Important information

This page is not available in English.

Slik er Skatteetaten organisert

Skatteetaten består av et direktorat og seks divisjoner med landsdekkende ansvar. Direktoratet og divisjonene er selvstendige forvaltningsorganer. Skattekontorene løser oppgaver på etatsnivå og for hele landet.

Ny organisasjonsstruktur i Skatttetaten

Skattedirektoratet

Skattedirektoratet har fire avdelinger: virksomhetsstyring, HR, kommunikasjon og juridisk avdeling. Avdelingene er etatens kontaktpunkter overfor Finansdepartementet på sine fagområder. Direktoratet har også en sikkerhetsstab, en internasjonal stab og en enhet for administrative tjenester.

Divisjonene

Divisjonene har landsdekkende ansvar for hver sine fagområder. Fire av divisjonene, informasjonsforvaltning, brukerdialog, innsats og innkreving, har landsdekkende ansvar for etatens kjerneproduksjon. I tillegg skal divisjonene utvikling og IT støtte kjernevirksomheten og direktoratet.

The Information Management Division fulfils the Tax Administration’s central role as an information manager in the public sector. The division is a specialised unit for the collection, quality assurance, administration and disclosing of information, internally and externally.

The division is responsible for guidance, audits and checks, and assessment of taxes and duties. The division is a point of contact for the Tax Administration’s users and ensures the compliance with rules relating to taxes and duties.

The division ensures correct assessment of taxes and duties for prioritised risk areas and complex matters through knowledge- and risk-based activities. In addition, the division is responsible for a holistic treatment of large enterprise groups, etc.

The division has the main responsibility for collection (accounting and collection) on behalf of the state. The division ensures that taxes, duties, and other claims are paid on time.

The division supports the Directorate’s and the operative unit’s ability to achieve overall development of the social mandate by building knowledge.

The IT Division ensures that the Tax Administration has a well-functioning IT portfolio that supports the ability to deliver on the social mandate in the short and long term, through planning, development, and administration.