folketrygdlovverket og deler av skattelovverket, og bør således bli ansett tilsvarende i merverdiavgiftsregelverket. 3. Sognene anses av skattedirektoratet som selvstendige rettssubjekter som ikke omfattes av mval § 11.”

Skattedirektoratet skal bemerke:

Merverdiavgiftsloven § 28 første ledd første og annet punktum har følgende ordlyd:   ”Registrering skal skje når den næringsdrivendes omsetning og avgiftspliktige uttak av varer og tjenester til sammen har oversteget kr 50 000 i en periode på 12 måneder. For veldedige og allmennyttige organisasjoner inntrer registreringsplikten etter første punktum når omsetning og avgiftspliktig uttak av varer og tjenester til sammen har oversteget kr 140 000 i en periode på 12  måneder. […]”

Den norske kirke er en statskirke hvis virksomhet og organisasjon er fastsatt ved formell lov. Soknet er ifølge kirkeloven § 2 Kirkens grunnleggende enhet. Kirkeloven innebar en rettslig selvstendiggjøring av sognene i forhold til kommunene. Både menighetsråd og kirkelig fellesråd er lovpålagte forvaltningsorgan innen kirkeadministrasjonen. Kirkens virksomhet finansieres ved offentlige midler.

Finansdepartementet har i brev til Skattedirektoratet av 14. desember 2007 uttalt følgende vedrørende kirkelig fellesråd:

”Finansdepartementet er enig med direktoratet i at kirkelig fellesråd ikke er å anse som en veldedig og allmennyttig institusjon eller organisasjon i merverdiavgiftslovens forstand. Dette er hovedsakelig begrunnet med at kirkelig fellesråd er et forvaltningsorgan for den norske statskirken. Videre så er både virksomheten og organisasjonen fastsatt i lov. Finansieringen skjer dessuten ved offentlige midler. Det vil dermed være den ordinære registreringsgrensen på 50 000 kroner som gjelder ved registrering i merverdiavgiftsmanntallet.”

Skattedirektoratet legger etter dette til grunn at heller ikke soknet v/menighetsrådet kan anses for en veldedig og allmennyttig organisasjon i forhold til merverdiavgiftsloven § 28 første ledd.   X fylkesskattekontors vedtak av 27. september 2007 blir etter dette å fastholde.