Viktig informasjon

Delar av dette innhaldet er ikkje tilgjengeleg på nynorsk enno.

Prinsipputtalelse

Merverdiavgiftsloven § 7-1 jf. § 6-15 - biologisk materiale

  • Publisert:
  • Avgitt 09.11.2015

Skattedirektoratets fortolkningsuttalelse av 5. november 2015:

"Vi viser til Skatt Midt-Norges brev 22. april 2014 hvor Skattedirektoratet anmodes om å uttale seg om spørsmålet om hvorvidt innførsel av donorsæd er fritatt for merverdiavgift etter merverdiavgiftsloven (mval.) § 7-1 jf. § 6-15.

Henvendelsen gjelder innførsel av donorsæd som foretas av en fertilitetsklinikk. Klinikken har etter det opplyste tillatelse til slik innførsel etter bioteknologiloven og er godkjent for virksomhet innenfor området kunstig befruktning.

Omsetning og innførsel av alle typer varer er merverdiavgiftspliktig med mindre de er uttrykkelig unntatt eller fritatt, jf. mval. §§ 3-1 første ledd og 3-29.

Det skal ifølge mval. § 7-1 ikke beregnes merverdiavgift ved innførsel av varer som nevnt i mval. § 6-15. Bestemmelsen lyder slik:

"Omsetning av menneskeorganer, blod og lignende til sykehus eller medisinske laboratorier for bruk, undersøkelse eller kontroll, er fritatt for merverdiavgift."

Fritaket fra beregning av merverdiavgift for biologisk materiale gjelder, til tross for bestemmelsens generelle overskrift, ikke all innførsel og omsetning av biologisk materiale. Det er avgrenset med hensyn til hva som innføres, hvem som forestår innførselen og til hvilket formål materialet blir innført.

Bestemmelsen nevner uttrykkelig bare "menneskeorganer" og "blod". Med uttrykket "og lignende" som her er det relevante alternativet, åpner bestemmelsens ordlyd etter vårt syn for at også andre tilsvarende kategorier av biologisk materiale kan være omfattet av fritaket. Slikt materiale kan for eksempel være vevs- og celleprøver. Etter vårt syn omfattes også sæd av ordlyden i dette uttrykket.

Vi vil videre bemerke at det er en forutsetning for fritak etter § 7-1 jf. § 6-15 at innførselen foretas av "sykehus eller medisinske laboratorier". Sakens opplysninger gir ikke tilstrekkelig grunnlag for å vurdere om den aktuelle fertilitetsklinikk oppfyller dette vilkåret.

Når det gjelder den generelle vurderingen av om det i konkrete tilfeller foreligger "sykehus" eller "medisinske laboratorier", viser vi til aktuelle lover og forskrifter på helselovgivningens område, se forskrift om godkjenning av sykehus m.m. og forskrift om medisinsk laboratorie- og røntgenvirksomhet.

Vi legger etter dette til grunn at dersom sæd innføres av "sykehus eller medisinske laboratorier for bruk, undersøkelse eller kontroll", vil innførselen være fritatt for merverdiavgift etter mval. § 7-1 jf. § 6-15."