Det du ser på denne siden er en test-versjon. Denne er under arbeid, og testes og kvalitetssikres nå internt i Skatteetaten.
Delar av dette innhaldet er ikkje tilgjengeleg på nynorsk enno.
Arbeidsgiver
Moderniseringen av statlig innkreving og ny innkrevingslov fra 2026 innebærer endringer for arbeidsgivere.
Gjelder dette deg?
Dette gjelder deg som har arbeidsgiveransvar.
Dette blir nytt
Som arbeidsgiver kan du få beskjed om å trekke en ansatt i lønn (utleggstrekk) for å dekke ubetalte krav som den ansatte har.
I dag kan en ansatt ha flere utleggstrekk i lønn fra Skatteetaten, Statens innkrevingssentral, Innkrevingssentralen for bidrag og tilbakebetaling, politiet (alminnelig namsmann) eller kommunene. Fra 2026 begynner alle disse namsmyndighetene å samle sine krav i ett samordnet utleggstrekk per ansatt. Selv om flere har krav mot den ansatte, blir det kun ett trekk i lønn.
I en overgangsperiode kan en ansatt fortsatt ha flere utleggstrekk samtidig. Først i 2029 vil alle utleggstrekk etter gammel ordning være avsluttet, men det vil være stadig færre slike tilfeller.
Du som arbeidsgiver kan ha enkelte ansatte med gamle trekk og andre ansatte med samordnede trekk samtidig, og må derfor kunne håndtere begge ordningene.
Fra 2026 avvikles kravet om skattetrekkskonto ved utbetaling av lønn. Arbeidsgivere skal betale forskuddstrekket direkte til Skatteetaten i stedet for å overføre beløpet til en sperret skattetrekkskonto.
Du må betale inn utleggstrekk og forskuddstrekk på lønn første virkedag etter lønnsutbetaling. Trekkene skal betales direkte til Skatteetaten.
Innbetaling av arbeidsgiveravgiften blir ikke endret.
Du må rapportere utleggstrekk og forskuddstrekk på skatt på lønnsutbetalingsdatoene i a-meldingen.
Når skjer endringene
Endringene vil skje i forbindelse med ny lov om innkreving som etter planen vil tre i kraft fra 1. januar 2026.
Det vil være en gradvis overgang til den nye ordningen for utleggstrekk fra denne datoen.
Forberedelser du må gjøre
Ta kontakt med leverandøren av lønns- og personalsystemet ditt i god tid for å sikre at de koder inn nye datofelt for lønnsutbetaling og forskuddstrekk av skatt i a-meldingen.
Sjekk også om de vil utvikle støtte for å motta informasjon om trekkpålegg direkte i systemet.
Det vil være en gradvis overgang til den nye ordningen for trekk i lønn fra 1. januar 2026. Dette betyr at systemene må ha funksjonalitet for både gammel og ny ordning i en overgangsperiode fra 2026 til og med 2028.
Før dere tar i bruk nye løsninger for utleggstrekk, må dere gi systemleverandøren fullmakt til å utveksle data på vegne av dere. Dette gjør dere i Altinn. Systemleverandøren kan hjelpe dere.
Arbeidsgivere skal betale forskuddstrekk på skatt direkte til Skatteetaten og ikke via en sperret skattetrekkskonto. Det betyr at du kan avvikle skattetrekkskontoen.
Du må lage ny arbeidsflyt og nye rutiner for innbetaling av forskuddstrekk på skatt.
Når lovforslaget trer i kraft, vil forfallsdatoen for å betale inn forskuddstrekk bli dagen etter lønnsutbetaling hver måned.
Det er viktig å planlegge for likviditeten når dere må betale lønn og forskuddstrekk samtidig.
Som arbeidsgiver må du sørge for at ansatte som har ansvar for lønnsutbetaling og utleggstrekk er kjent med endringene som kommer i det nye lovverket.
Informasjon til ansatte med lønnstrekk
For å ivareta den ansattes personvern, vil arbeidsgivere kun få informasjon om
- hvem som skal trekkes (fødsels- eller d-nummer)
- beløp eller prosent dere skal trekke
- når dere skal starte trekkene
Du vil ikke lenger kunne informere den ansatte om hvilke krav som er utgangspunkt for lønnstrekket eller hvem som er kreditor.
Den ansatte vil finne oversikten over sine krav og trekk ved å logge seg inn på skatteetaten.no eller politiet.no. Hen vil også kunne finne informasjon i brevene fra Skatteetaten og politiet (namsmannen) i Altinn.
Relatert informasjon
Hva innebærer den nye innkrevingsloven og digitaliseringsprogrammet Fremtidens innkreving for deg som er