Koronavirus – viktig informasjon fra Skatteetaten
Delar av dette innhaldet er ikkje tilgjengeleg på nynorsk enno. Innhaldet reviderast no og blir omsett så snart som mogleg. Innhald under Rettskilder blir ikkje omsett.
Presse
Pressetelefonen: 945 01 000
SMS besvares ikke.
E-post: [email protected]
Er du privatperson eller en bedrift? Ring 800 80 000.
Siste pressemeldinger, nyheter og kronikker
-
Ny undersøkelse: Over 100 000 nordmenn har opplevd ID-tyveri de siste to årene
- 03.03.2021
- Pressemelding
Selv om stadig flere nordmenn benytter seg av sikrere løsninger for å identifisere seg, sier fremdeles over 100 000 nordmenn at de har vært utsatt for ID-tyveri i løpet av de to siste årene.
-
4,1 milliarder kroner i skjulte formuer meldt inn til Skatteetaten
- 02.03.2021
- Pressemelding
I 2020 tok 212 personer kontakt med Skatteetaten for å melde om uoppførte inntekter og formuer. I løpet av fjoråret ble det behandlet totalt 304 saker med verdier på over fire milliarder kroner som ikke var innrapportert.
-
Feil om Skatteetatens kontrollarbeid
- 26.02.2021
- Nyhet
Under den lite dekkende overskriften «Over halvparten må tilbakebetale støtte», skriver Aftenposten om etterkontrollene i kompensasjonsordningen for næringslivet. I saken står det blant annet at Skatteetaten kun kontrollerer støtte-utbetalingene i etterkant. Det er feil. Vi har stanset utbetalinger for 1,9 milliarder kroner automatisk og manuelt allerede før utbetalingene ble gjort.
-
Bedre tjenester med statlig-kommunalt samarbeid
- 16.02.2021
- Pressemelding
Kommuner kan nå hente inntekts- og skatteopplysninger direkte fra Skatteetaten for tjenester knyttet til barnehage og skolefritidsordning. Det vil føre til at innbyggere med lave inntekter slipper å dokumentere egen inntekt når de søker om tjenester på disse områdene.
-
Koronakrisen: Tilliten til Skatteetaten har økt
- 09.02.2021
- Nyhet
Tilliten til Skatteetaten og andre myndigheter har økt gjennom den pågående koronakrisen. I tillegg oppgir flere næringsdrivende at de opplever det som enklere å orientere seg om sine skatte- og avgiftsplikter. Det er også flere som mener regelverket nå er enkelt å forstå.
Bestill opplysninger
Slik går du frem for å bestille opplysninger fra Skatteetaten, til bruk i journalistisk arbeid:
- Lønnstilskuddsordningen: Se hvem som har fått tilskudd
- Kompensasjonsordningen: Se hvem som har fått kompensasjon
- Aksjeeieropplysninger
- Folkeregisteropplysninger
- Skattelister
- Offentlig postjournal
Les mer om hvordan Skatteetaten deler opplysninger.
Vær på vakt mot svindelforsøk
Skatteetaten ber brukerne om å være på vakt mot svindelforsøk.
Se skatteetaten.no/svindel for informasjon.
Slik behandler vi personopplysninger
Skatteetaten behandler personopplysninger om alle journalister som tar kontakt med oss. Disse personopplysningene er navn og kontaktinformasjon, tilknytning til redaksjon, og innhold i spørsmål og svar som utveksles på e-post og telefon. Personopplysninger lagres i tilknytning til saken din. Har en journalist vært i kontakt med oss i forbindelse med flere saker, vil det være flere loggføringer.
Dette gjør vi for å kunne følge opp og sørge for at du får svar på det du lurer på, samt å ha oversikt over mediehenvendelser.
Dersom du ikke ønsker at din kontaktinformasjon eller henvendelse logges, kan du presisere dette til en av pressekontaktene våre.