Det du ser på denne siden er en test-versjon. Denne er under arbeid, og testes og kvalitetssikres nå internt i Skatteetaten.
Delar av dette innhaldet er ikkje tilgjengeleg på nynorsk enno.
Refusjon av merverdiavgift for ambassader og ambassadepersonell i Norge
Fremmede lands ambassader og konsulater med diplomatiske representanter, har rett til refusjon av inngående merverdiavgift som er påløpt ved kjøp av bestemte varer og tjenester i Norge.
Her finner du informasjon om hva du får refusjon for og hva du må gjøre.
Dette gjelder for
Ambassader og ambassadepersonell i Norge.
Varer og tjenester du kan søke refusjon for
- Vann-, avløps,- og renovasjonstjenester
- Feie-, vedlikeholds- og reparasjonstjenester
- Rengjøring og snørydding
- Meglerhonorar ved kjøp av eiendom
- Møbler, lamper, servise, tepper og tekstiler
- Vifter, luftfuktere og luftrensere
- Kjøkkenutstyr, vaskemaskiner, komfyrer og rengjøringsutstyr
- Kontormaskiner
- Alarm- og sikkerhetssystemer, vakthold og nødaggregater
- Brannsikkerhetsutstyr
- Plenklippere og snøfresere
- Trykksaker av lav verdi
- Strøm, telefon, fax og internett-abonnementer
- Radio-, TV- og annet lydutstyr
- Dekk og felger
- Leie av eiendom og parkeringsplasser
- Radio-, data- og lydutstyr samt antenner
- Møbler, lamper, servise og tekstiler
- Orgel og piano
- Kjøkkenutstyr, vaskemaskiner, støvsugere og symaskiner
- Dekk og felger
- Strøm, telefon og sikkerhetssystemer i ambassadørens bolig og for fungerende stasjonssjef
For telefoner til personer som midlertidig fungerer som stasjonssjef kreves bekreftelse fra stasjonen.
Dette må du gjøre
Søknad om refusjon skal sendes til Skatteetaten etter hvert kvartal (vent til kvartalet er over med å sende søknad).
Søknaden kan kun omfatte utgifter som er betalt i det aktuelle kvartalet.
Vet du ikke hva du kan få refusjon for- LES HER (?)
Søknader må ha vedlagt nødvendig dokumentasjon:
- Søknaden må inneholde en oversikt over salgsdokumentene (fakturaliste).
- Sales documentation and invoices/receipts must be correctly issued to the Embassy or diplomatic personnel entitled to a refund of VAT and for whom the goods/services are intended.
- Spouses or other relatives are not entitled to a refund of VAT an the invoice can therefor not be issued to them.
- We accept copy of invioices.
- It is the VAR amount specified on the invoice that can be refunded.
- Last ned søknadsskjemaet.
Fyll ut søknaden før du skriver den ut. - Skriv ut søknaden og signer den for hånd.
Hvis du fyller ut søknaden for hånd, må du bruke blokkbokstaver.
Søknaden må fylles ut på norsk, svensk, dansk eller engelsk.
Signering og innsending
Søknaden skal være stemplet og signert av Head of Mission, eller et annet medlem av det diplomatiske personalet som er formelt utnevnt av Head of Mission.
Signert og stemplet søknad sende til:
Skatteetaten
Postboks