Viktig informasjon

Delar av dette innhaldet er ikkje tilgjengeleg på nynorsk enno.

Avgiftsfri oppbygging av skadet kjøretøy

Du kan slippe å betale engangsavgift hvis du bygger opp et skadet kjøretøy. For å slippe avgiften må endringene tilfredsstille en del krav, og du må søke på forhånd.

Derfor kan det gis fritak

Bakgrunnen for fritaksregelen er at det skal være mulig å sette i stand et tidligere norskregistrert kjøretøy uten å betale ny engangsavgift, selv om det må gjøres svært store utskiftninger på kjøretøyet. Dette forutsetter imidlertid at det benyttes komponenter fra den opprinnelige norskregistrerte motorvognen. Dersom denne forutsetningen ikke oppfylles, er det heller ikke foretatt noen oppbygging av en skadet motorvogn.

Krav for å få fritak

Krav for at det skal regnes som en oppbygging av skadet kjøretøy:

  • Motorvognen skal fremstå som den opprinnelige, tidligere norskregistrerte motorvognen. Den skal være i samsvar med de tekniske data som fremkommer av opprinnelig typegodkjenning/enkeltgodkjenning. Karosseriet må derfor være av samme utforming, slik at en 4-dørs sedan må erstattes av en identisk 4-dørs sedan. En coupé må erstattes med en identisk coupé. Når det gjelder interiør og annet "utstyr", vil dette ikke bli vektlagt.
  • Det vil være tilfredsstillende hvis tre av de fire hovedkomponentene, motor, girkasse, for- eller bakstilling fra den skadde motorvognen, benyttes. For å sikre at de opprinnelige komponentene videreføres, bør motor- og girkassenummer fra den opprinnelige motorvogn noteres i søknaden.

Slik søker du

Søknaden skal skrives til Skatteetaten, men det er Statens vegvesen du skal levere den til. Statens vegvesen vil deretter sende søknaden til Skatteetaten når de har kontrollert kjøretøyet.

Søknaden må inneholde:

  • Takst eller skadepapirer fra forsikringsselskap
  • Eventuelt en erklæring fra politi/lensmann hvor det fremgår at motorvognen er skadet ved uhell
  • En beskrivelse av hva skaden består av og dens omfang.

Dette skjer etter at du har søkt

Statens vegvesen vil oversende søknaden til Skatteetaten sammen med erklæring om at den skadde motorvognen er kontrollert, at karosseribytte anbefales og at de nødvendige delene kan benyttes videre og er plombert.

Du vil bli kontaktet av Skatteetaten etter behandling av søknaden og du vil da bli informert om videre prosessen.