Viktig informasjon

Delar av dette innhaldet er ikkje tilgjengeleg på nynorsk enno.

SMS-undersøkelse om veiledning på telefon

Her finner du informasjon om hvordan du deltar i undersøkelsen sendt ut på SMS, om underøkselsen, personvern og hvorfor vi gjennomfører den. 

Formål med undersøkelsen

Vi i Skatteetaten har et ønske om å vite hvordan brukere opplever veiledning på telefon. Denne kunnskapen er viktig for å gjøre tiltak som kan være med å bedre opplevelsen for innringere til Skatteetatens veiledningstjeneste. Derfor får et tilfeldig utvalg av innringere, SMS med mulighet for å svare på noen få spørsmål om brukeropplevelsen sin.

Ansvarlig for undersøkelsen

Skatteetaten er ansvarlig for personopplysningene som blir behandlet i undersøkelsen.

Det er frivillig å delta

Det er frivillig å svare på undersøkelsen, og det får ingen negative konsekvenser å ikke delta (/la være å svare på SMSen).

Hvordan og hvor lenge personopplysningene blir behandlet

SMS-undersøkelsen blir gjort gjennom vår databehandler Puzzel sitt system, Puzzel Customer Insight. Resultatet fra undersøkelsen gjøres så om til aggregert statistikk (anonymisert), som lagres og analyseres på Skatteetatens interne og lukkede servere.  

Når svarene er anonymisert slettes alle andre personopplysninger som er samlet inn i Puzzel Customer Insight (for eksempel telefonnummer), det kan ta opptil 30 dager.

Hvilke personopplysninger som blir behandlet

Deltakerne sitt telefonnummer sammen med svaret på undersøkelsen, blir behandlet. Noen deltakere vil få muligheten til å svare i et åpent tekstfelt. Hvis det gjelder deg, oppfordres du til å kun svare på spørsmålet og ikke dele personopplysninger. Derfor vil det være begrensning på antall tegn og hva du kan skrive inn (for eksempel kan ikke fødselsnummer skrives i feltet). Svarene vil også manuelt vaskes for eventuelle personopplysninger i etterkant. 

Resultatet i undersøkelsen vil ikke identifisere enkeltpersoner.

Dine rettigheter og klagemulighet

Så lenge du kan identifiseres i datamaterialet, har du rett til å be om innsyn i dataene Skatteetaten behandler om deg, be om at dataene blir rettet eller slettet, og til å protestere mot behandlingen.

Hvis du ikke er fornøyd med hvordan Skatteetaten behandler dine personopplysninger, eller du mener at behandlingen strider med personvernreglene, kan du klage på behandlingen til Datatilsynet. Du finner informasjon om hvordan du klager til Datatilsynet på Datatilsynets nettsider. 

Personvernombudet i Skatteetaten kan kontaktes for å få hjelp. 

Kontakt

Hvis du har spørsmål til undersøkelsen, eller ønsker å ta i bruk dine rettigheter, kan du ta kontakt med Nikolai Vike på e-post [email protected] eller vårt personvernombud på e-post [email protected]

Regelverk

  • Veiledningsplikt definert i skatteforvaltningsloven §5-1
  • Personvernforordningen (GDPR) artikkel 6 nr. 1 bokstav e