Det du ser på denne siden er en test-versjon. Denne er under arbeid, og testes og kvalitetssikres nå internt i Skatteetaten.
Delar av dette innhaldet er ikkje tilgjengeleg på nynorsk enno.
Ny skattemelding for næringsdrivende
Skatteetaten forenkler skattemeldingen for næringsdrivende. Målet er at det skal bli enklere og mer effektivt å levere riktige opplysninger med bedre kvalitet.
Ny skattemelding innføres gradvis – nå er det selskapene sin tur
Personlig næringsdrivende (enkeltpersonforetak) fikk den nye skattemeldingen i 2022.
Nå følger de ulike selskapstypene i 2023 og 2024.
De fleste enkeltpersonforetak leverte den nye skattemeldingen i 2022 (for inntektsåret 2021).
Aksjeselskaper som hadde valgt vekk revisjon og som sender skattemeldingen sin fra et regnskaps- eller årsoppgjørssystem, kunne delta i en pilot for den nye skattemeldingen.
I 2023 (for inntekståret 2022) vil mange selskap kunne bruke den nye skattemeldingen. Den skal leveres gjennom et regnskaps- eller årsoppgjørssystem. Det er systemet du bruker som avgjør om du kan bruke den nye eller gamle skattemeldingen.
Alle enkeltpersonforetak skal nå bruke den nye skattemeldingen.
I 2024 (for inntekståret 2023) må alle selskap bruke den nye skattemeldingen. Den skal leveres gjennom et regnskaps- eller årsoppgjørssystem.
Fra og med dette året vil du ikke kunne bruke skjemaene i Altinn ved innlevering av skattemeldingen for selskap.
Dette må du gjøre nå
Hvis du har regnskap- eller årsoppgjørssystem
Siden mange selskap vil kunne bruke den nye skattemeldingen i 2023 (for inntekståret 2022) anbefaler vi at du allerede nå sjekker med din leverandør av regnskaps- eller årsoppgjørssystem om de støtter innsending av ny skattemelding.
Hvis du har regnskapsfører eller revisor
Hvis du har eller bruker regnskapsfører eller revisor, må disse levere skattemeldingen din gjennom et regnskaps- eller årsoppgjørssystem.
Hvis du ikke har regnskaps- eller årsoppgjørssystem, regnskapsfører eller revisor
Hvis du ikke bruker et system, anbefaler vi at du allerede nå finner en leverandør som passer for deg og dine behov, eller at du kontakter en regnskapsfører eller revisor.
Slik fungerer den nye skattemeldingen
I dag sender næringsdrivende inn skattemelding, næringsoppgave og vedleggsskjemaer. Ved innsending av skattemeldingen må næringsdrivende forholde seg til opp mot 60 skjemaer med til sammen 6500 felt og de må selv vite hva som gjelder for dem.
Mange opplever dette som komplisert og tidkrevende. Den nye løsningen skal redusere tidsbruken og heve kvaliteten på innsendte opplysninger.
Vi ønsker å gjøre det lett å gjøre rett.